Gönderen Konu: Av tüfeğinde , Şarjör kapasitesi yasal sınırı nedir ?  (Okunma sayısı 8629 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

  • Ziyaretçi
Arkadaşlar , yakın zaman içinde piyasaya çok farklı marka ve model  altında , şarjörlü av tüfekleri  arz edildiği hepimizin malumu. Çoğu üretici firma genelde tüfeğin yanında 2 adet de şarjör veriyor.  İlk şarjör genelde 2 adet fişek alabirken  Her firma ikinci şarjörü  farklı kapasitede yapıyor. 4 fişek alabilende  var , 10 tanede

 Fişek için kanunen namluya sürülen haricinde , 2 adetten fazla fişek  kullanımı durumunda yasal yaptırım mevcutken   ,  Tek kurşun atılacağını düşünürsek , 2'den daha fazla kapasiteli şarjörlerin atış esnasında kullanılması durumunda  , fişek sayısı hakkında  yasal bir üst sınır varmıdır ?

Benzeri bir soru daha sorayım , yivli veya yivsiz  , şarjörlü bolt action mekanizmalı bir tüfeğin , fabrikasyon üretiminden daha fazla kapasiteli özel yapım bir şarjör kullanımının hukuki boyutu hakkında bilginiz varmı ?

 ( Yivsiz bolt action mekanizmalı tüfek ile  tek kurşun atılacağını varsayalım)

 Cevap yazan arkadaşlara şimdiden teşekkür ederim.
« Son Düzenleme: 27 Şubat 2015, 02:23:10 Gönderen: Cömert ÖZEN »
 

Çevrimiçi İbrahim AYSU

  • yönetici
  • *****
  • İleti: 6461
  • Thanked: 10251 times
Ynt: Av tüfeğinde , Şarjör kapasitesi yasal sınırı nedir ?
« Yanıtla #1 : 27 Şubat 2015, 04:17:24 »
Merhaba Cömert Bey,

Av merasında, tüfeğin fişek tipinin ne olduğundan (slug, buckshot ya da saçma) bağımsız olarak, fişek yatağı haricinde kapasite 2'yi hiç bir surette geçemez. Avlanmadığınızı ispat etmeniz durumunda (hedefe attığınızı gösteren hedef kağıdınızın olması, mobil yürür halde değil de sabit hedefe atıyor olmanız, ya da herhangi bir trap makinesi vs bulunması, atıcı sporcu lisansınızın olması vs vs) teorik olarak bu limitin kalktığını söyleyen hukuki yorumlar okudum ama ben pratikte böyle bir ispatın olabileceğini düşünmüyorum. Zira benim bildiğim yurdum jandarması herhangi bir merada tüfeğinizin ikiden fazla fişek alabildiğini gördüğü anda tutanağı yapıştırır. :)

İspat falan uğraştırmaz , yormaz sizi yani :)

Avlanmanızın imkansız olduğu, yani fiili durum olarak ek bir ispata ihtiyaç olmayan hallerde, mesela poligondaysanız fişek kapasitesinde hiç bir üst sınır yok bildiğim kadarıyla, eğer son dönemde mevzuat ve usül değişmediyse...

Şarjör üretimi de yasaktır. (Kağıt üzerinde mevzuat, izinsiz ateşli silah üretimi muamelesi yapar ve hapis cezası da vardı hatırladığım kadarıyla) Ancak pratikte, şarjörler üzerinde genellikle seri numarası ya da resmi bir üretim parti belirteci olmadığından, en fazla ve kolaylıkla gayri resmi üretimi yapılabilen parçalardan bir tanesi. Bir çok silah ustası bile tamir atölyesinde "kapasitesi artırılmış" şarjörü imal edebiliyor, bunlar resmi ve kayıtlı olan silahla birlikte her hangi bir kontrole denk gelindiğinde, orijinal olmayan ya da kaçak üretilmiş şarjör olduğu anlaşılamadığından ya da ispat edilemediğinden üzerinde durulan bir konu olmuyor pek. (pratikte...)

