Gönderen Konu: Sosyo-Ekonomik Bağlamlı Avdan Bozkır Eğlence Avlarına Geçiş  (Okunma sayısı 2653 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Barış KAVUNCU

  • Müdavim Üyemiz
  • ***
  • İleti: 401
  • Thanked: 22 times
  ACTA TURCICA Çevrimiçi Tematik Türkoloji Dergisi  
                                                    Online Thematic Journal of Turkic Studies  
                                                                                                                

  Yıl 1, Sayı 1, Ocak 2009 “Türk Kültüründe Av” Editörler: Emine Gürsoy Naskali, Hilal Oytun Altun  

  
  
                                                                    

                                                                    

             Sosyo-Ekonomik Bağlamlı Avdan Bozkır Eğlence Avlarına Geçiş  

                                                                                                                                   *
                                                                                                                 Fuzuli Bayat  

            

            

          Sosyo-Ekonomik Bağlamlı Avla Bozkır Sürek Avlarının Bazı Müşterek ve Farklı  

Tarafları  

          Türk  sosyo-ekonomik  yapısında  avcılık  ve  avla bağlantılı anlatılar önemli bir yer işgal  

etmektedir.        Altay-Sayan         Türklerinin       yaşam      koşullarında        önemli      bir    yeri   olan     avcılık  

                                                                                                   1
Yakutlarda  da  orman  ve  balık  avcılığı  şeklinde  varlığını  korumuştur.   Altaylı  kavimlerde  ve  

Yakutlarda  av,  sosyo-ekonomik  yapılanmanın  temelinde  yer  almaktadır.  Genel  bir  bakışla  

insanlık   tarihinin   en   eski   sosyal   ekonomik   yapılarından   birini  oluşturan  avcılığın,  yalnız  

beslenme   kaynağı   olmayıp   yaşamın   bir   parçası,   sosyal   yapılanmanın   önemli   bir   unsuru  

olduğu görülür. Oysa hayvan besleyen bozkır halklarında av, ekonomik yapısını büyük ölçüde  

kaybederek  eğlence  ve  sürek  avları  şeklinde  bir  gelişme  geçirmiş,  savaşa  hazırlanma  aracı  

olarak  şekillenmiştir.  Ancak  bireysel  avlarla  kolektif  şekilde  yapılan  sürek  avları  arasında  

farkın  belirgin  olduğunu  da  kaydetmek  gerekir.  Nitekim  bozkır  avcılarının  da  ekonomik  

kaygıyla bireysel ava çıktıkları bilinmektedir.  

          Bu  iki  av  türünü  bir  birine  yakın  kılan  en  önemli  mesele  avın  bütün  yıl  boyu  serbest  

olmamasıdır.   Özellikle   kış   aylarında   yapılan   bireysel   veya   kolektif   avlardan   söz   eden  

kaynaklar   çoktur.   Bu   da   avın   üreme   dönemi   olan   yaz   mevsiminde   yapılmasının   yasak  

olduğunu   kanıtlamaktadır.   Ünlü   gezgin   Marco   Polo   Mart   ayı   ile   Ekim   sonu   arasında  

                                                                                                 2
hayvanların  çoğalabilmeleri  için  avın  yasaklandığını  bildirmektedir.   Hem  bireysel  hem  de  

kolektif  sürek  avlarında  hayvan  veya  kuş  yavrularının  avlanması  da  yasaklanmıştır.  Tek  

başına yapılan avlarda ve kolektif sürek avlarında uyulması gereken müşterek yasaklar vardır.  

          Sosyo-ekonomik            bağlamlı       avla    eğlence      veya     sürek   avlarının   başlıca   farkı   avın  

paradigması  ile  ilgilidir.  Birinde  av  yaşam  kaynağı  olmakla  kutsaldır,  bir  dizi  ritüellerle  

                                                
* Prof. Dr. Fuzuli Bayat, Gaziantep Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü,  

   Gaziantep.  
1 bk. F. Bayat, “Sosyo-Ekonomik Bağlamlı Avcılık Kültü ve Av İyeleri”, Folklor/Edebiyat, C. 11, S. 44, 2005/4,  

   s. 49-60  
2 J. P. Roux, Türklerin ve Moğolların Eski Dini, İstanbul 1994, s. 180.   Fuzuli  Bayat,  “Sosyo-Ekonomik  Bağlamlı  Avdan  Bozkır  Eğlence  Avlarına  Geçiş”,  Acta  Turcica  Çevrimiçi  Tematik  
  
Türkoloji Dergisi, Yıl 1, Sayı 1, Ocak 2009 “Türk Kültüründe Av”  

donatılmıştır. Diğerinde sosyo-ekonomik kaygı ön planda olmadığından av ritüellerinin büyük  

bir   kısmı     yapılmaz      olmuştur.      Kısacası      bozkır     avı,   ritüelistik    bağlamından         uzaklaşmış  

durumdadır. Ancak sosyo-ekonomik bağlamlı avdan bozkır sürek avlarına geçiş hiç de birinin  

sona      ermesi      sonucunda         diğerinin      tarih    sahnesine        çıkması      veya      birinin     diğerine  

transformasyonu          anlamına      gelmez.      MÖ      Türk     devletlerinden       Hunlarda       sürek     avlarının  

mevcudiyeti   ve   Altay-Sayan   halklarında   son   dönemlere   kadar   sosyo-ekonomik   bağlamlı  

avcılığın     yürütülmesi        de    yukarıdaki       tezi    desteklemektedir.         Buradaki       geçiş     kavramı,  

paradigmatik   ve   sentagmatik   anlamdadır.   Yani   geçiş   dinsel   olandan   ulusala,   ekonomik  

temelden eğlence üst kurumuna şeklindedir.  

