Gönderen Konu: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA  (Okunma sayısı 1510 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Emrah AKDENİZ

  • Müdavim Üyemiz
  • ***
  • İleti: 4712
  • Aldigi tesekkür sayisi: 6716
  • Karavanacı
ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
« : 02 Kasım 2018, 22:08:42 »
Armsan kısmında konuyla ilgili "teknik bilgi" bulamadım..

Kırmızı renk heavy duty (zor görev) yazan piston çapı diğerinden biraz daha ufak. Gaz odasına gevşek şekilde giriyor.
Acaba diyorum ağır dolularda fazlalık barut basıncını gaz odasında aynı zamanda yanlardan boşa çıkarıp mekanizmaya binen yükü azaltmak için mi 2. piston tasarlandı ?
Zira el kundağının üst kısımlarında da tahliye bölümleri var..

Armsan videolarında dikkatimi çeken, tüfeğin sağlıklı çalışması için özellikle fişeklerdeki "barut haddine" dikkat etmek gerektiğinin altı çizilmiş..

Şimdi mesele "barut haddi" ise ;
Hazır 36 gr fişeklerin çoğunda 1,75 - 1,85 arası barut var. Bunlar için ağır pistona gerek yok bence..
Kendi doldurduğum 36 gr fişeklerde 1,90 gr A0 ve Tecna kullanıyorum. Öte yandan RC 50 gr magnum modelinde de 1,90 gr Tecna var..
Madem ki mesele barut miktarıysa, 36-50 gr arası seçim yaparken 2. pistona gerek var mı ?
Eğer gerek varsa, ozaman ağır dolu pistonunu kaç gramdan itibaren kullanmak gerekiyor ?









  • Armsan Paragon Sentetik 71
  • Huğlu 104A Üst/Alt Çifte
  • Huğlu Renova
Samsun / 1986

İnsanın değeri aradığı şeyle ölçülür.. Çünkü insan, neyi ararsa ona layıktır...
 

Çevrimdışı Kadir YAMAN

  • AvlakForum Üye
  • *
  • İleti: 63
  • Aldigi tesekkür sayisi: 26
Ynt: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
« Yanıtla #1 : 03 Kasım 2018, 09:00:27 »
Abi tamda bahsettiğin olay budur iyi denk geldi. 98 yapimi huğsan tufegim uzerinde standart piston var benim gorusum standart pistonlu tufekde 36 40 gram uzeri atislar mekanizmaya asiri yuk bindiriyor buda bir ornegi bu tufekle 50 gram yavascalar attim ard arda 5 tane sonuç bu pistonun ittigi kizak birlesim yerinden çatladi. Yillardir kullandigim ve saglamligina guvendigim bir tufek. Bunun sebebide bana göre şudur ustundeki standart piston agir gramaj fisekte asiri basinc yapti ve mekanizmayi zorladi cunku standart piston sıkı sıkıya oturuyor ve bu tufek 21 gramda bile sorunsuz calisiyor belkide seninki gibi ikinci bir piston olsaydi 50 gramlari sorunsuz ve mekanizmaya yuk bindirmeden atacakti tufek. Belirli bir çapa sahip tek pistondan 21 gramdan 50 60 grama kadar ayni verimi beklemek bana yanlis geliyor. Armsan cift piston konusunda bence en dogru olani yapiyor

SM-C5000 cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
« Son Düzenleme: 03 Kasım 2018, 09:03:52 Gönderen: Kadir YAMAN »
  • Huğlu 103 DE - Huğlu 202 B - Huğsan yarı otomatik 191 A - Setter
1998 - Kastamonu - İstanbul
 
Bu mesaja tesekkür eden üyeler: Emrah AKDENİZ, Ali DOK

Çevrimdışı Ercan TURYAN

  • AvlakForum Üye
  • *
  • İleti: 127
  • Aldigi tesekkür sayisi: 44
  • CANSA CAN, KANSA KAN, YETER Kİ SEN DALGALAN.
Ynt: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
« Yanıtla #2 : 03 Kasım 2018, 23:18:58 »
buyrun arkadaşlar yardımım dokunur inşAllah bendede armsan phenoma var
  • Armsan Phenoma Bronz Otomatik
  • Akus Hunter Lux Süperpoze
1988 - Bursa
 