Ancak dediğim gibi pratikte anlaşılması zor olsa da, savcının bir dinleme kararı (telefon) çıkartmış olmasına bakar, telefonda laf arasında bile sözü geçse , izinsiz ateşli silah imal etmek/bunu kullanmak vs Allah korusun, düşünmek dahi istemiyorum, gerisini siz anladınız zaten... Basit bir keyif için bence hiç yapılacak işler değil.

Fabrikanın kendi üretimi orijinal kapasitesi artırılmış şarjörün poligonda kullanımında sıkıntı yokken, yolda bagajınızda ve kılıfın içinde duran kapasitesi artırılmış ve/veya yüksek kapasiteli şarjörünüzü taşırken, siz poligona gelemeden önce çevirme oldu diyelim. Merada olmadığınız ve silah kılıfında olduğu için teorik olarak hiç bir şey yapılamayacak olmasına rağmen, pratikte yukarıda bahsettiğim, yurdum jandarmasının yapabileceklerine sınır koyamazsınız :) İşin ucu mahkemelere falan varıp da haklılığınızı ispat dahi etseniz çektiğiniz eziyete değmez (bence)..

Ben otomatik tüfekle avlanmam, poligona vs dahi götürmem ve otomatik tüfeğim sürekli evde , arka odada, dolabında ve kutusunda durur. Sürekli evde, arka odada, dolabında ve kutusunda dururken bile takozu takılı durur :)

Güncel mevzuata daha hakim olan arkadaşlar vardır elbet, değişen ya da dikkat edilmesi gereken başka hususlar varsa belirteceklerdir.

Umarım yazdıklarım arasında faydalı bulduğunuz bir şeyler çıkar :)

Selamlar

Arkadaşlar , yakın zaman içinde piyasaya çok farklı marka ve model  altında , şarjörlü av tüfekleri  arz edildiği hepimizin malumu. Çoğu üretici firma genelde tüfeğin yanında 2 adet de şarjör veriyor.  İlk şarjör genelde 2 adet fişek alabirken  Her firma ikinci şarjörü  farklı kapasitede yapıyor. 4 fişek alabilende  var , 10 tanede

 Fişek için kanunen namluya sürülen haricinde , 2 adetten fazla fişek  kullanımı durumunda yasal yaptırım mevcutken   ,  Tek kurşun atılacağını düşünürsek , 2'den daha fazla kapasiteli şarjörlerin atış esnasında kullanılması durumunda  , fişek sayısı hakkında  yasal bir üst sınır varmıdır ?

Benzeri bir soru daha sorayım , yivli veya yivsiz  , şarjörlü bolt action mekanizmalı bir tüfeğin , fabrikasyon üretiminden daha fazla kapasiteli özel yapım bir şarjör kullanımının hukuki boyutu hakkında bilginiz varmı ?

 ( Yivsiz bolt action mekanizmalı tüfek ile  tek kurşun atılacağını varsayalım)

 Cevap yazan arkadaşlara şimdiden teşekkür ederim.
  • Merkel Custom Made Sidelock Ejector SxS
  • Blaser F3 Game Competition O/U
  • Pieper Bayard Belgium SxS
  • Browning Maxus Carbon Fiber SemiAuto
1978 - Istanbul
 

Cömert ÖZEN

  • Ziyaretçi
Ynt: Av tüfeğinde , Şarjör kapasitesi yasal sınırı nedir ?
« Yanıtla #2 : 28 Şubat 2015, 01:42:31 »
Verdiğiniz bilgiler için teşekkür ediyorum İbrahim bey.

Herhalde ya forumda şarjörlü kullanan yok , ya da kullananların kafası oldukça rahat.

Zaten sıkıntıda kanuni işlem yapmaya yetkili personelin , hangi kanunu uyguladığı.. Asıl öğrenmek istediğimde bu zaten.

 İmalatçı  fabrika üretim yaparken , sanayi bakanlığından , TSE 'den ve emniyetten gerekli izinler almak zorunda. Keza satış ilanlarında ve tanıtım yazılarında  2. şarjör ve kapasitesinin ne olduğu  alenen bayen ediliyor.