          Avın  manevi  ve  iktisadi  hayatın  kurulmasında  önemi,  orman  veya  tayga  halklarında  

belirgin  bir  şekildedir.  Sosyo-ekonomik  bağlamlı  avcılığın  daha  eski  çağlarda  Ay  kültü  ile  

alakalı  olacağı  vahşi  hayvan  anlamına  gelen   *an  morfeminin  ilah  anlamı  bildirmesi  ile  de  

                 3
tasdik  edilir.   Añ  (geniz  n’si  ile)  Şor,  Tofalar  (Karagas)  lehçelerinde  de  vahşi  veya  vahşi  

hayvan  anlamı  bildirmektedir.  Hatta  Tofalar  lehçesinde  bu  kelimeden  türemiş  ançı  (avcı)  

                        4
sözcüğü de vardır.  

          Türk   kültür   tarihinin   en   eski   katmanını   oluşturan   avcılıkta   avın,   yalnız   sosyo-

ekonomik  düzeyinden  değil,  inanç  boyutundan  da  haber  veren  sözlü  ve  görsel  malzemeler  

yeterince  mevcuttur.  Nitekim  simgesel  içerikli  ritüellerde  gerçekleşen  avın  sahneleştirilmesi,  

avla    ilgili  gizli    bilgilerin    yalnız    sözel     olarak     değil,    hem     de    görsel    olarak     topluma  

aktarılmasıdır.  Av  miti  tasvir,  söz  ve  hareket  diliyle  varyantlaşmaktadır.  Zamanla  eğlence  ve  

sürek   avlarında   avcılık   ritüellerinden   çoğunun   unutulması   veya   yapılmaması   avın   inanç  

boyutunu  tamamı  ile  silip  atamamıştır.  Nitekim  bozkır  eğlence  ve  sürek  avlarında  da  ayın  

belli  günlerinde  ava  çıkılmaması,  uğurlu  ve  uğursuz  sayılacak  şeylerden  kaçınılması,  avda  

görülen  rüyaların  tabiri  vs.  buna  örnek  olabilir.  Bu  durumu  daha  da  açacak  olursak;  av  

mitolojik  olgusunun  başında  çeşitli  dinî  ibadetlerin  yapıldığını,  avın  verimliliği  ve  başarılı  

olması için gereken bütün ritüellerin uygulanması şart olduğu gibi orman ve dağ kavimlerinde  

avcılara  bol  av  vermesi  için  orman  ruhlarına  veya  ruhuna  hikâyeler  anlatılması  da  şarttır.  

Avcılık   iyesini   bol   av   vermek   için   ikna   edici   avcılık   hikâyeleri   zamanla   yerini   avcılık  

fıkralarına   bırakmış   oldu.   Bu   da   ciddi   bir   işbölümünün   ürünü   olan   avcılığı   ve   avcılık  

anlatılarını eğlenceye ve eğlenceli anlatılara (fıkralara) terk ettiği anlamına gelmektedir.  

          Azerbaycan’da  avcılığın  koruyucusu  olan  Avcı  Pirim’in  bireysel  ve  eğlence  avları  

paradigmasında  çocukları  eğlendiren  yalancı  avcıya  dönüştüğü  de  gözlemlenmektedir.  Bu  bir  
                                                
3 F. Bayat, Ay Kültünün Dini-Mitolojik Sisteminde Türk Boy Adlarının Etimolojisi, Ankara 2005, s. 60.  
4 F. Zeynalov, Türkologiyanın Esasları, Bakü 1981, s. 308-318.  
 Fuzuli  Bayat,  “Sosyo-Ekonomik  Bağlamlı  Avdan  Bozkır  Eğlence  Avlarına  Geçiş”,  Acta  Turcica  Çevrimiçi  Tematik  
  
Türkoloji Dergisi, Yıl 1, Sayı 1, Ocak 2009 “Türk Kültüründe Av”  

kez  daha  şunu  ispatlamaktadır:  Avcılık  kültü  ilkel  şeklinden  hükümdarların  yaptıkları  sürekli  

av   eğlencelerine   kadar   bir   değişim   ve   gelişim   geçirmiştir.   Ancak   ilkel   şeklinden   son  

aşamasına  kadar  her  ne  kadar  tarihî  süreç  bağlamında  değişim  ve  dönüşüm  yaşanmış olsa da  

av, dinî-mitolojik içeriğini koruyabilmiştir.  

Sosyo-ekonomik  bağlamlı  avda  avcıların  av  hayvanları  koruyucusunun  rızasını  almak  ve  bol  

avla  geri  dönmek  için  kendilerinin  veya  ava  götürdükleri  masalcı  ve  destancıların  anlattıkları  

av  hikâyeleri  zamanla  yerini  kahvehanelerde,  misafirlikte  vb.  yerlerde  anlatılan  abartılı  av  

anlatılarına  ve  av fıkralarına bırakmıştır. Nitekim ormanın veya tayganın iyesini hoşnut etmek  

ve   mukabilinde   avlanmak   için   izin   almak   gibi  işlevi  olan  av  anlatılarının  av  fıkralarına  

dönüşmesi   kutsal   av   olgusunun   eğlenceye,   kısmen   beslenmeye,   dinlenmeye,   boş   vakit  

geçirmeye   kadar   inmesinin   sonucudur.   Hatta   bireysel   bozkır   avlarında   da   kutsal   anlatı  

eğlenceli, güldürücü fıkralara dönüşmüştür. Nitekim bunların birinde şöyle denilir:  

          Avcının  biri  palavra  sıkıyormuş:  “Geçen  yaz  Afrika'da  99  aslan  vurdum.”  Arkadaşı  

dayanamamış,  “100  de  şuna  bari!”  Avcı,  “1  aslan  için  yalan  mı  söyleyeceğim  sana"  diye  

cevap vermiş.  

          Kısacası  Sibirya  ve  Altay-Sayan  Türklerinin  dışında  diğer  Türk  halklarında  av  kült  

karakterini kaybetmiş durumdadır.  

