ALINTIDIR ! konuyu net özetlemiş arkadaş.
benim de yeni kasa t31 2008 model x-trailim var. aracı almadan önce epey araştırdım, hem günlük hayatta konforlu olacak hem de dağ tepe bayır gezmeye müsait olacak bir araç arıyordum. epey inceledim modelleri. bu iş için ideal araç dünya genelinde discovery ya da land cruiser görünüyor. Ancak araştırmalardan yine anladım ki, yurdumuzda bu iş daha farklı. Yeni araçları kimse ağır off-road'a göre hazırlamıyor, genellikle eski araçlarla uğraşılıyor (maliyet açısından). Ayrıca bu araçların motor hacimleri oldukça büyük. modelli bir araç olduğu zaman hem vergisi çok yüksek, hem de yakıt tüketimleri yüksek. Günlük kullanım ve uzun gezilerde ekonomikliği kalmıyor işin. Eski modellerle de uğraşmak istemediğim için daha yeni bir model araştırdım. Sonunda aslında benim aradığımın arazi kabiliyeti olan bir suv olduğuna karar verdim. Bu sınıfta inceledğim alternatifler;
1-Freelander2
2-Grand Vitara 1.9 Dizel
3-Rav4
4-X-trail oldu
Yukarıdaki araçlardan ilk rav4 ü eledim. hem küçük hem de arazide hiç olumlu değildi yorumlar.
Freelander başarılı ancak fiyat ve bagaj hacminden dolayı onu da eledim. Arazide başarılı olması için opsiyon olan şanzımanla vs. almak gerekiyor.
Geriye GV ve X-trail kaldı. Bundan sonrasında iki modeli kıyaslamaya başladım;
Grand vitara da low gear vardı artı olarak. Ancak onun da dizelinde otomatik vites seçeneği yoktu. Grand vitaraya karar kılmıştım ta ki x-traili gidip inceleyene kadar. X-trail yukarıdakilerden hepsinden daha geniş ve ferahtı, hele ki kallavi cam tavan-sunroof müthiş. donanım olarak hepsinden fazla donanımı vardı. İç işçilik kalitesi GV ye göre çok farklıydı. Tekrardan karar aşamasında GV ye biner binmez kendimi dışarı attım. Gerçekten X-trailin iç ferahlığından sonra GV çok boğucu geldi bana. Bir de dizel motor gürültüsü X-trail de hiç yokken, GV nın bütün sesi içeride idi.
Yaptığım araştırmalarda GV nın daha off-road aracı olduğu yorumları vardı. Ancak, bunun geçmişteki modellerden geldiğini aslında X-trail ile fark yaratacak bir özelliği olmadığını gördüm. Neden mi;
1-Her ikisinde de bağımsız suspansiyon mevcut, sabit aks değil.
2-GV yerden yükseklik 20cm, X-trail 21 cm.
3-İkisinde de yürüyen için ayrı şase yapısı yok.
4-GV sürekli dört çeker. X-Trailin ise çok daha gelişmiş teknolojik bir 2-4 çeker sistemi vardı. Traction control çok daha gelişmiş halde X-trail de.
5-Dizellerde GV de otomatik yok ancak Low var. X-trail otomatik, low yok.
Nihayetinde gördüm ki aslında 2 aracı ayıran 4. ve 5. maddelerdi.
GV sürekli dört çeker olması avantaj gibi görünse de aslında x-trailin teknoloji harikası 4 çeker çalışma prensibini inceleyince daha ağır bastığını gördüm. Öncelikle normal yolda 2 çeker ekonomi sağlarken, kar-çamur gibi kaygan zeminlerde otomatik 4 çeker olabiliyor. Sensörler ESP, Traction control, neticesinde asfaltta X-trail çok daha güvenli. Arazi kullanımında ise her ikisinde de orta difi kilitleyebiliyorsunuz.
Burada 5. madde giriyor araya, GV da 4L var!. 4L nerede işe yarar, aracın ağır koşullarda daha düşük teker devri ancak daha torklu olmasını sağlar. Tork için 4L kesinlikle avantaj ama nerede? çok düşük hızlarda ilerlemek için, araç-tekne çekmek için, çok dik rampalarda, çok ağır çamurun, kumun içinde saplanınca gibi.
Düşük hızlarda ilerlerken debriyaj ve gazın belirli bir hızın altında motorun stop etmesi gibi bir sıkıntısı var. Bu durumda 4L işe yarıyor. Ancak otomatik vites olunca, şanzımanın yapısı geriği düşük devirde hafif kaçırarak çalışması sayesinde stop etme ya da ağır hızla ilerleme sıkıntısı kalmıyor. Otomatik vites bu anlamda bence off-road da avantaj oluyor. çekme gibi bir işlem yapmayacağım, çok ağır koşullarda kumda çamurda zaten iki araçta diğer özelliklerinden dolayı çok çok uygun değil. O zaman geriye bir tek dik rampalar kalıyor. Sadece bunun için GV yi seçersem en başta otomatik vites ile birlikte eğimde otomatik iniş, eğimde kalkış destek sistemi gibi özelliklerden de vazgeçmem gerekecekti. Amacıma ve araçlara tekrar tekrar bakarak X-trail de karar kıldım.
