METIN TURKAY NorveçMerhaba sevgili avci arkadaslar coktandir sizlerle beraber olamadim cunki gerek av gerekse buranin sartlari pek musait olmadi sonra ben sizinle avda gereken avda kullanilan arac ve gereklerini tanitmak sizleri biraz bilgilendirmek icin yazmaya gayret ediyorum yani bir seyler yazmak icin yazmiyorum. Sevgili avci arkadaslar bugun sizlerle avcilarin bilhassa kopaycilarin kopeklerini avda takip edebilmeleri icin kullanilan ve olmazlarin olmazi olan GPShakkinda bilgilendirecem daha dogrusu bilgilendirmeye calisicam . Bu GPS lerin cesitli modellerio var ama ben size bu bizim yorede yani Norwecte en populer we en iyi randuman vereni olan GPS ASTOR 220 nin hakkinda eksi ve artilarini degerlendirmeye calisicam.
GPS ASTOR 220Bu Alet iki farkli parcadan olusmaktadir birincisi kopegin boynuna takilan tasmasi ikincisi de elimizde olan resirver yani alici ve pozisyon okuyucusu bu iki alet sayesinde kopegimizin yerini her 5 saniye ile 10 saniye arasinda devamli takip etmek mumkundur tabiki bunu her sartlar altinda yapamayiz bu da biraz arazinin durumuna gore degisir duz arazi engebeli arazi burada yani sarp ve engebeli arazide kopegi takip etme mesafesi 150 metreden 3 4 hatta 5 km kadar degisir eger tam duz arazi ise ve siz biraz kopekten yuksekte iseniz bu mesafa daha da artabilir.
Bu aleti kullanirken biraz harita bilgisinin olmasi yani harita okumasini bilmenin faydasi coktur yani elimizdeki alicada harita vardir ve o haritanin yalnizca kopegin mevkisini gostermekle kalmayip kopegin bize olan mesafesini hangi bolgede oldugu ve bununla kalmayip ava basladigmizda arabayi da GPS e kayit ettigigimizde bizim ormanda kaybolmamiz da ortadan kayboluyo cunki biraz harita okumakla arabimiza her an ulasabiliriz istedigi kadar sis olsun yerimizi mevkimizi bulabilir ve acaba ormana fazla girme tedirginligi ortadan kaybolur . GPS en zamanda denizde seyirde de kullanilir deniz haritasi olursa ve bir teknede ise hic sorun olmaz yani cok luzumlu ve avci ve doga sporu yapanlar icin bulunmus en iyi yeni ve son teknolojidir .
UNUTULMAMASI GEREKEN KURAL Sabahleyin ava baslamadan evvel yapilicak ilk sey GPS i actiktan sonra menu tusundan Gps in kompas rotasiniu satelitten takviye etmek sarttir ki cunki saglikli pozisyon bulunsun Gps in yon oku dogru gostersin bazen satelitlerle kotu temas olabilir o zman pusulanin yonu yanlis istikametler gosterir fakat sabirli olup duzelmesini beklemek lazimdir .Bilhassa pil bittigi zaman ve yeni pil takildiginda tekrar kompasi ayarlamak luzumludur ve Gps i her acip kapayista bu islemi yapmak sarttir zaten bu islemin nasil yapilacagi analatilmaktadir.Tabii bu ara ingilizce bilmenin de yararli oldugunu dusunmememkte degilim icinde her islemin nasil olacagni anlatmaktadir ama bu ingilizce veya baska bir yabanci dilde olmaktadir benim kullandigim GPS in menusu Norveccedir.