Bu mesaja tesekkür eden üyeler: Emrah AKDENİZ, Mehmet Sabri MUTLUER

Çevrimdışı Mehmet Sabri MUTLUER

  • AvlakForum Üye
  • *
  • İleti: 133
  • Aldigi tesekkür sayisi: 377
  • AVLAKFORUM.COM AVCI FORUMU
Ynt: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
« Yanıtla #3 : 04 Kasım 2018, 06:31:31 »
Avcı kardeşlerim,

Lütfen bilgisizliğimi mazur görün. Bu tüfeğin Normal pistonu en çok kullandığımız gramajları karşılıyor. 42 Gram üzerindeki sıkıları hangi avlarda ne sıklıkla kullanıyorsunuz? Ağır görev pistonunu avda hemen değiştiremeyeceğimize göre pratik bir çözüm mü? 

Başka firmalar bu sorunu tek piston ve farklı çözümlerle aşmışlar. Armsan'ın biraz AR-GE yapması lazım. Çift piston ucuz bir çözüm ama bence pratik değil.
« Son Düzenleme: 04 Kasım 2018, 06:33:42 Gönderen: Mehmet Sabri MUTLUER »
  • Benelli Supernova
  • Beretta 1301
  • Ata CY Slug
  • Retay Masai Mara
MSM 1948-İzmir
 
Bu mesaja tesekkür eden üyeler: Yaşar KÖKÇEN, Emrah AKDENİZ

Çevrimdışı Emrah AKDENİZ

  • Müdavim Üyemiz
  • ***
  • İleti: 4712
  • Aldigi tesekkür sayisi: 6716
  • Karavanacı
Ynt: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
« Yanıtla #4 : 04 Kasım 2018, 08:43:41 »
buyrun arkadaşlar yardımım dokunur inşAllah bendede armsan phenoma var

Merak ettiğim tam da buydu.. Teşekkür ederim.

Avcı kardeşlerim,

Lütfen bilgisizliğimi mazur görün. Bu tüfeğin Normal pistonu en çok kullandığımız gramajları karşılıyor. 42 Gram üzerindeki sıkıları hangi avlarda ne sıklıkla kullanıyorsunuz? Ağır görev pistonunu avda hemen değiştiremeyeceğimize göre pratik bir çözüm mü? 

Başka firmalar bu sorunu tek piston ve farklı çözümlerle aşmışlar. Armsan'ın biraz AR-GE yapması lazım. Çift piston ucuz bir çözüm ama bence pratik değil.
Hocam, esasında ülkemiz şartlarında 89 yatak hatta daha ince düşünürsek 76 yatak bile gereksiz. Ben tüfeği alırken fişek yatağını hiç düşünmedim bile :) Tüfeği güçlü hissettim ve hoşuma gitti...
Benim asıl istediğim, sıkıntısız çalışsın ve geçit avında konforlu olsun.. Konfor olayı da malumunuz hissedilen geri tepme ve denge mevzusuna bağlı.. Hem gazlı hem geniş namlu hem de oturaklı ağırlıkta bir tüfeğin konforu, geçit avında gerçekten keyif veriyor.

Şahsım adına şunu söyleyebilirim; Soğuk-sert havalarda keyfe keder 40 gr 42 gr fişekler kullanıyorum. Bu sezon elimde 50 gr fişekler de var. Hani gerek var mı derseniz bence 50 grama gerek yok. Fakat 40 gr yarı magnumlara, soğuk hava + mesafeli atışlarda yerine göre ihtiyaç duyabiliyorum ki zaman zaman çok faydasını görmüşümdür.. Bu da, güven vermesi açısından yine kişisel tercihtir. Psikolojik yani :)
  • Armsan Paragon Sentetik 71
  • Huğlu 104A Üst/Alt Çifte
  • Huğlu Renova
Samsun / 1986

İnsanın değeri aradığı şeyle ölçülür.. Çünkü insan, neyi ararsa ona layıktır...
 