          Bilindiği     gibi   avla    ilgili  örf    ve   adetlerin     zamanla      sosyal     bir   müessese   olarak  

                                      5
şekillenmesi  söz  konusudur.   Bu  sosyal  müessesenin Altay-Sayan Türklerinde, Orta Asya’da,  

Azerbaycan        ve    Anadolu’da         benzerlik      göstermesi,       avın    amaç      ve    ekonomik       yapısına  

bakmaksızın  bütün  Türklerde  konservatif  olgu  sergilediğini  kanıtlar.  Nasıl  ki  Altaylı ve Uzak  

Sibiryalı  avcılar  maişetlerini  temin  ettikleri  bütün  av  hayvanlarına  karşı,  ne  kadar  dikkatli  ve  

inançlı  bir  şekilde  bağlıysa  ve  ava  ait  en  küçük  bir  itinasızlığa  tahammül  edemezlerse,  

bugünkü  Azerbaycan  ve  Anadolu  avcısı  da  aynı  şekilde  davranmakta,  avın  temiz  bir  biçimde  

ve belirli bir kural içinde yapılmasına özen göstermektedir.  

          Avcılık     kavimlerinde        av    iyelerinin     varlığına     inancın     başında     “av     hayvanlarının  

koruyucularının  düzensiz,  merhametsiz  avın  önünü  almak  için  bu  kurala  uymayan  avcıları  

cezalandıracağı”  gelmektedir.  Özellikle  üreme,  yavrulama  dönemlerinde  ve  ihtiyacın  dışında  

avlanmak  yasaklanmıştır.  Av  hayvanlarının  nesillerini  kurutacak,  tabiatın  dengesini  bozacak  

av,   avcılık   inançlarına  göre  cezalandırılmalıdır.  Avcılık  toplumlarında  denetleme,  kontrol  

misyonunu   av   hayvanlarının   hamileri   ve   avcılık   kültünün   patronu,   sürek   avlarında   ise  

hükümdarın koyduğu yasak, çağdaş dünyamızda ise avcılık yasaları yerine getirmektedir.  
                                                
5 bk. Ahmet Caferoğlu, “Türklerde Av Kültü ve Müessesesi”, VII. Türk Tarih Kongresi Tebliğleri, C. I, 25-29  

  Eylül 1970, Ankara 1972, s. 169-175.  
 Fuzuli  Bayat,  “Sosyo-Ekonomik  Bağlamlı  Avdan  Bozkır  Eğlence  Avlarına  Geçiş”,  Acta  Turcica  Çevrimiçi  Tematik  
  
Türkoloji Dergisi, Yıl 1, Sayı 1, Ocak 2009 “Türk Kültüründe Av”  

          Sosyo-ekonomik  bağlamlı  avın  ve  av  hayvanlarının  koruyucusu  olan  iyelerin  varlığı  

bozkır  sürek  avlarında  görülmez.  Bu  da  avın  mitolojik  ve  ritüelistik  yapısını  değiştirmiş,  

kutsal  konumun  düşmesi  ile  avın  belirgin  bir  özellik  kazanmasına  neden  olmuştur.  Yeni  

yapılanmadaki  bu  özelliklerin  başında  avın  bir  savaş  eğitim  aracı  olduğu  ortaya  çıkmıştır.  

Ancak  bozkır  kavimlerinin  bilinç  altında  hâlâ  da  yaşamını  sürdüren  bazı  uygulamalar,  av  

iyesinin  ve  öldürülmesi  yasaklanan  hayvanların  öldürülmesinin  felaket  getireceği  inancının  

tam unutulmadığını kanıtlar durumdadır. Şöyle ki Özbek avcıları öldürdükleri kurdun felakete  

                                                                                      6
sebep  olmaması  için  kırk  gün  av  eti  yemez  ve  avlanmazlardı.   Aslında  bu  bir  bedel  ödeme  

olup kırk gün av eti yememek şeklinde karşımıza çıkmaktadır. Ayrıca Azerbaycan’da da kurt  

                                                                                                                              7
vuran  avcının  tüfeğinin  çileye  düşeceği  inancı  vardı.  Bunun  için  bazı  uygulamalar  gerekirdi.  

Bütün  bunlar  tıpkı  ayı  avlayan  Sibirya  avcılarının  uyguladıkları  bir  dizi  mitolojik  içerikli  

uygulamalarda  olduğu  gibi  eskiden  zoomorfik  hayvan  koruyucusu  veya  ecdat  olarak  bilinen  

hayvanların  avlanmasının  topluma,  aileye  ve  bireye  getirebileceği  zararı  en  aza  indirmek  

çabaları     olmakla       beraber      iye   ve    kutsal     hayvan      varlıklarının      bilinç    altında     olsa    da  

korunduklarına işarettir.  

            

          İlk Avla İlgili Ritüeller  

          Bütün      bu    özellikler     destanlarımıza,        masallarımıza,        efsanelerimize,       türkülerimize  

yansımış       sosyo-ekonomik           bağlamlı       avla     bozkır     sürek      avları     paralel     şekilde      halk  

edebiyatımızın   yukarıda   adları   zikredilen   türlerinde   yaşamıştır.   Orta   Asya,   Azerbaycan,  

Türkiye   ve   Balkanlardaki   folklorik   ürünlerde,   özellikle   de   destanlarda   sürek   avları   söz  

konusuysa,  Altay-Sayan  ve  Yakut  destanlarında  sosyo-ekonomik  av  ön  plandadır.  Oğuz  

Destanı’nın  hem  sözlü  hem  de  salname  varyantlarında,  ayrıca  Dede  Korkut  Kitabı,  Köroğlu  

Destanı,  Manas  vb.  destanlarda  sürek  avlarından  söz  edilirken,  Maaday  Kara,  Er  Sogotoh  

Elley,  Altın  Arık,  Altay  Buuçay,  Nyuryung  Bootur  vb.  destanlarda  ise  sosyo-ekonomik  ve  

bireysel   avdan   söz   açılmaktadır.   Ancak   destanlarda   müşterek   olan   bir   nokta   ilk   avın  

kutlanmasıdır  ki  etnografik  literatürde  buna  şeylan  veya  çeşn  denilmektedir.  Dede  Korkut  

Kitabında  ‘Dirse  Han’ın  eşinin  oğlancığımın  ilk  avıdır’  diye  şölene  hazırlanması  buna  örnek  

olabilir.  “Dirse  Hanun  hatunı  oğlançuğumun  ilk  avıdur  diyü  atdan  aygır  deveden  buğra  

                                                                                     8
koyundan  koç  kırdurdı,  kanlu  Oğuz  biglerin  toylayayım  didi.”   Sosyo-ekonomik  avcılıkta  da  

ilk avların kutsanması ve kutlanması saha materyalleri ile bilinmektedir.  