AVDA KOPEGI TAKIP EDERKEN NELERE DIKKAT ETMELISevgili arkadaslar simdi soyle diyelim sabah av sahasina geldik kompasimizi ayarlayip kontrolu yaptiktan sonra kopek salindi diyelim ve biz alicidaki dog yani kopek dugmesine bastiktan sonra ok bize kopegin hangi yonde ve bize kac metre oldugunu gostermektedir bu ara kopek bir vadiye inebilir ve satelitle irtibat kesilir ve kopegin resminin yerine bir soru isareti gelir ya beklersiniz kopegin yukari cikip sizinle iletisim kurmasini beklersiniz weya siz arazide yuksek bir noktaya veya kopegin en son ki sinyal gonderen yerine dogru yonlendiginizde tekrar kopek resmi ekrana gelir ve irtibat saglanir ama bu ara arabayida ekrana kayit etmemeyi unutmayin yuksek bir yere geldiginizde kopekle irtibat saglaninca haritaya gecip kopegin hareketlerini iz pesinde olup olmadigni kopegin haritadaki gecmis oldugu izleri okumaya calisarak kopegin oynakta mi yoksa hala oynak aramakta oldugunu anlayabilirsiniz ama bu hemen olacak mis degil burada bilgiler ve tecrubeleri birlestererek iyi bir kara verme durumuna gelinebilir.Bu ara dedigim gibi kopek eger tehlikede ise veya sorunu varsa onuda bilgilere dayanarak kopegin tehlikede oldugu hakkinda fikir edinirsiniz peki bu tehlikeler ne olur ve nasil anlasilir .
ACABA KOPEK TEHLIKEDEMIDemis oldugum gibi bu GPS si alip bakmakla olmuyo bu biraz tecrube bilgi isi burada iki turlu yapilacak is var ornegin kopegimiz tavsandan haric ceylan veya tilkiye karsi zaaflimi yani hem tavsan hem tilki hem ceylan kovalayan bir kopekle av yaparken o tavsan olsun ceylan olsun veya tilki o hayvanlarin biraz genetik olarak yani nasil davraniyolar ve kopek kovalarken nasil ve hangi yollari tercih ediyo bunlari iyi bir av bilgisinede sahip olmak sarttir . Sevgili avci arkadaslar sakin demeyin ya biz proføsør muyuz diye hayir ama gerekli bir bilgiye sahip olmadan bu aletten netice alinamaz biraz ne yaptigmizi bilmek lazim sirf ekrana bakmakla olmuyor arkadaslar .Kopek tehlikedemi mesela bu tehlikeler neler bir suru tehlike var Mesela genc bir kopek iz pesindeyken yuksek bir yere cikar asagi inemez korkar sahibini bekler iste bu hemen faredilir sonra mesela kopegi kurt kapar gerci kaparken yetiseme sansi cok az da hic olmassa olusunu buluruz tam olarak veya diyelimki araba carpti hayvan yolda yarali veya olu o da hemen bulunur arkadaslar sizin oralarda pek olmaz ama burada Norvecte iklim sartlari farkli burada en tehlikeli durum ekim sonunda ve kasim basinda goller buz tutmaya baslar bu da cok tehlikeli mesela soyle diyeyim kopek sizden 500 600 metrede orada da bir gol var golun ustune 2 3 cm buz tabakasi ve ustunde yeni kar 1 2 cm tavsan oradan gecmis yani gulun ustunden buz tabakasi tavsanin agirligini kaldirir ama kopegi kaldiramaz ve buz kurulur kopek gole ve buzun ustune cikmasi imkansiz bu durumda yarim saat kadar bir zaman var hayvan cikamazssa ki cikamaz orada feci sekilde bogalarak olur iste o zaman GPS ile hemen yer tayini yapilar ve kopege ulasilabilir ama dedigim gibi her seyi okumak sart bu burada anlatmakla kolay degil ben size gecen sene basimizdan gecen bir olayi anlatayim -
KOPEK CITE TAKILDI Gecen sene ki tavsan avinda 3 arkadas benim degilde arkadasin kopegini kar ustundeki taze bir tavsan izine saldik kopek asagi yukari 45 dakika icinde tavsani buldu ve kovalamaya basladi ama tavsan bizden cok uzaklasti asagi yukari 2 km den fazla bu ara sunu belirteyim biz bir tasmaya hepimiz yani 3 arkadas ayni kopegi izlemek icin kayit ettik yani bir tasma ile 10 kisi ayni kopegi izliyebilir ki herkeste ayni alici varsa bu da bir avantaj. Neyse kopek gitti biz arabalara atladik kopegin pesine sonra tekra temasa gectik kopek yine uzakta 2 km ustunde sonra basladi donmeye yani daireler cizmeye biz kopegin sesini de duyduk sonra bir ara kopek yine uzaklasti 3 km yakin fakat iz takibi durdu kopek hep ayni yerde hic hareket yok mesafe ve yon ayni biz suphelendik fakat oraya araba ile gidilmiyo dagdan basladik yurumeye GPS in yardimiyla kopege yaklastik ve elimizle koymus gibi bulduk bakin inanmazsiniz kopek koyun citine boynundan takilmis nasilmi olmus kar izlerini okuduk tavsan ufak citten gecmis buranin citleri biraz farkli gozleri koyunlari merada korumak icin yapilmis asagi yukari 15 cm peteklerden olusmus tavsan peteklerden gecmis fakat kopek boynundan takilmis biz kopegi bulduk kurtardik he diyeceksinki bulmasaydik ne olurdu ne mi olurdu bizim gordugumuz kadar kopek orada kalacak kurta yem olacak yani baska care yok iste gps in faydasi coik daha cok olaylar var ama baska zaman deginirim .
