Aslında temizlik işini çifteler ve otomatikler diye ikiye ayırmak lazım şöyleki wd 40 otomatik tüfeğin tetik grubunda yağmur ile ile karışınca sıkıntı yapabiliyor fakat çiftelerde tetik grubuna suyun ulaşması neredeyse imkansız gibi bu yüzden bence iki ayrı tüfeğede sahip kişiler farklı metodlarla temizlemek durumunda.
Şahsi kanatim şu malzeler mutlaka her avcının dolabında olmalı:
*WD 40 koruyucu ve pas sökücü olarak
*Gres yağı
*5/40 yada daha ince motor yağı
*Vazelin yağı
*Balata spreyli (solvent yerine en bulunur ve ucuz temizleyici arındırıcı) selozik bazlı olmamalı..
ÇİFTELER de TEMİZLİK NASIL OLMALI?
Öncelikle tüfek kullanım klavuzunda gösterilen şekilde parçalara ayrılır.
Yağdan kirden arındırılması gereken yerler kasa içi ve namlu kepi bir fırça ile güzelce fırçalanıp yanmamış barut artıkları ve yağ artıklarından arındırılır balata spreyli ile yapılabilir sürme boyalı tüfeklerimde kirden arındırmak için 3 yıldır balata spreyli kullanmaktayım...istemeyen wd 40 da kullanabilir.... namlu kepi üzerindeki oynak parçalara (ejektör vs )motor yağı kullanınıyorum kasa ile namlu kepinin birbirine temas eden yerlerine gres yağı ile film tabakası oluşturuyorum böylelikle aşınmaların önüne geçilmiş olunacaktır.
Tetik grubuna ulaşmak çift kırmalarda biraz zor dipciği sökmek gerek ama yılda bir defa temizlerim ben çift kırmaların tetik kısmında hareketli parçalar mevcut burada da motor yağı kullanıyorum. bazı sürtünen ksımlara çok az gres uygulurum. DİKKAT çift kırmalarda tetik aksamını fazla kurcalamayınız sıkıntı olabilr en ufak bir yay bile düşse sistem genel işlevini yitirir bilginize...
Namlu içi balata spreyli ile temizledikten sonra harbilenip temiz bir bez ile içinde barut artığı vs kalmadığı gözle kontrol edilir temizlenene kadar işlem tekrarlanır. ben namlu içini matkap ucuna ince tel harbiyi uydurdum 2 defa matkabı içinde çalıştırdınmı tertemiz oluyor harbi ucuna da alminyum bulaşık teli kullanmaktayım. namlu içi son işlem olarak çok az motor yağı veya wd 40 ile nemlendirilimiş temiz bir bez ile harbiliyorum.
Namlu ve kasa dış kısımları burada tüfeğinizin kaplamasının neden yapıldığını bilmeniz çok önemli çünkü namlu dışı sürme boya, kostik kaplama , bluing gibi hasas kaplama türlerinden birine sahipse paslanmaya mukavemeti düşük olacağından kullandığınız yağın içeriği paslanamasına sebeb olabilir bu yüzeden bu kaplama türündeki tüfeklerimin hepsinde doğal yollardan elde edilen vazelin kullanıyorum yedirerek şuana kadar namlu paslanmasına maruz kalmadım kendi hatalarım dışında (dalyanda av yaptıkdan sonra ıslak tüfeği kılıfında 1 gün unuttuğumda olmuştu )
namlu dışı ve kasa dışı krom kaplama tüfeklerde wd 40 motor yağı vs ne kullanılabilir sıkıntı yok paslanma mukavemeti çok yüksektir.
birde kasa nikel kaplama olan tüfekler var bu tüfeklerde kararma olabiliyor bunlarda da kasa dışına selülozik bazlı yağlar kullanılmamalı..
YARI OTOMATİK TÜFEKLERDE TEMİZLİK NASIL OLMALI?
Otomatik tüfeklerde kendi içinde 3 ayrılmalı kinetik sistemler gazlı sistemler ve uzun geritepmeliler
Çiftelerin aksine daha fazla hareketli parçaya sahip olan otomatiklerde temizliğe daha fazla dikkat etmek gerekir özelliklede gazlı ve uzun geri tepmeli sistemlerde daha titiz olunmalı Üşengeç arkadaşlara sesleniyorum eğer bir otomatik tüfek almayı planlıyorsanız gazlı sistem bir tüfek sizin aradığınız tüfek değil
gazlı sistem tüfeklerde 2 şekilde gruplanabilir icra yayı önde çalışanlar ve icra yayı arkada çalışanlar bu iki sistemde de sistemin büyük yükünü taşıyan gaz pistonu. gaz odası, gaz portları delikler büyük titizlikle temizlenmeli ben bu kısımları balata spreyli ile temizleyip sonrasında hafif nemli motor yağı ile çok az yağlayıp ava hazır bırakıyorum yağsız bırakılsada çalışır mantığıyla gitmek yanlış olur diye düşünüyorum gerekçe sürtünme ile aşınmaların oluşması aynı zamanda fazla yağlamakta yanlış olur buda aşı yağdan sistemde barut artığı toz su ile yağ karışımıdan meydana geleçek sistemin çalışmasını engeleyecek durumlar doğması..
mekanizma kısmı her av sonrası sökülmesede 2-3 avda bir tetik grubu ile birlikte temizlemekte fayda var yine bu bölümde motor yağı kullanıyorum yağmurla karışan wd40 beyaz gres gibi bir hal alıyor bu durum tüfekte tutukluklara sebebiyet verebilir. lakin yaz aylarında ben bu kısımda wd40 kullanıyorum sıkıntı yok..
icra yayı önde çalışan tüfekler yay mekanizma kolları motor yağı ile temizliyorum yağmuralır korkusu ile icra yayı arkada olanları yağlamak güç dipciği söküp wd 40 ile temizleyip motor yağı ile yağlıyorum bu kısmıda
Gelelim kinetik yağmur yok ise yazın ben neredeye 4-5 av dışını motor yağı ile silmekten başka hiçbişey yapmıyorum ama kışın kesinlikle kinetik tüfeğinizin mekanizma kısmına wd40 sıkamayın helede yagmurda sorunlara baş gösterir av esnasında tecrübe ile sabit tüfeği söküp yağını silip çalıştırdıüımı hatırlarım wd 40 kullandığım dönemlerde..
Otomatik tüfeklerde remington auto 5 breda xhantos tarzı çelik kasalar bluin ile kaplıdır ve namlulardı genele bluing dir bu yüzden bu tüfeklere ayrıca pasa karşı korumanız gerekmektedir ben vazelin ile yağlıyorum yağmur havalar gres ile film tabakası oluşturup ava öyle gidiyorum.
dış kaplaması krom olan otomatiklerde sıkıntı yok zeytinyağı ile bile yağlayabilirsiniz
Arkadaşlar biraz uzattım kusura bakmayınız
Herkese Saygılar REASTGELE