                                                
6 Kaynak kişi: Şamirza Turdimov, 1957 doğumlu, Özbekistan 1990.  
7 Kaynak kişi: Eski avcı Hayrulla Hasanov, 1937 doğumlu, Azerbaycan 2002.  
8 Muharrem Ergin, Dede Korkut Kitabı, C. I, Ankara 1994, s. 86.  
 Fuzuli  Bayat,  “Sosyo-Ekonomik  Bağlamlı  Avdan  Bozkır  Eğlence  Avlarına  Geçiş”,  Acta  Turcica  Çevrimiçi  Tematik  
  
Türkoloji Dergisi, Yıl 1, Sayı 1, Ocak 2009 “Türk Kültüründe Av”  

          Tarihî  kaynaklarda  Cengiz  Han’ın  torunları  Kubilay  ve  Hülâgû’nun  ilk  avlarından  

sonra  Cengiz  Han yağlamışı  olarak  adlandırılan  bir  tören  düzenlemiştir.  Bu  törene  göre  ilk  

                                                                                           9
avın  etinden  ve  yağından  avı  yapan  gençlerin parmaklarına sürülür.  İlk av ritüelinin yağlama  

olarak  adlandırılması  da  bu  törenin  Türklerden  Moğollara  geçtiğini  kanıtlar  durumdadır.  

Nitekim  yağ  >  yağla  >  yağlamışı  kelimeleri  Türkçedir.  Bozkır  kavimlerinde  özellikle  de  

Türklerde       yaygın     olan     ilk   av   şölenlerinin      üç    gün     sürdüğü      de    bilinmektedir.       İnanç  

paradigmasında  ilk  av,  ilk  kan  dökme,  ilk  öldürme  olduğundan  yeni hayat için tehlikelidir. O  

nedenle ilk avın yeni aya denk düşmesine özen gösterilir, bazen de avlanan ilk avlar ecdatlara  

terk  edilirdi.  İlk  av  şölenlerinde  herkesin  birbirine  sağlık,  uzun  ömür  dilemesi,  akıtılan  ilk  

canlının  kanı  karşılığı  gelebilecek  her  türlü  belayı  önlemek  ve  hiçe  indirmek  amacıyladır.  

Yapılan  bütün  ikramlar  ve  bunun  mukabilindeki  dilekler  ecdatların  ve  av  iyelerinin  gönlünü  

kazanmak içindir. Bütün bu olgular ilk av şenliklerinin paradigmasını oluşturur.  

          Yapılan   diğer   ritüeller   de   ilk   av   bağlamında   değerlendirilmelidir.   Nitekim   “kötü  

etkilerin  bertaraf  edilmesi,  ilk  ecdat  avının  tekrarı,  av  hayvanlarının  ölümü  kabul  etmeye  

mecbur   edilmesi,   o  hayvan  üzerinde  hakkı  olanların  tatmin  edilmesi  ve  de  görünmezin  

katkısının   sağlanması   yeterli   değildir.   Bizzat  hayvan  olmak  ve  de  öldürülecek  hayvanla  
özdeşleşmek  lazımdır.”10  Sürek  avlarında  üfürülen  borular,  geyiklerin  seslerini  taklit  etse  de  

avcıların  geyik  donuna  girdikleri,  maske  taktıkları  vb.  yöntemler  de  görülmektedir.  Bütün  

bunlar  hayvan  dünyasına  girmek,  onların  bir  parçası  olmaktır.  Bu  olgular  sosyo-ekonomik  

bağlamlı avdan kalma özelliklerdir.  

          İlk   avla   ilgili   bir   takım   ritüellerin   destan   ve   efsanelerde   yer   alması   ve   bununla  

bağlantılı   yapılan   törenlerin   sözlü   tasviri   çok   önemli   olan   ilk   av   telakkisinin   zamanla  

unutulduğunu  gösterir.  Dede  Korkut  boylarında  ilk  avın  yapılması  ile  ilgili  olaylar  bozkır  

kültüründe de avın önemli bir yer tuttuğunu gösterir.  

          Ayrıca   ilk   avın,  Türk  epik  medeniyetinde  kahramanlık  olarak  yorumlanması,  baş  

kesip,  kan  dökmeye  eşit  olması  ritüel-mitolojik  av  konusunun  yeni  bir  değer  kazanmasıdır.  

Semantik  yükü  kendini  tasdik  eden  ilk  defa  baş  kesip,  kan  dökmek  ritüeli,  Oğuz  Kağan  

Destanı’nda  kahramanın,  mitolojik  varlık  olan  Kıatı  (Tek  boynuzu)  öldürmesi  ile  gerçekleşir.  

Yakut, Hakas, Şor, Tuva, Altay destanlarında ilk kahramanlık, çoğu zaman avda baş gösterir.  