Bakanlık ve  emniyet yüksek kapasite şarjörün imalatına izin veriyor ama kolluk kuvveti , bulundurulması esnasından , bunu neye dayanarak suç varsayıyor ? Bunu netlleştirmeye çalışıyoruz.

Keza Mke 'den alınma bir yivlininde şarjör kapasitesi minimum 5. Hadi yerli yivsiz üreticisi, bir şekilde denetimlerden kaçıp  kafasına göre şarjör imal ediyor olsun. ( Hele hele bu memlekette nasıl olacakasa artık ? )

 Bildiğim kadarıyla Makine kimyadan alınan yivli tüfeklerde  2 mermi kapasiteli şarjörde yok. İthalat ve satış izni  sadece MKE'de olduğu için , kendi imkanlarınızlada düşük kapasite şarjör de temin edemiyorsunuz .. Kaldı ki , 2+1 olayı avlaklarda geçerli , Yolda çevirmede denk gelindiği vakit hangi kanune göre , nasıl müsadere işlemi yapılıyor ?

 
İstanbul da yaşadığım için bugün Bayrampaşa Av ve sportif silahlar büro amirliğine bu meseleyi konuşmaya gittim. İlgili memur valilikten havale alarak dilekçeyle başvurmamı istedi. Gerekli incelemeyi yapıp , konu hakkında resmi yazı verebilirmiş. 2+1 olayınında sadece Tse onayı alırken ön şartlardan birisi olduğunu söyledi. Resmi yazışmalar ve cevaplama uzun süreceği için bilgisi olanın bu başlığa yazmasını rica ediyorum.  Emniyetten ilgili yazıyı alırsam , belgeyi tarar forumla paylaşırım.
 

Çevrimiçi İbrahim AYSU

  • yönetici
  • *****
  • İleti: 6461
  • Thanked: 10251 times
Ynt: Av tüfeğinde , Şarjör kapasitesi yasal sınırı nedir ?
« Yanıtla #3 : 28 Şubat 2015, 08:44:16 »
Şarjör kapasitesine getirilen yasal sınır, rakamsal olarak sadece avda kullanımda var.

O da , 4915 Sayılı Kara Avcılığı Kanununda şöyle bir şey deniyor:

"(Namlu fişek yatağı hariç) haznesi iki fişek alacak şekilde sınırlandırılmamış otomatik, yarı otomatik, pompalı ve benzeri yivsiz av tüfekleri ile havalı tüfek ve tabancalar avda kullanılamaz."

Burada fişek kısıtlaması, tüfeğin üretimine , satın alınmasına, bulundurulmasına, taşınmasına, poligonda atılmasına vs vs değil, avda kullanılmasına getirilmiş.

İlk mesajımda, merada yüksek kapasiteli şarjörle yakalanırsanız, silahı "avda kullanmadığınızı" ispatlamalısınız dememin sebebi bu. Ama pratikte bunu ispat etmek bence zor, hele de meradaysanız, anlatmanız çok zor olur. Yukarıda bunu anlatmaya çalışmıştım.

Poligona giderken yolda çevirme olursa, çevirmenin yapıldığı lokasyonuna bile bağlı olarak jandarma insiyatif kullanıp cezai işlem uygulayabilir. Garantisi yok demek istiyorum. 


Bir diğer kanun, 6136 sayılı Ateşli Silahlar ve Bıçaklar ile Diğer Aletler Hakkında Kanun..

Burada da, ateşli silah parçalarının, aksamın, mühimmatlarının, ülkeye sokulması, üretimi, satışı, satışa aracılık edilmesi, taşınması, kullanılması vs fiilleri düzenleniyor. (ilgili bazı diğer kanunlara da atıflarda bulunularak.)


Şarjör kapasitesiyle ilgili herhangi bir üretim sınırı limiti bilmiyorum ben... Dediğim gibi, 2'yi aşan kapasitedeki silahların "avda kullanımı" sınırlandırılmış. O da 4915 sayılı kanunda...