Bu mesaja tesekkür eden üyeler: Mehmet Sabri MUTLUER

Çevrimdışı Hakan ATASOY

  • Müdavim Üyemiz
  • ***
  • İleti: 545
  • Aldigi tesekkür sayisi: 515
  • AVCILIK AVCI SAYFASI
Ynt: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
« Yanıtla #5 : 04 Kasım 2018, 11:45:52 »
Merak ettiğim tam da buydu.. Teşekkür ederim.
Hocam, esasında ülkemiz şartlarında 89 yatak hatta daha ince düşünürsek 76 yatak bile gereksiz. Ben tüfeği alırken fişek yatağını hiç düşünmedim bile :) Tüfeği güçlü hissettim ve hoşuma gitti...
Benim asıl istediğim, sıkıntısız çalışsın ve geçit avında konforlu olsun.. Konfor olayı da malumunuz hissedilen geri tepme ve denge mevzusuna bağlı.. Hem gazlı hem geniş namlu hem de oturaklı ağırlıkta bir tüfeğin konforu, geçit avında gerçekten keyif veriyor.

Şahsım adına şunu söyleyebilirim; Soğuk-sert havalarda keyfe keder 40 gr 42 gr fişekler kullanıyorum. Bu sezon elimde 50 gr fişekler de var. Hani gerek var mı derseniz bence 50 grama gerek yok. Fakat 40 gr yarı magnumlara, soğuk hava + mesafeli atışlarda yerine göre ihtiyaç duyabiliyorum ki zaman zaman çok faydasını görmüşümdür.. Bu da, güven vermesi açısından yine kişisel tercihtir. Psikolojik yani :)

Bir ara bıldırcına yüksek gramaj atıyordun galiba artık vaz mı geçtin? :D
Bu memleket tarihte Türk'tü, Bugün de Türk'tür ve ebediyyen de Türk olarak yaşayacaktır.Türkiye Türklerindir! Ne mutlu, Türk'üm diyene!1980 BURSA
 
Bu mesaja tesekkür eden üyeler: Emrah AKDENİZ

Çevrimdışı Emrah AKDENİZ

  • Müdavim Üyemiz
  • ***
  • İleti: 4712
  • Aldigi tesekkür sayisi: 6716
  • Karavanacı
Ynt: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
« Yanıtla #6 : 04 Kasım 2018, 16:38:45 »
Bir ara bıldırcına yüksek gramaj atıyordun galiba artık vaz mı geçtin? :D
Vazgeçmedim, sırada 50 gramla karatavuk avı var :)
  • Armsan Paragon Sentetik 71
  • Huğlu 104A Üst/Alt Çifte
  • Huğlu Renova
Samsun / 1986

İnsanın değeri aradığı şeyle ölçülür.. Çünkü insan, neyi ararsa ona layıktır...
 
Bu mesaja tesekkür eden üyeler: Hakan ATASOY

Çevrimdışı Hilmi TAŞKIN

  • AvlakForum Üye
  • *
  • İleti: 68
  • Aldigi tesekkür sayisi: 28
  • AVCILIK AVCI SAYFASI
Ynt: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
« Yanıtla #7 : 04 Kasım 2018, 21:15:24 »
Karatavuğa mı yazık desem yoksa fişeğe mi yazık desem bilemedim. :)
  • Akus Hunter Delüx üst/alt çifte 71
  • Breda Astro 66
0536 619 66 00
La Edri Mahlas
 
Bu mesaja tesekkür eden üyeler: Mehmet Sabri MUTLUER

Çevrimdışı Cihat KESKİN

  • AvlakForum Üye
  • *
  • İleti: 98
  • Aldigi tesekkür sayisi: 23
  • AVLAKFORUM.COM AVCI FORUMU
Ynt: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
« Yanıtla #8 : 04 Kasım 2018, 21:38:45 »
Emrah bey gazlı tüfeklerde yedek piston veya sarsılmazda olduğu gibi ters çevirmeyle gerçekleşen yedek piston büyük gramlarda fazla gazdan dolayı kilidi pistondan değilde kilit mekanizmasından yani sürgü mekanizmasından mekanizmasını erken açtırıp gaz kaçırmasına sebep olur bundan dolayı piston dar olduğunda fazla gazı pistondan attırır ve daha dengeli çalışır kinetik sistemin büyük gramda dez avantajı kilit mekanizması erken açar fakak gazlıda piston sayesinde dengeli açar ve ölçme yapmadım ama yapılsa eminimki gazlı sistem yüksek gramda bu sayede daha hızlı saçma çıkartır
  • Sarsilmaz- magic/ solit pointer
1997 - Fatsa
 