Av,   Türk   milli   kültüründe   fiziki   ve   manevi   gücün   sınav   meydanı   olarak   semantik   bir  

yorumudur.  Tabii  ki  Oğuz’un,  at  sürülerini,  insanları  yiyen  mitolojik  Tek  boynuzu  avlaması,  

                                                
9 bk. J. A. Boyle, “An Eurasian Hunting Ritual”, Folklore, 80, 1969; A. Sarközi, “A Mongolian Hunting Ritual”,  

  AOAH, 25, 1972.  
10 J. P. Roux, age, s. 183.  
 Fuzuli  Bayat,  “Sosyo-Ekonomik  Bağlamlı  Avdan  Bozkır  Eğlence  Avlarına  Geçiş”,  Acta  Turcica  Çevrimiçi  Tematik  
  
Türkoloji Dergisi, Yıl 1, Sayı 1, Ocak 2009 “Türk Kültüründe Av”  

avın semantik dairesine dahildir. Bu ilk av veya ilk kahramanlık, aslında aynı enformasyonun,  

yani  çocukluk  devrinden  yetkinlik  devrine  geçiş  ritini  yansıtır.  Bu  manada  avda  istifade  

olunan  silahlar,  dövüş  kabiliyeti,  fiziki  ve  psikolojik  hazırlığın  kontrolü  yeniyetmenin  genç  

dövüşçüler   grubuna   kabul   olunması   ile   neticelenir.   Oğuz’un   da   böyle   bir   merasimden  

geçmesi, destanda av kültünün epik element senkretizmi bağlamında takdim edilmesidir.  

                                                                      

          Bozkır Avları Bir Savaş Taktiğidir  

          Altay  Sayan  Türklerinin  ekonomik  hayatını  şartlandıran  avcılık  bozkır  Türklerinde  bir  

eğlence  niteliğine  bürünmüştür.  Ancak  avın  savaş  taktiğini  geliştirmek  için  bir  araç  olduğu,  

bozkırda kurulan devletlerin tarihinden bellidir. Tıpkı savaşta olduğu gibi avda da sağ-sol kol  

ve  merkez  kesimi  hâlinde  yapılan  bir  ordu  sistemiyle  karşılaşırız.  Ancak  amaç  her  ne  olursa  

olsun  avcılık  kültünde  bir  sıra  inançlar  vardır  ki  buna  hem  orman  halkları  hem  de  bozkır  

kavimleri  uymak  zorundadırlar.  Türk,  Moğol  ve  Sibirya  halklarında  av  ve  av  kültüyle  ilgili  
çok  sayıda  inançların  mevcudiyeti11  sosyo-kültürel  bağlamda  avın  kutsallığını  koruduğunu  

gösterir.  

          Sürek  avlarının  zamanla  genç  savaşçıların  eğitim  alanına  çevrildiği  de  bir  gerçektir.  

Ancak zamanla sürek avlarına küçük yaştaki çocukların da katıldığı olurdu. Nitekim Hunların  

hayatında avın önemli bir yer tuttuğu bu yüzden de küçük yaşlı çocukları da eğitmek için ava  

götürdükleri   bilinmektedir.   Bu   tür   avların   özellikle   Nisan   ve   Mayıs   aylarında   yapıldığı  

hakkında  Çin  kaynakları  da  bilgi  vermektedir.  Eğlenceye  ve  askerî  eğitime  dayalı  avın,  Hun  

kağanlığı      döneminden         itibaren     kurumsallaştığı        bilinmektedir.        Bu     kurumsallaşma,         avı  

bireysellikten  çıkararak  bir  devlet  faaliyeti  seviyesine  yükseltti.  Mesela  MÖ  62  yılında  Hun  

kağanının  100  bin  askerle  düzenlediği  sürek  avından  söz  edilmektedir.  Hunların  düzenlediği  
bu  avlar  750  kilometrelik  bir  çevreyi  kapsamaktaydı.12  Göktürk  dönemi  sürek  avları  ve  avla  

savaş arasındaki paralellik Yenisey yazıtlarında, Ortaçağ metinlerinde de korunmuştur.  

          Hatta  Çin  salnamelerinde  Mete’nin  babası  Tuman’ı  öldürmesi  hakkındaki  yarı  tarihî,  

yarı  efsanevi  bilgilerde  de  sürek  avı  ile  karşılaşırız;  Mete,  babasını  avda  öldürmüştür.  Diğer  

destani  eserlere  de  konu  olan  bu  baba  öldürme  motifinde  avın  bir  savaş  alanı  özelliği  

sergilediği     gözden       kaçmaz.       Salnamelerde        Oğuz      Kağan’ın,      destanda       ise   Almambet’in  

babalarını öldürmeleri de avda gerçekleşir. Ayrıca Dede Korkut Kitabı’nda da babanın oğlunu  

öldürmek için av alanını seçmesi avın bir hesaplaşma sahası olduğunu kanıtlar durumdadır. O  

                                                
11  bk.  V.  Gordlevskiy,  Gosudarstvo  Seldjukidov  Maloy  Azi,  Moskova-Leningrad  1941,  s.  54-55;  B.Ya.  

  Vladimirtsov, Obşestvennıy Stroy Mongolov. Mongolskiy Koçevoy Feodalizm, Leningrad 1934, s. 221.  
12 İ. Kafesoğlu, Türk Milli Kültürü, İstanbul 1995, s. 275.  

                                                                                                                            6  Fuzuli  Bayat,  “Sosyo-Ekonomik  Bağlamlı  Avdan  Bozkır  Eğlence  Avlarına  Geçiş”,  Acta  Turcica  Çevrimiçi  Tematik  
  
Türkoloji Dergisi, Yıl 1, Sayı 1, Ocak 2009 “Türk Kültüründe Av”  

hâlde  av,  eski  sosyo-ekonomik  paradigmasında  olduğu  gibi  müşküllerin  çözüm  yeri  anlamını  

korumuş olur.  