Valla benden bu kadar... :)






Verdiğiniz bilgiler için teşekkür ediyorum İbrahim bey.

Herhalde ya forumda şarjörlü kullanan yok , ya da kullananların kafası oldukça rahat.

Zaten sıkıntıda kanuni işlem yapmaya yetkili personelin , hangi kanunu uyguladığı.. Asıl öğrenmek istediğimde bu zaten.

 İmalatçı  fabrika üretim yaparken , sanayi bakanlığından , TSE 'den ve emniyetten gerekli izinler almak zorunda. Keza satış ilanlarında ve tanıtım yazılarında  2. şarjör ve kapasitesinin ne olduğu  alenen bayen ediliyor.

Bakanlık ve  emniyet yüksek kapasite şarjörün imalatına izin veriyor ama kolluk kuvveti , bulundurulması esnasından , bunu neye dayanarak suç varsayıyor ? Bunu netlleştirmeye çalışıyoruz.

Keza Mke 'den alınma bir yivlininde şarjör kapasitesi minimum 5. Hadi yerli yivsiz üreticisi, bir şekilde denetimlerden kaçıp  kafasına göre şarjör imal ediyor olsun. ( Hele hele bu memlekette nasıl olacakasa artık ? )

 Bildiğim kadarıyla Makine kimyadan alınan yivli tüfeklerde  2 mermi kapasiteli şarjörde yok. İthalat ve satış izni  sadece MKE'de olduğu için , kendi imkanlarınızlada düşük kapasite şarjör de temin edemiyorsunuz .. Kaldı ki , 2+1 olayı avlaklarda geçerli , Yolda çevirmede denk gelindiği vakit hangi kanune göre , nasıl müsadere işlemi yapılıyor ?

 
İstanbul da yaşadığım için bugün Bayrampaşa Av ve sportif silahlar büro amirliğine bu meseleyi konuşmaya gittim. İlgili memur valilikten havale alarak dilekçeyle başvurmamı istedi. Gerekli incelemeyi yapıp , konu hakkında resmi yazı verebilirmiş. 2+1 olayınında sadece Tse onayı alırken ön şartlardan birisi olduğunu söyledi. Resmi yazışmalar ve cevaplama uzun süreceği için bilgisi olanın bu başlığa yazmasını rica ediyorum.  Emniyetten ilgili yazıyı alırsam , belgeyi tarar forumla paylaşırım.
  • Merkel Custom Made Sidelock Ejector SxS
  • Blaser F3 Game Competition O/U
  • Pieper Bayard Belgium SxS
  • Browning Maxus Carbon Fiber SemiAuto
1978 - Istanbul
 

Cömert ÖZEN

  • Ziyaretçi
Ynt: Av tüfeğinde , Şarjör kapasitesi yasal sınırı nedir ?
« Yanıtla #4 : 28 Şubat 2015, 12:39:25 »
Avlak içinde mermi sınırlamasının olduğu zaten hepimizin malumu. Avcı belgem olduğu halde canlıya atış yapmıyorum. Dolasıyla avlanmıyorum.  Sportif hedef atıcısıyım. Keza  tüfek sahibi , skeet , trap veya sabit hedef  atışı yapmayı sevebilir. Yani her tüfek sahibi av yapacak veya avcı belgesi almak zorunda değil. 

 Avlak harici kullanımlarda , magazin tüpü veya şarjörde bende herhangi bir üst sınır bilmiyorum İbrahim bey. Avlakta kısıtlayıcı kütük tabir edilen parçanın olmasınında yaptırmı olduğu malumumuz ,

Ancak avlak haricinde atış çalışması yapılırken veya yolda  aracın içindeyken , tüfeğin kılıfındayken , üzerinde   kütük bulundurulmamasının , hangi kanunla yasaklandığını i bilmiyorum . Böyle bir kanun varsa bunu öğrenmeye çalışıyorum. Eğer böyle bir kanun yoksa, memurun   yetkisi olmayan bir işlem yaptığı ile alakalı  ayrı bir idare mahkeme konusu yapılabilinir.
 