Bu mesaja tesekkür eden üyeler: Yaşar KÖKÇEN

Çevrimdışı Mehmet Sabri MUTLUER

  • AvlakForum Üye
  • *
  • İleti: 133
  • Aldigi tesekkür sayisi: 377
  • AVLAKFORUM.COM AVCI FORUMU
Ynt: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
« Yanıtla #9 : 05 Kasım 2018, 06:10:07 »
Emrah bey gazlı tüfeklerde yedek piston veya sarsılmazda olduğu gibi ters çevirmeyle gerçekleşen yedek piston büyük gramlarda fazla gazdan dolayı kilidi pistondan değilde kilit mekanizmasından yani sürgü mekanizmasından mekanizmasını erken açtırıp gaz kaçırmasına sebep olur bundan dolayı piston dar olduğunda fazla gazı pistondan attırır ve daha dengeli çalışır kinetik sistemin büyük gramda dez avantajı kilit mekanizması erken açar fakak gazlıda piston sayesinde dengeli açar ve ölçme yapmadım ama yapılsa eminimki gazlı sistem yüksek gramda bu sayede daha hızlı saçma çıkartır

Cihat bey,
Yazdıklarınızı ne gazlı sistemin mantığına, ne çalışma mekanizmasına oturtamadım. Gazlı sistemde de, kinetik sistemde de mekanizma sıkı namluyu terketmeden açılmaz, kazara olursa ciddi bir durum ortaya çıkar. Kinetik çalışma sistemi ile gazlı çalışma sistemini karıştırdığınız gibi de bir izlenimim oldu. Denemediğiniz bir düşünceyi olabilirmiş gibi önermenizi de yadırgadım.

Piston  ve kilit sistemi ile hiç ilgisi olmayan, mekanizmanın açılmasından bağımsız, İç balistik kurallara göre ilerleyecek saçmaların daha hızlı çıkacağına nasıl emin olabiliyorsunuz onu da bilemedim. Zira mekanizma açılmadan çok önce saçmalar namluyu  terketmiş olacaklardır.
« Son Düzenleme: 05 Kasım 2018, 06:17:03 Gönderen: Mehmet Sabri MUTLUER »
  • Benelli Supernova
  • Beretta 1301
  • Ata CY Slug
  • Retay Masai Mara
MSM 1948-İzmir
 
Bu mesaja tesekkür eden üyeler: Muhammed DALGALI, Emrah AKDENİZ, Fatih YAZICI, Hüseyin ÜNLÜ

Çevrimdışı Şevki MİRZA

  • Müdavim Üyemiz
  • ***
  • İleti: 1412
  • Aldigi tesekkür sayisi: 1699
  • PARTRİDGE HUNTER
Ynt: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
« Yanıtla #10 : 05 Kasım 2018, 11:31:54 »
Acaba diyorum ağır dolularda fazlalık barut basıncını gaz odasında aynı zamanda yanlardan boşa çıkarıp mekanizmaya binen yükü azaltmak için mi 2. piston tasarlandı ?
Zira el kundağının üst kısımlarında da tahliye bölümleri var..


Peki fazla basıncı boşaltan tüfek yüksek gramaj atmasının espirisi kalmaz ki diye düşünüyorum..
Cahilliğime ver hacım ...
  • huğlu 103 ce süper poze
  • huğlu renova
  • canik 55 shark fc
1985 - Ankara
 
Bu mesaja tesekkür eden üyeler: Emrah AKDENİZ

Çevrimdışı Suat ÇALIŞKAN

  • Müdavim Üyemiz
  • ***
  • İleti: 4139
  • Aldigi tesekkür sayisi: 4663
Ynt: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
« Yanıtla #11 : 05 Kasım 2018, 12:35:01 »
Yahu Emrah
Pistonu falan boşver sen.
Doğrult ve patlat yeter.
Kafanı karıştırmaya değmez.Vurabilen adam olduktan sonra.
  • HANİÇ ÇİFTE SXS
  • A300 OUTLANDER SYNTHETIC
Kendini hak ile meşgul etmezsen
Batıl seni işgal eder..