          Av,  bozkır  halklarında  yalnız  eğlence  ve  eğitim  sahası  değil  aynı  zamanda  hesapların  

yapıldığı,     planların     kurulduğu,       zorlukların     aşıldığı,    devlet     meselelerinin      çözüldüğü       bir  

sahadır.  Bozkır  sürek  ve  eğlence  avlarının  bu  fonksiyonu,  eski  ritüel  kutsallık  özelliklerinden  

kalma bir değerdir. Ancak her ne olursa olsun hanların düzenlediği ve “sığır” adı verilen genel  

avlar  eğlence  ve  ziyafet  karakteri  taşımaktaydı.  Nitekim  hükümdar,  bu  büyük  ava  gideceği  

zaman,  avlanma  zamanı  kışın  ilk  aylarına  rastlıyorsa  ferman  vererek,  çevredeki  konaklarda,  

etraftaki  ormanlarda  olan  askerlerin  hazırlanmalarını  emrederdi.  Bu  ferman  gereğince her  on  

askerden birkaçı ava katılırdı. Sığır avlarına hazırlık birkaç aylık zaman almaktaydı.  

          Özellikle  hükümdarların  ordu  ile  ava  çıkması  bir  kez  daha  avın  bir  savaş  tatbikatı  

olduğunu kanıtlamaktadır. Nitekim Irk Bitig metninde de bu konuya işaret edilmektedir:  

          Kanlık süsi abka önmiş  

          Sagır içre elik kiyik kirmiş  

          Kan eliğin tutmuş  

          Kara kamıg süsi öğirer, tir.  

          Anca bilinler  
          Edgü ol.13  

          (Hanlık ordusu ava çıkmış  

          Çayır içine keçi, geyik girmiş  

          Han keçiyi tutmuş  

          Bütün ordu sevinir, der  

          Bunu biliniz  

          Bu iyidir.)  

          Büyük      devletler     kuran     bozkır     halklarında      av,   savaş     taktiğinin     geliştirildiği   bir  

müessese  hâline  gelmiştir.  Nitekim  F.  Sümer’in  de  tespitine  göre  “Başlarındaki  beyler,  geniş  

bir  çevrede  zaman  zaman  sürek  avları  tertip  ederek  bütün  orduyu  bu  avlara  sevk  ederdi.  Bu  

avlarda  ordu,  tıpkı  savaş  düzeninde  olduğu  gibi;  sağ  kol,  sol  kol  ve  merkez  (ulu  kol)  olmak  
üzere  muhtelif  kısımlara  ayrılarak  çevirme  ve  sarma  manevraları  icra  ederdi.”14  Aynı  bilgiye  

B.  Ögel’de  de  rastlamak  mümkündür.15  Nitekim  genç  savaşçıların  savaş  talimi  aldıkları  

avlarda  doğa  şartlarına  uyum  sağlamaktan,  avı  yıldırmak  ve  yıpratmaktan,  at  üstüne  ok  

                                                
13 H. N. Orkun, Eski Türk Yazıtları, Ankara 1994, s. 282.  
14 F. Sümer, “Türklerde Avcılık”, Resimli Tarih Mecmuası, IV/12, İstanbul 1953, s. 2404.  
15 B. Ögel, Türk Kültürünün Gelişme Çağları, Ankara 1993, s. 12.  

                                                                                                                           7  Fuzuli  Bayat,  “Sosyo-Ekonomik  Bağlamlı  Avdan  Bozkır  Eğlence  Avlarına  Geçiş”,  Acta  Turcica  Çevrimiçi  Tematik  
  
Türkoloji Dergisi, Yıl 1, Sayı 1, Ocak 2009 “Türk Kültüründe Av”  

atmaktan  kendi  yiyeceklerini  kendileri  çıkarmaya  kadar  geniş  bir  bilgi  verilir.  Zaman  zaman  

bu  avlara  kadınların  da  katıldığı  çeşitli  kaynak  ve  minyatürlerden  öğrenilmektedir.  Ancak  

şunu  da  kaydetmek  gerekir  ki  bir  eğlenceye  ve  merak  oyununa  çevrilen  avlar,  eski  avcılık  

paradigmasının   geri   plana   itilmesi   şeklinde   algılanmamalıdır.   Nitekim   bütün   malzemeler  

sürek  avlarının  da  belli  sosyal,  kültürel  ve  en  önemlisi  de  inanç  bağlamında  yapıldığını  

onaylar.     Yeni      yapılanmalar       medeniyetlerin,       sosyal     değişmelerin       beraberinde       getirdiği  

katmanlaşmalardır ki, kültür paradigması açısından doğaldır.  

                                                                    

          Sürek Avlarının Düzenlenme Kuralları  

          Ayrıca  tıpkı  avcılıkla  uğraşan  halklarda  olduğu  gibi  bozkır  sürek  avlarında  da  avı  av  

bölgesine  çekmek  ya  da  saklandığı  yerden  çıkarmak  amacıyla,  hatta  günümüzde  bile  geçerli  

olan  değişik  yöntemler  kullanılırdı.  Keçi  kılından  örülmüş  mükemmel  ağlar,  büyük  hayvanlar  

için hazırlanan kafesler, kapan gibi tuzaklar bulunurdu. Bazı hayvanlar için çukurlar kazılır ve  

üzerleri yaprak, çalı çırpı ile örtülürdü.  

          Bozkır  avlarının  Hun  döneminden  belli  bir  düzene  girdiğini  varsaymak  mümkündür.  

Nitekim  Hun  hükümdarlarının  düzenledikleri  büyük  sürek  avları  hakkında  Çin  yıllıklarının  

haberleri  de  bunu  doğrulamaktadır.  Ancak  avcılığın  düzenli  bir  sosyal  müessese  durumuna  

gelmesi,     Selçuklular      dönemine       rastlar.    Büyük      Selçuklu      Devleti’nin     hükümdarı        Sultan  

Melikşah’ın   avcılık   kurallarını   içeren   ve   minyatürlerle   süslü   kitabı   ülkenin   önde   gelen  

avcılarından      300     kişilik    bir   kurula     hazırlatması      dikkat     çekicidir.    Osmanlı       dönemine  

gelindiğinde  hükümdarların  savaş  dışı  zamanlarda  büyük  av  törenleri  düzenledikleri  ve  bu  

avda  gençleri  binicilik  ve  atıcılık  gibi  önemli  spor  dallarına  hazırladıkları  görülmekte  “Hassa  

Avcıları”  olarak  adlandırılan  s....oncu,  samsoncu,  sekban,  zağarcı,  şahinci,  kuşbaz,  doğancı,  

çakırcı   ve  atmacacı  gibi  görevliler  oluşturmaları  avın  sosyal  içeriğinin  çok  genişlediğini  

göstermektedir.  Hatta Osmanlı sarayında av işlerine bakan aylıklı avcılar dahi bulunmaktaydı.  

