Muhterem Abdullah Bey,
Bizim üreticilerimize, nedenini anlamadığı yapılandırmalara sebep uydurma işinde herhalde rakip bulunmaz.
Elimden geldiğince izah etmeğe çalışayım; Çalışmaların tamamı FN / Belçika kuruluşuna ait olarak;
İlk otomatik tüfek A5 yapıldığında ve 1950'li yıllara kadar, şarjöre dolum için önce mekanizma salma düğmesine
basıp kaşığı serbest bırakmak, sonra fişeği hazneye sürmek gerekiyordu... Aynen bizde ilk yapılan gazlı tüfekler
gibi... Amerikalı taifesi her şeyde rahatlığı sevdiğinden, bu uygulamaya homurtularla yarım asır dayandılar ve
sonunda, tüfeği icad eden adamın oğlu, kaşığı biri arkada herzamanki görevindeki sanki kaşığın arka kısmı kesilip
orada bırakılmış gibi duran esas kaşık, önünde ona bir pim ve yayla bağlı yukarı hareketinde içteki şarjör mandalını
etkilemiyen ancak şarjör girişini açan ikinci bir kaşıkla problemi çözdü... Bu şekilde yandaki düğmeye basmadan
hazneye dolum mümkün olabiliyor, mekanizma arkada takılı kalsa bile öndeki kaşık hareket edebiliyordu.
Mekanizma önde, yerinde kapalı vaziyeteyken şarjöre dolum yapıldığında, içte aksi taraftaki ikinci şarjör mandalı
her sürümde hazne çıkışını kapatarak fişekleri şarjör içinde tutabiliyordu ancak, mekanizma geride takılı halde
iken içteki aksi taraftaki mandal hazne çıkışını açık bıraktığından, bu durumda şarjöre fişek sürüldüğünde, öndeki
İkincil kaşık fişek arkasından aşağı düşer düşmez fişek, şarjör gerdeli itişiyle hemen arkaya fırlayıp esas kaşığı
itip mekenizmayı takılı durumdan kurtarıyor, mekanizma ileri gidip o tek fişeği atım yatağına sürüyordu. Üreticiler,
zengin görünüme sahip bu olayı, "Speed Loading/Çabuk Dolum/Otomatik Dolum" adıyla ticari markaya bağlayıp
ürünlerınin diğerlerinden farkını belirtme amaçlı bir avantaj olarak kullanmak istediler...
Zamanla üretim maliyetlerinden tasarruf çalışmalarıyla içte, aksi taraftaki ikinci şarjör mandalı imalattan alındı.
A500 R/G modellerinde hızlı dolum için ikinci kaşıktan vazgeçildi ve üstündeki bir uzantıyla şürekli olarak
mekanizma hareketine bağlı olarak şarjör çıkışını açıp kapatan tek mandala geçildi... Bu tüfeklerde tek kaşıkla
yandaki düğmeye basmadan şarjöre dolum mümkün olabiliyordu. A500 modelleri istenen satışı sağlamadı üstelik
marka tutkunları hızlı / otomatik dolum özelliğini istiyorlardı...
Her şeyiyle yenilenen "Gold" modellerinde, içteki ikinci mandal yerine mekanizma ön altından aşağı sarkan bir
levye konularak iki parçalı kaşıkla istenen "Hızlı/Otomatik Dolum" özellği yeniden markaya eklendi...
Maliyet düşürücü çalışmalar sonunda, "Maxus" dahil yeni modelerin pahalı olanlarında, iki parçalı kaşık sadece
müşteri memnuniyeti ve marka imajının devamı için, bu tüfeklerde aynen A 500 modeleri gibi mekanizma ileri
geri hareketiyle şarjör çıkışını açıp kapatan tek mandal doğrudan hazneye dolum imkanı verse de, sadece arkada
takılı mekanizma şarjöre fişek sürüldüğünde onu aniden kapanarak otomatik besleme sağlasın nedeniyle , yalnız
pahalı modeller için tesis edildi... Geo Trust, bu modelerin hangi parça ne işe yaradığını anlamadan yapılan
taklididir.
Yerli taklitte ustanın açıklamasına ilişkin arıza, ancak kötü hareket toleranslarında, öndeki kaşığın sıkışması
halinde mümkün olabilir ve basitçe onun, kovan atma açıklığından aşağı itilmesi, mekanizmanın biraz geri
çekilmesiyle hemen düzelir. "Otomatik Dolum" bu amaçla yapılmış değildir. Tekrar etmek gerekirse, bu
yapılanma, MEKANİZMA GERİDE TAKILI DURUMDA kaşığın hazneye fişek kabulü ve bu fişeğin anide kapanan
mekanizmayla atım yatağına beslemeyi sağlaması için tesis edilmiştir.
"Sağır duymaz yakıştırır" derler ama bizimkilerin bu uydurmalarına ne demek gerekir bilemem.
Saygılar.