X-Trailimi alalı 3 ay oluyor. İzlenimlerim şöyle oldu; Yolda çok çok çok konforlu. Suspansiyon sistemi çok başarılı. Virajlarda vs ise binek arabadan bir farkı yok, eski arabam honda civic dream ile ne kadar gidebiliyorsam aynı. Burada bağımsız suspansiyon büyük avantaj oluyor, araç güven veriyor. Ses izolasyonu başarılı.
Frenler orta seviyenin üzerinde. Şanzıman ve motor uyumu çok güzel. 150 beygir 320Nm dizel motor binek araç kadar seri olmasa da işini oldukça güzel yapıyor.
Arazi ile ilgili ise; araç hafif arazi koşullarında hiç zorlanmıyor. Çamurda ve çaprak geçişlerde 2 teker boşa çıksa dahi traction controlün abs fren sistemi ile birlikte LSD etkisi inanılmaz iş görüyor. Ben bunu keşfettikten sonra bu etkiyi daha da arttırmak için el freninni sağ-sol çayrı çalıştırma mekanizması da yaptım. Tepe iniş sistemi harika birşey, orta difi kitleyip bir tuşa basıyorsunuz ve siz sadece aracı yönlendiriyorsunuz, araç 7km sabit hız ile kendisi iniyor, gaza basarsanız hızlanıyor ancak gazdan ayağınızı çekince tekrardan kaymadan savrulmadan kontrollü ama takırdıyorak (abs ve fren tork dağılımını hissediyorsunuz) tekrar yavaşlıyor. Yokuşta durduğunuz zaman kalkarken kesinlikle araç ne geri viteste ne de ileri viteste hiç kaymadan kalkmak çok rahat.
Biraz daha ağır koşullara girince araç yol lastikleri nedeni ile saplanıyordu, lastiklere ikinci bir set ok144 taktım. dişli ve ince lastik çamurda çok başarılı, şimdi lastiklerin çamurda, toprakta tutunamayacağı zemin yok gibi. Kumda ise yol lastikleri inik halde çok daha başarılı iş görüyor. ok144 ler ince oldukları için bu noktada kaybediyor. Bu değişiklikten sonra araç çok daha ağır şartlarda ilerleyebilir bir hal aldı ancak yine de bazı yerlerde traktör vs teker izlerinin kanalına girince bu sefer yerden yükseklik bir sorun teşkil ediyor. 5 cm kupayı yükselterek 21 olan yerden yüksekliği 26 yapmayı düşünüyorum. Bu olayı halen araştırıyorum.
Bu arada aracı birçok yerde bilerek sapladım, 2 tekeri askıda bıraktım vs. ancak traction control ile araç bir şekilde çıkmayı başarıyor. Bunun püf noktasını da şöyle öğrendim; saplandığın pozisyonda gaza basarken(esp off) konumunda, sol ayakla hafiçe fren yapıp bırak, fren yap bırak taktiği ile araç çok rahat saplandığı yerden
çıkıyor. Burada ağır abiler belki biraz kızabilir ancak sanki zamanla traction control daha da geliştikçe mesela off-road kullanımı için ayrı bir traction control modu olsa ve daha ethkili ve sert tepkiler uygulasa traction kontrol ve gelişmiş elektronik kontrol harikalar yarattıkça dif kilidi tarih olacak gibime geliyor.
Aracın ayrılma açısı düşük 24 derece, bu nedenle ve arka tampon tasarımından dolayı tamponun takılması çok kolay. Hasarı önlemek için motor ve dif altları ile birlikte arka tampon ve bagajın altına da sac koruma şiddetle öneririm. aracı 5 cm yükseltince ayrılma açısı da yaklaşık 3-4 derece artacak gibi hesapladım;
Yukarıdaki araştırma ve deneyimlerim neticesinde, sizin aracınızın da tahmin edinilenden çok daha iyi işler başarabileceğine eminim. Bunun için zemine göre iyi bir lastik (2.ci set yapmayacaksanız BFG ler hem fiyat hem de performans olarak tercih ediliyor, aracınıza uygun ebatlarda mevcut) off-road kabiliyetinizi 2 kat arttıracaktır. Bunun yanında aracınızın kupasını 5 cm yükseltebilirsiniz, sizin aracınıza göre hazır kitler mevcut. T31 için henüz kit yok malesef.
Bakınız;
http://www.superiorengineering.com.au/product_info.php?cPath=31_123&products_id=4087ve yine incelerseniz, çok güzel bir site;
http://baustralianxtrail.runboard.com/