BİGA/1979
 
Bu mesaja tesekkür eden üyeler: Emrah AKDENİZ, Mehmet Sabri MUTLUER

Çevrimdışı Emrah AKDENİZ

  • Müdavim Üyemiz
  • ***
  • İleti: 4712
  • Aldigi tesekkür sayisi: 6716
  • Karavanacı
Ynt: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
« Yanıtla #12 : 05 Kasım 2018, 12:59:25 »

Peki fazla basıncı boşaltan tüfek yüksek gramaj atmasının espirisi kalmaz ki diye düşünüyorum..
Cahilliğime ver hacım ...
Estağfurıllah hacı. Demek istediğim şey fişeğin gücünü düşürmesiyle alakalı değil. 24 gramda bile, deliklerden pistonu ittirecek kadar gaz çıkıyo zaten. Güçlü fişekte güçlü barut olduğu için hem namlu içi itme gücü daha fazla hem de deliklerden çıkan gazın basıncı biraz daha yüksek olur. Sıkışık piston olursa bütün itmeyi pistona uygular o da mekanizma çatalını ve mekanizmayı zorlar diye düşündüm. Kafa karıştıran işler aslında hiç gerek yok da bazen ince detay düşünüyorum ordan aklıma takıldı.. Yoksa sıkıntı etmem yani avıma bakarım :) Bunların amacı yüksek gramlarda mekanizmaya binen yükü azaltıp tüfeğin ömrünü uzatmakmış zaten..
  • Armsan Paragon Sentetik 71
  • Huğlu 104A Üst/Alt Çifte
  • Huğlu Renova
Samsun / 1986

İnsanın değeri aradığı şeyle ölçülür.. Çünkü insan, neyi ararsa ona layıktır...
 
Bu mesaja tesekkür eden üyeler: Suat ÇALIŞKAN, Şevki MİRZA

Çevrimdışı Emrah AKDENİZ

  • Müdavim Üyemiz
  • ***
  • İleti: 4712
  • Aldigi tesekkür sayisi: 6716
  • Karavanacı
Ynt: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
« Yanıtla #13 : 05 Kasım 2018, 13:00:33 »
Yahu Emrah
Pistonu falan boşver sen.
Doğrult ve patlat yeter.
Kafanı karıştırmaya değmez.Vurabilen adam olduktan sonra.
:D Paylaşım yaparken akşam akşam aklıma takılmıştı ondan konu açtıydım :)
Kafa karıştırmaya değmez Suat ustam doğru diyorsun.
  • Armsan Paragon Sentetik 71
  • Huğlu 104A Üst/Alt Çifte
  • Huğlu Renova
Samsun / 1986

İnsanın değeri aradığı şeyle ölçülür.. Çünkü insan, neyi ararsa ona layıktır...
 
Bu mesaja tesekkür eden üyeler: Suat ÇALIŞKAN

Çevrimdışı Cihat KESKİN

  • AvlakForum Üye
  • *
  • İleti: 98
  • Aldigi tesekkür sayisi: 23
  • AVLAKFORUM.COM AVCI FORUMU
Ynt: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
« Yanıtla #14 : 08 Kasım 2018, 21:44:52 »
Cihat bey,
Yazdıklarınızı ne gazlı sistemin mantığına, ne çalışma mekanizmasına oturtamadım. Gazlı sistemde de, kinetik sistemde de mekanizma sıkı namluyu terketmeden açılmaz, kazara olursa ciddi bir durum ortaya çıkar. Kinetik çalışma sistemi ile gazlı çalışma sistemini karıştırdığınız gibi de bir izlenimim oldu. Denemediğiniz bir düşünceyi olabilirmiş gibi önermenizi de yadırgadım.

Piston  ve kilit sistemi ile hiç ilgisi olmayan, mekanizmanın açılmasından bağımsız, İç balistik kurallara göre ilerleyecek saçmaların daha hızlı çıkacağına nasıl emin olabiliyorsunuz onu da bilemedim. Zira mekanizma açılmadan çok önce saçmalar namluyu  terketmiş olacaklardır.