Çevrimiçi İbrahim AYSU

  • yönetici
  • *****
  • İleti: 6461
  • Thanked: 10251 times
Ynt: Av tüfeğinde , Şarjör kapasitesi yasal sınırı nedir ?
« Yanıtla #5 : 28 Şubat 2015, 14:11:48 »
Cömert Bey,

İlk mesajımda bu konuyla ilgili de fikrimi yazmıştım... "Mahkemeye verip haklılığınızı ispat edebilirsiniz ama bu kadar basit bir şey için çektiğiniz eziyete değmez bence" anlamında bir şeyler demiştim.. :) Tekrar söylüyorum, bu benim fikrim.. Jandarmanın ya da ilgili kolluk kuvvetinin/devlet memurunun insiyatifine kalabilecek durumlara mahal vermemeye çalışırım ben... Herkes böyle yapmak zorunda değil tabii ki...

Avcıların , atıcıların bilmesi gereken ya da takip etmesi veya bir diğer deyişle uymaları gereken mevzuat metinleri:

1) Kara Avcılığı Kanunu (4915)
2) Ateşli Silahlarla İlgili Kanun (6136)
3) (Her yıl güncellenen) MAK kararları

bunların haricinde genel olarak avcılar ve atıcılar tarafından takip edilmesi/uyulması gereken ya da jandarmanın veyahut herhangi başka bir devlet memurunun uyguladığı cezai işlemlere dayanak farklı bir mevzuat metni hakkında fikrim yok, duymadım.

Duyan ya da şahit olan varsa paylaşır sanırım... 



Ancak avlak haricinde atış çalışması yapılırken veya yolda  aracın içindeyken , tüfeğin kılıfındayken , üzerinde   kütük bulundurulmamasının , hangi kanunla yasaklandığını i bilmiyorum . Böyle bir kanun varsa bunu öğrenmeye çalışıyorum. Eğer böyle bir kanun yoksa, memurun   yetkisi olmayan bir işlem yaptığı ile alakalı  ayrı bir idare mahkeme konusu yapılabilinir.

  • Merkel Custom Made Sidelock Ejector SxS
  • Blaser F3 Game Competition O/U
  • Pieper Bayard Belgium SxS
  • Browning Maxus Carbon Fiber SemiAuto
1978 - Istanbul
 

Çevrimiçi İbrahim AYSU

  • yönetici
  • *****
  • İleti: 6461
  • Thanked: 10251 times
Ynt: Av tüfeğinde , Şarjör kapasitesi yasal sınırı nedir ?
« Yanıtla #6 : 28 Şubat 2015, 14:16:36 »
Bu arada avcı değilsiniz ama her sene avlanma harcını yatırıyorsunuz ? Bunu neden yapıyorsunuz ? Emniyetten vs bunun mecburi olduğuyla ilgili sizi yönlendiren biri mi oldu acaba, öğrenmek için soruyorum.


Avcı belgem olduğu halde canlıya atış yapmıyorum. Dolasıyla avlanmıyorum.  Sportif hedef atıcısıyım.


  • Merkel Custom Made Sidelock Ejector SxS
  • Blaser F3 Game Competition O/U
  • Pieper Bayard Belgium SxS
  • Browning Maxus Carbon Fiber SemiAuto
1978 - Istanbul
 

  • Ziyaretçi
Ynt: Av tüfeğinde , Şarjör kapasitesi yasal sınırı nedir ?
« Yanıtla #7 : 28 Şubat 2015, 17:07:29 »
İbrahim bey, arabam yok. Motorsiklet kullanıcısıyım. Aynı zamanda lisanslı okçuyum.