Bununla beraber padişaha ait olan “Hassa Avlak”lar dahi vardı ve burada hükümdar ve saray  

ayanları   avlanırdı.   Sıradan   avcılar   bu   toprakların   dışında   avlanmak   zorundaydılar.   Daha  

sonraları belge verilen Hassa Avcıları da bu bölgelerde avlanma izni almış oldular.  

          Sürek  avları  genelde  daire  şeklinde  yapılır, av hayvanları bu daire içine alınırdı. Hatta  

avın  kaçmasına  müsaade  edildiği  takdirde  cezalandırma  söz  konusu  olurdu.  Cüveyni  ve  

Reşideddin’in  verdikleri  bilgilere  göre  “Av  çemberi  içinde  birkaç  yaralı  ve  arkadan  gelen  

yorgun  hayvan  dışında  herhangi  bir  av  hayvanı  kalmadığı  zaman,  beyaz  sakallı  yaşlı  erkekler  

büyük  bir  saygı  ile  Hanın  yanına  yaklaşıp  mutluluğu  için  dualar  ederek  kalan  hayvanlar  için  

şefaat dilerler ve onların ot ve su yönünden zengin yerlere kaçmalarına müsaade edilmesi için  

                                                                                                                         8  Fuzuli  Bayat,  “Sosyo-Ekonomik  Bağlamlı  Avdan  Bozkır  Eğlence  Avlarına  Geçiş”,  Acta  Turcica  Çevrimiçi  Tematik  
  
Türkoloji Dergisi, Yıl 1, Sayı 1, Ocak 2009 “Türk Kültüründe Av”  

ricada  bulunurlardı.”16  Burada  amaç  kuralsız  bir  şekilde  bütün  av  hayvanlarını  öldürmenin  

önüne geçmek, yeni bir av için hayvanların artımını sağlamaktır.  

          Bütün   bunlar   hem   Hunlarda   hem   Göktürklerde   hem   de   Selçuklu   ve   Osmanlı  

zamanlarında   sürek   avlarının   tıpkı   oyunlar,   komedi   temsilleri,   şölenler   gibi   hayatın   ve  

eğlencenin bir parçası olduğunu kanıtlamaktadır.  

          Bozkır   av   kültüründe   bir   önemli   mesele   de   avın  düzenlenmesi  ve  av  kuşlarının  

sorumlusu   olan   sarayda   yüksek   bir   rütbe   sayılan   kuşçu   unvanının   olmasıdır.   Hatta   av  

kuşlarının   toplatılarak   saraya   gönderilmesi   ile   ilgili   Osmanlı   padişahlarından   Sultan   III.  

Murat’ın  1586  yılında  çıkardığı  ferman  ilk  av  fermanı  olarak tarihe geçmiştir. Bu ise eğlence  

avlarında kuşçu unvanının yüksek mevkiinden haber verir. Kuşçunun bozkır eğlence avlarının  

sorumlusu       görevini      yerine    getirmesi      av    iyesi   kodunun       unutulduğunu         veya     değişiklik  

gösterdiğini  kanıtlar.  Aslında  av  hayvanlarının  özelliklerini  bilen  kuşçu,  yeni  medeniyetin  

avcılık  “hamisi”dir.  Dağlık ve ormanlık bölgelerde yaşayan ve geçimlerini avla sağlayan Türk  

boylarında      av    hayvanlarının       koruyucusu       genelde      avın    kontrolünü       elinde    tutan    avcılık  

hamisidir.  Bu  mitolojik  hami,  av  ve  vahşi  hayvanların  yok  olmasını  engeller,  kurala  uymayan  

avcıları cezalandırır.  

          Kısacası,  avcılık  ve  av  iyelerinin  görevi  avın  varlığını  korumak  onu  sürekli  kılmaktır.  

Bozkır   kavimlerinde   av,   geçim   kaynağı   olmadığından   avcılık   iyesi   ve   av   hayvanlarının  

koruyucusu  işlevini  yitirmiştir.  Ancak  bireysel  av  anlatılarında  genelde  zalim  ve  acımasız  

avcıları  dağlara  çekmekle  ölümlerine  sebep  olan  “ala  geyik  efsanesi”  av  hamisinin  bozkır  

varyantı olarak gözükür.  

          Osmanlı  döneminde  avcılık  müessesini  düzenlemek  için  bazı  girişimlerde  bulunulsa  

da  bütün  hâllerde  av,  düzensiz  yapılmış,  bunun  sonucunda  da  bazı  hayvan  türleri  yok  olup  

gitmiştir. Nitekim 1882 yılında “Zabıta-i Seydii Berri ve Bahri Nizamnamesi” (Kara ve Deniz  

Avcılığı     Zabıtası)     adlı    düzenleme       ile   bazı    önlemler      alınmaya       çalışılsa   da    hayvanlar  

korunamamış,  avcılığa  istenilen  tertip  getirilememiştir.  Ancak  Cumhuriyetin  ilanı  ile  1937’de  

“Kara     Avcılığı     Kanunu”       ile   avcılık    belirli   bir   disipline    sokulmuştur.        Bu    kanunla      av  

mevsimleri  belirlenmiş,  ava  bazı  yasak  ve  kısıtlamalar  getirilmiştir.  Bir  de  bütün  bunları  

denetleyen Tarım ve Orman Bakanlığı’na bağlı “Merkez Av Komisyonu” oluşturulmuştur.  

