Yazmayayım diyordum ama dayanamadım yine...
Namlu içinde bir miktar saçma kovadan ayrılır ancak bu çok küçük bir miktardır.Büyük çoğunluğu kova içerisinde namlu ucuna kadar yol alır.Namlu ucundan çıktıktan sonra tapanın kütlesi saçmanın kütlesine göre çok daha hafif olduğu için hava mukavemetine daha çok maruz kalır ve saçma katarından daha geride kalır.Dolayısıyla saçma katarı kovayı terk eder..
Şimdi choke-tapa ilişkisini tartışalım...
Kovanın içerisindeki saçmalar namlu ucundaki choke bölgesine geldiğinde daralan bölge saçma katarını kova ile birlikte sıkıştıracaktır.Sıkışan saçma katarının boyu uzayarak çapı incelecektir ve böylece namlu çıkış hızı da artacaktır..(choke daraldıkça)
Burada kova diye tabir ettiğim tapanın amortisör kısmının haricindeki saçmaların bulunduğu kısmıdır.
aklımı kurcalayan bir konuyu paylaşmak istiyourm..benimde aklıma şu takılıyor........kullandığın fişek uzn menzil fişeği ve tapasıda ona göre dizayn edilmiş uzun tapa.. şimdi bu fişeği 4 yahut 5 şokla atsak kısamı gidecek yani çabukmu açacak...eğer şoka göre grupmandeğişiyorsa tapa işe yaramıyor.. yok tapaya göre grupman değişiyorşa şok işe yaramıyor.. bu benim aklımı karıştırıyor..
Musa bey geniş choke kullandığınızda saçmalar daha az mesafeye gidecek diye birşey yoktur.Sadece saçmaların grupmanı bozulur ve yine aynı mesafeye gider.Ayrıca ince saçma dar choke, kalın saçma geniş choke uyumları bilinen bir gerçektir.
Bu grupmanı sadece fişek, tapa yada saçma büyüklüğüne de bağlayamayız.Buradaki en etkili kısım namlu iç çapı, honlanma kalitesi ve fişek yatağının namlu ile birleştirme konisi de önemli bir etkendir.