Mehmet bey yazdıklarımı bukadar ters anlamayı nasıl başardınız hayran kaldım şöyle söylim gazlı bir tüfekte mesela magici ele alalım 34 gram bir fişeği normal piston ile attığımızda gece daha iyi farkedilir mekanizmadan kovan çıkarken gaz çıkar hatta ateş çıkar ve yaptığı penetreye bakın sonrasında pistonu ters çevirip yani yüksek grama ayarladığınızda 34 gramın boşkovanını tüfek atmayacaktır ve penetre nerdeyse ik katına çıkıyor bunun sebebi nedir mekanizmadan gaz çıkmamasımı yoksa başka bir sebep varsa beni aydınlatın aynı şey kinetik tüfekler boşkovanı atmadığındada ortaya çıkıyor fişek güçleniyor tuğla teneke üstünde defalarca denedik yardımcı olursanız sevinirim
  • Sarsilmaz- magic/ solit pointer
1997 - Fatsa
 

Çevrimdışı Mehmet Sabri MUTLUER

  • AvlakForum Üye
  • *
  • İleti: 133
  • Aldigi tesekkür sayisi: 377
  • AVLAKFORUM.COM AVCI FORUMU
Ynt: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
« Yanıtla #15 : 09 Kasım 2018, 10:28:04 »
Mehmet bey yazdıklarımı bukadar ters anlamayı nasıl başardınız hayran kaldım şöyle söylim gazlı bir tüfekte mesela magici ele alalım 34 gram bir fişeği normal piston ile attığımızda gece daha iyi farkedilir mekanizmadan kovan çıkarken gaz çıkar hatta ateş çıkar ve yaptığı penetreye bakın sonrasında pistonu ters çevirip yani yüksek grama ayarladığınızda 34 gramın boşkovanını tüfek atmayacaktır ve penetre nerdeyse ik katına çıkıyor bunun sebebi nedir mekanizmadan gaz çıkmamasımı yoksa başka bir sebep varsa beni aydınlatın aynı şey kinetik tüfekler boşkovanı atmadığındada ortaya çıkıyor fişek güçleniyor tuğla teneke üstünde defalarca denedik yardımcı olursanız sevinirim

Cihat bey,

İsterseniz önce gazlı sistemin çalışma prensibi üzerinde anlaşalım. Piston değişince namlu çıkış hızı ve penetrasyon nasıl etkilenmez, o konuda anlaşalım. Bu sabah oturdum size resimli bir anlatım hazırladım.

Gazlı sistemle çalışan bir tüfekte fişek ateşlendiği zaman,  fişekteki barut ateşlendiğinde önce kovan içinde  0.02 mili saniye içinde barut yanarak hızla basınç artmaya başlar:


Fişek içinde gaz basıncı, kovan kıvırmasını aşacak basınca ulaşınca, kıvırma açılır, sıkı namlu içinde ilerlemeye başlar bu esnada atım yatağı basıncı en yüksek seviyesi (10.000-12.000 psi) ulaşmıştır.


Hızlı veya yavaş yanışlı barutla göre basınç süratle düşerken sıkının hızı süratle artar. Sıkı gaz valvinin (15-25 cm) hizasına geldiğinde sıkının hızı namlu çıkış hızının %80-90 ına ulaşmış, bu esnada gaz basıncı da düşük seviyelere gelmiştir.


Sıkı, gaz valvini geçerken toplam gaz hacminin neredeyse %1 kadarı, gaz valvine oradan gaz pistonuna ulaşır. Gaz pistonunun bu aşamada, namluda hız kazanmış ve enerji kazanmış sıkının dış balistiğine etkisi pek fazla kalmamıştır. Benim çalışmalarımda Gazlı sistem ile pompalı ve kinetik sistemler arasında aynı namlu boyunda hız kaybını ortalama 5-6 m/s olarak bulmuştum ki, 400-500 m/s hızında çıkan sıkının ne enerjisi, ne hızı, ne de son balistiği üzerinde etkisi olmayacak bir değerdir


İşler bundan sonra tüfeğin yapısı ile ilgili değişkenlere geliyor, her marka ve türde değişkenlik gösteriyor. Piston sistemi yüksek basınçlı fazla gazı ya yaylı sistemlerle tahliye ediyor, Ya piston sürtünmesini arttırarak, ya ataleti veya gaz portundan gaz çıkışını sınırlayarak yüksek basınçı fişeklerde mekanizmaya binen yükü değiştiriyor. Bunların hiç biri artık sıkının dış balistiğine etkili değil. Çünkü 400-500 m/s hızla sıkı namluyu terkettiğinde, gaz pistonu mekanizma kilidini açacak kadar bir harekete ulaşmamış oluyor.


