Her araç için ortak parametreler vardır.. Fakat Niva için bu parametrelerin canalıcı olanları vardır.
bunlar:
1-Şase ve kaportada çürük var mı?
niva da en büyük ve en önemli sorun zayıf çürümeye karşı savunmasız şase ve kaportadır.Niva'da mekanik sorunlar bir şekilde çözülebilir ancak kasa ölmüşse,gerisinin çok da önemi yok
Çürüme kanser gibi aracı sarar yayılır tedavisi zordur yapılsa bile tekrarlayabilir niva alırken sonradan hayal kırıklığına uğramamak için
özellikle aracın tabanına dikkatle bakılmalıdır.
yüksek model bile olsa buradaki döşemenin altındaki delik ve yarıklardan yol ve ön tekerler gözükmesi süpriz değildir.
Hatta bazen bu yarıklara yolcunun ayağının girdiği bile görülebilir
bu şase çürümeleri dikkate alınmadığında şanzıman bağlantıları kopar dikiz aynasından yolun ortasında kendi şanzımanınızı görebilirsiniz
nivanın marşpiyelinde de çürük ve büyük bir darbe olmaması gerekir
Niva alırken mümkünse denizkenarı olan yerlerden ziyade içanadolu bölgesi gibi nem oranı düşük yerlerden alınması önemle tavsiye olunur
2- Arazi traversleri ve şase yamuk mu?
araç arazide çamurda çok çekilmiş veya çok araba çekmiş ise arazi traversleri eğilip bükülür araç havaya kaldırılıp altından bakılınca traversler eşit mesafede simetrik görülmez
bunu anlamanın en kolay yolu nivanın arkasından bir eskort araba ile takip edilerek düz asfalt yolda gidişine bakılır şasesi ve traversleri yamuk araç yengeç gibi yürür : Dillaki yol üzerinde sağa veya sola çeker..
3- Şanzıman ve diferansiyel uğultusu var mı? yok mu ?
nivada uğultu bitmez nivada uğultu yoksa bir anormallik vardır
ancak nivalarda şanzıman ve diferansiyel bozuksa çok aşırı uğuldar
rahatsız edici ve kulak tırmalayıcı bir uğultudur bu.
tamiri çok masraflı ve meşakkatlidir
nivada OK 144 çamur lastiği varsa uğuldama yapar lastik uğuldaması şanzıman uğuldaması ile karıştırılmamalıdır.
4- Arazi vitesleri çalışıyormu?
Arazi vitesleri araç tam olarak durdurulup boşa alındıktan sonra kolayca takılabilmelidir. vitesler takılı kalmamalıdır.
en gerideki ağır takviye vites iki kademelidir aracın önüne doğru itilerek geçer
ortadaki 4x4 vitesi tek kademedir aracın arkasına doğru çekilerek geçer
agır takviyeye ve 4x4 e takılınca ne kadar gaza basarsanız basın araba aynı süratta ağır ağır gider ağır takviyeye takınca aracın motor sesi değişir farklılaşır
5- Motor güçlü mü?
Motorda güç kaybını her usta kolayca anlayabilir üfleme varsa motor tamiri gerekir.
Özellikle kış mevsiminde motorun yağ kapağı açılınca koyu sarı renk köpükler görülüyorsa araç motor tamiri istiyor
demektir. nivanın motor tamiri basittir. motorunu her usta yapabilir nivanın motor tamiri dizel ve yeni model araçlara nazaran ucuzdur
ayrıca nivanın motorundan gelen hafif zincir sesi normaldir
6 - yorgun mu?
Yorgun nivayı toparlamak çok meşakkatli okadar da masraflı ve zaman alıcıdır
3- 4 milyara yorgun bir niva alacağınıza 5-6-7 milyara paranız varsa 10 milyar üzeri daha derli toplu bir niva almanız çok daha mantıklıdır
7- titreşim varmı?
Malum nivada güç motordan akslardaki diferansiyellere ulaşana kadar şanzuman, transfer kutusu, arazi kutusu, vs bir ton yerden geçer. Titreşimin ve sesin de başlıca sebebi budur zaten.
Nivanın şanzıman sistemi sabit değildir yani salınımlıdır esnektir onun için titreşim normaldir ancak;
motor takozları veya şanzıman kulaklarının eskimesinden aşırı titreşim olabilir
bunların bağlantılarının gevşemesi de titreşimi arttırır bağlantılar sıkılınca titreşim devam ediyorsa titreşim şaftların eğirilmesinden kaynaklanabilir şaftlar eğri ise şaft balansının düzeltilmesi gerekir