 İstanbulda  motorsikletle tüfek veya yay taşımaya kalktığınız vakit , kılıfında dahi olsa , bagaj olmadığı için , motorsikletin bir yerine sabitlemek veya sırtınızda taşımak durumda kalıyorsunuz. Bu görüntüye denk gelen , trafik , aşayiş , jandarma , kısaca gören çeviriyor. Konuya vakıf olan memur var, Olmayan var. Telsizle veya telefonla amirlerinden ne yapması gerektiğini anlayana kadarda bekletilmektende inanın çok  sıkıldım.  Sadece tüfek ruhsatı varken , birde bunları ne amaçla taşıdığımı anlayatabilmek zor. Özellikle jandarmaya dert anlatmak büyük sabır gerektiriyor.  Tüfek ruhsatı ve Avcı belgemi görünce kimsede başka  soru sormuyor.  Yani bu olay  bana özel bir durum.
 

Çevrimiçi İbrahim AYSU

  • yönetici
  • *****
  • İleti: 6461
  • Thanked: 10251 times
Ynt: Av tüfeğinde , Şarjör kapasitesi yasal sınırı nedir ?
« Yanıtla #8 : 28 Şubat 2015, 17:37:15 »
Memurun benzer karineye sahip olup sizi rahat bırakabilmesi için Skeet/Trap lisansı çıkarmak da çözüm olabilirdi diye düşünmüştüm.

En azından her yıl adınıza vergi tahakkuk etmezdi.

Vergi borcu farklı bir şey çünkü... :) Atlanılmaz, atılmaz, satılmaz :)


İbrahim bey, arabam yok. Motorsiklet kullanıcısıyım. Aynı zamanda lisanslı okçuyum.

 İstanbulda  motorsikletle tüfek veya yay taşımaya kalktığınız vakit , kılıfında dahi olsa , bagaj olmadığı için , motorsikletin bir yerine sabitlemek veya sırtınızda taşımak durumda kalıyorsunuz. Bu görüntüye denk gelen , trafik , aşayiş , jandarma , kısaca gören çeviriyor. Konuya vakıf olan memur var, Olmayan var. Telsizle veya telefonla amirlerinden ne yapması gerektiğini anlayana kadarda bekletilmektende inanın çok  sıkıldım.  Sadece tüfek ruhsatı varken , birde bunları ne amaçla taşıdığımı anlayatabilmek zor. Özellikle jandarmaya dert anlatmak büyük sabır gerektiriyor.  Tüfek ruhsatı ve Avcı belgemi görünce kimsede başka  soru sormuyor.  Yani bu olay  bana özel bir durum.
  • Merkel Custom Made Sidelock Ejector SxS
  • Blaser F3 Game Competition O/U
  • Pieper Bayard Belgium SxS
  • Browning Maxus Carbon Fiber SemiAuto
1978 - Istanbul
 

Çevrimdışı Savaş KARAUZ

  • Müdavim Üyemiz
  • ***
  • İleti: 945
  • Thanked: 191 times
  • AVCILIK AVCI SAYFASI
Ynt: Av tüfeğinde , Şarjör kapasitesi yasal sınırı nedir ?
« Yanıtla #9 : 02 Mart 2015, 20:05:58 »
Ben şarjörlü kullanıyorum. Çok uzun zaman önce avı bıraktım, yokuş aşşa tek kurşun çalışıyorum, (gene de avcı kursuna gidip sertifikamı aldım. Ördeğe başlama niyetim var.

Bendeki tüfekler 18-20 yıllık, Orjinalinde takoz falan yok.takozun takılabileceği bir teşkilat da yok. Mdfden parça kesip yayın içine koydum, kendin pişir kendin ye hesabı. Gayet de oldu. şarjör 2 tane alabiliyorsa ve çevirme anında takılı değilse pek de bir önemi yok bence.

ÇAtüs silahımı bir kere polis çevirmesinde incelediler, şarjör torpidadaydı, şarjörlü olduğunu bile anlamadılar. Ama siz m 16, , husan falan alırsanız o anda şarjör takılıysa hoop hemşerim bu ne derler yani.
« Son Düzenleme: 04 Mart 2015, 04:42:10 Gönderen: Savaş KARAUZ »
1978-İZNİK