GPS IN ARTILARI EKSILERIEger biz kopekle surek avi yapiyosak tavsan tilki ceylan gibi hayvanlari kast ettim bu ara da kopek iyi usta ve av ic gudusu kuvvetli olan bir kopekle av yapiliyosa burada sorunlar olabilir mesela tavsan da pek sorun olmaz cunki genelikte tawsan fazla acmaz yani kacmaz ve normalde kopegi sesi ile takip etme imkanina sahipiz fakat kopek ceylan domuz veya tilki gibi hayvani kovalarsa bu hayvanlar aninda fazla daire cizmez tilki cizer fakat buyuk daireler ceylana gelince o da ilk anlarda bir daire cizer ve sonra kaldirildigi yerden cok cabuk uzaklasir tabiki bu da kopegin hizina bagli eger kopek uzun bacakli ve antremanli ise ceylan cok acar kirsli kopekte pesini birakmaz bazen gunlerce ceylan kovalar iste sorun burada bu tasmanin pili 18 saat icin bitince isimiz zor ikinci sorun ise recirver yani alicidaki alette orada da yanimizda yedek pil bulundurmnak lazim sekiz saatlik bir ava zor dayanir eger hava soguk ise pilin omru daha azaliyo onun icin yanimizda devamli pil bulundurmak sart . Bu kadar iyi bir aletin kopegin kovalama esnasini gosteren signal vermemesi ama son duydugmuza gore bu program yakinda piyasaya cikacakve ve bizdeki GPS lere internet programi ile eklenebilecegi soyleniyor . Baska bir eksi ise her seyi mevcut olan aletin icinde bir temparator yani hava isisini gosteren bir derece olabilirdi bu derecenin olmasi kuzeyde avlanan avciular icin cok onemli cunki avin akisi bazen bu hava derecesine bagli cunki kopegin kokuyu takip etmesinde hava isis onemli bir faktordur.
Ben burada sizlerle biraz eksileri paylastim fakat artilari yazmaya kalkarsam sayfa yetmez simdilik sunu soyleyim son olarak bu GPS hakikaten cok faydali hatta luzumlu bir av aleti dedigim gibi kopegin yerini tam olarak en fazla bir kac metre yanlis gosterme ile yer tayini yapiyo ayriyetten bilmedigmiz bir cografyada yonu ve ava basladigmiz noktayi bize tam olarak bildiriyo ve kaybolmamizi onluyo ama yalniz biur sey soylemek istiyorum son olarak eger bu GPS ten tam faydalanacaksak bazi bilgileri bilip ve birazda ingilizce bilmemizin sart oldugunu dusunuyorum harika bir bulus. Ben bu ara butun avci arkadaslara rastgele diyerek sozlerimi noktalamak isterken bir de sunu soyleyim arkadaslar bohcacilari himaye etmeyin diyerek saygi ve selamlarimi ileterim
METIN TURKAY NorveçSitemizdeki Bütün yazıları için adrese tıklayınız
http://www.sayfamiz.com/edi_haber.asp?id=1180714271&tur=2