          Her ne kadar av düzensiz bir şekilde yapılsa da halk arasında bilinmesi gereken şartlar  

vardı  ki  bunların  da  başında  av  hayvanlarının  bir  kısmının  etinin  yenilmemesi,  bu  hayvanların  

avlanmalarının  derileri,  yünü  veya  dişleri  yüzünden  olmasıdır.  Bu  şart  daha  çok  sosyo-

                                                
16 J. P. Roux, age, s. 181.  

                                                                                                                           9  Fuzuli  Bayat,  “Sosyo-Ekonomik  Bağlamlı  Avdan  Bozkır  Eğlence  Avlarına  Geçiş”,  Acta  Turcica  Çevrimiçi  Tematik  
  
Türkoloji Dergisi, Yıl 1, Sayı 1, Ocak 2009 “Türk Kültüründe Av”  

ekonomik  bağlamlı  avcılıkta  aransa  da  değişim  ve  dönüşüm  sürecinde  av  hayvanlarından  bir  

kısmının etinin yenilmemesi İslamiyet’ten sonraki helal haram kavramlarına bağlanmıştır.  

          Sosyo-ekonomik   bağlamlı   avın   eğlenceli   sürek   avlarından   farkı   daha   çok   kara  

avcılığını  kapsamaktadır.  Balık  avları  da  Sibirya  ve  Altay-Sayan  halklarında  hem  kutsal  

içerikli  ve  geçim  kaynaklı  olmuş  hem  de  bireysel  bir  eğlence  veya  dinlenme  aracı  olarak  da  

kullanılmıştır.  Tıpkı  kara  avları  gibi  deniz  avlarının  da  belli  olan  kurallarının  çoğu,  hem  

ekonomik  kaygıyla  yapılan  avlarda  hem  de  bireysel  eğlence  avlarında  uyulması  gerekenler  

içindedir.  Ancak  geçim  kaynağı  olan  balık  avları  ile  bireysel  eğlence  avlarının  hem  kapsamı  

hem de içeriği farklıdır.  

          Avın  düzenlenmesi,  geçirilmesi  o  kadar  gelişmişti  ki  hem  orman  hem  de  bozkır  

halklarında   av,   bir   kült   seviyesine   yükseltilmişti.   Bu   ise   avın   sosyo-ekonomik   yönüyle  

beraber dinî-mitolojik taraflarının olduğunu bir kez daha tasdik etmiş olur.  

          Kısaca  özetlemek  gerekirse,  insanlık  tarihinin  en  eski  uğraşlarından  biri  olan  avcılık,  

orman  ve  dağ  kültü  bağlamında  Türk  sosyo-kültürel  hayatında  önemli  bir  rol  oynamaktadır.  

Türk     mitolojisinde,   ava   kutsal   bir   özellik   atfedilmekte,   avcılık   ekonomik   yapının   üst  

tabakasında  yer  almaktadır.  Bu  kod,  bozkır  eğlence  avlarında  kısmen  değişikliğe  uğrasa  da  

esas    olan    av    kültü    sosyo-ekonomik          ve   sosyo-kültürel       katmanlaşmalara         bakmaksızın  

korunmuştur.  

            

Kaynaklar  

Bayat, F., “Sosyo-Ekonomik Bağlamlı Avcılık Kültü ve Av İyeleri”, Folklor/Edebiyat, C. 11,  

          S. 44, 2005/4, s. 49-60  

Bayat,  F.,  Ay  Kültünün  Dini-Mitolojik  Sisteminde  Türk  Boy  Adlarının  Etimolojisi,  Ankara  

          2005.  

Boyle, J. A., “An Eurasian Hunting Ritual”, Folklore, 80, 1969.  

Caferoğlu, Ahmet, “Türklerde Av Kültü ve Müessesesi”, VII. Türk Tarih Kongresi Tebliğleri,  

          C. I, 25-29 Eylül 1970, Ankara 1972, s. 169-175.  

Ergin, Muharrem, Dede Korkut Kitabı, C. I, Ankara 1994.  

Gordlevskiy, V., Gosudarstvo Seldjukidov Maloy Azi, Moskova-Leningrad 1941.  

Kafesoğlu, İ., Türk Milli Kültürü, İstanbul 1995.  

Orkun, H. N., Eski Türk Yazıtları, Ankara 1994.  

Ögel, B., Türk Kültürünün Gelişme Çağları, Ankara 1993.  

Roux, J. P., Türklerin ve Moğolların Eski Dini, İstanbul 1994.  

Sarközi A., “A Mongolian Hunting Ritual”, AOAH, 25, 1972.  
 Fuzuli  Bayat,  “Sosyo-Ekonomik  Bağlamlı  Avdan  Bozkır  Eğlence  Avlarına  Geçiş”,  Acta  Turcica  Çevrimiçi  Tematik  
  
Türkoloji Dergisi, Yıl 1, Sayı 1, Ocak 2009 “Türk Kültüründe Av”  

Sümer, F., “Türklerde Avcılık”, Resimli Tarih Mecmuası, IV/12, İstanbul 1953.  

Vladimirtsov        B.Ya.,      Obşestvennıy        Stroy     Mongolov.         Mongolskiy        Koçevoy   Feodalizm,  

          Leningrad 1934.  

Zeynalov, F., Türkologiyanın Esasları, Bakü 1981.  

                                                                                                                            
                                                                                                                      
                                                                                                                          
                                                                                                                              
                                                                                                                            
                                                                                                        
« Son Düzenleme: 03 Mart 2010, 21:42:45 Gönderen: Barış KAVUNCU »
Barış KAVUNCU 1977-İzmir - İkamet Bodrum 538 5909925
 

Çevrimdışı Mustafa DEMİRTAŞ

  • Müdavim Üyemiz
  • ***
  • İleti: 4867
  • Thanked: 156 times
avcılık tarihimize ışık tutan degerli bilgiler...paylaşım için teşekkürler....elinize emeginize saglık...
1968/amasya-istanbul-sarıyer
Hâlıkın dururken mahlûka tapma,
Şeytana uyup da yolundan sapma.(Lâ Edri)

VEFAT ETMİŞTİR