Tüfeklerde dipçik veya elkundağındaki irca (geri getirme) yayı sertliği de pistonun geri hareketini hem esnetiyor, hem yavaşlatıyor. Uzun veya kısa vurmalı oluşuna göre mekanizmayı geriye ittirerek, kilidi açıyor, mekanizma geri giderken kovan tahliye oluyor.


Sizin takıldığınız tahliye sorunları, gaz portundan çıkan gazın düşük, pistonun sert, irca yayının bu basınca göre sert ve başka nedenlerle ortaya çıkıyor. Fişekle de tüfekle de ilgili olabilir.

Fişeğin dışarı atılırken ateş çıkması, fişekteki barutla ilgili. Henüz tam yanmamış barut yanarken tahliye edilirse fişek alev çıkartıyor gibi görünür. Bunun da gazlı sistemle alakası yoktur.

Sanırım yeterli bir açıklama olmuştur. Başka sorunuz olursa memnuniyetle yanıtlamaya çalışırım

Saygılar


  • Benelli Supernova
  • Beretta 1301
  • Ata CY Slug
  • Retay Masai Mara
MSM 1948-İzmir
 

Çevrimdışı S.Alper ERDEM

  • AvlakForum Üye
  • *
  • İleti: 59
  • Aldigi tesekkür sayisi: 239
  • AVLAKFORUM.COM AVCI FORUMU
Ynt: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
« Yanıtla #16 : 09 Kasım 2018, 10:49:15 »
Muhterem Cihat Bey,


Camiamızda araştırma yönü çok yüksek, olayların fiziki ve matematik özelliklerine ağırlıklı çalışmalarıyla okurlarına
ışık veren saygıdeğer üyesi Mehmet Sabri Bey söylediklerinizi yanlış anlamamış... Sadece büyük bilgi arşivi ve kendi
mantık süzgecine ters gelen hususlar desteğiyle görüşlerini ifade etmiş...

Öncelikle ağır ve hafif dolular için otomatik dolumlu yivsizlerde güç kaynağını aynı birimlerde kullanılır hale getiren
araç veya aksesuvarların neler olduğu ve hangi prensiplerle çalıştığına bir göz atalım isterseniz.

Bütün bu çalışmaların esası, ağır ve hafif dolularda mekanizma geri tepme hızının nisbeten aynı tutularak, silah ve
kullanıcıda yıpranmanın önüne geçilebilmesidir.

Bu konuda ön uygulamalar, populer ilk otomatik dolumlu yivsiz Browning A5 ile başlamıştır. Uzun geri tepmeli düzende
çalışan bu tüfeğin, şarjör borusu üzerinde yer alan namlu irca yayı ile namlu tesbit halkası arasına konulan ve konik
yüzlerinin ikisi temasta olduğunda sıkıştırarak sürtünmenin artmasıyla namlu geri gidiş süratini her dolu için aşağı yukarı
aynı süreye indirgeyen bu düzeneğin o zamanlar için mahzurlu tarafı, ayarın kullanıcı müdahalesiyle yüzük yerlerinin
değiştirilerek yapılabilmesiydi.

1960 yıllarından itibaren pazarda görülmeye başlanan ilk gazlı otomatik yivsizlerde, yivli türlerde neredeyse yarım asırdır
kullanılan, gaz hücrelerine sevkedilen hacmi mevsim ve cephane türüne göre elle ayar edebilen düzenleyiciler kullanılmaya
başlandıysa da, yivsizlerde çok çeşitli ağırlıkta olan muhtelif dolular için bu işlemin otomatik olarak yapılması gereği ortaya
çıktı.

Mamafih, Japon SKB gibi bazı kuruluşlar, iki muhtelif pistonla ağır ve hafif dolu ayarlarında kullanıcı müdahalesi gerektiren
yaklaşımlarda bulundular. Bu pistonlarda, hafif dolularda barut gazı tam yoğunlukta kullanılırken ağır dolularda bir kısmı
doğrudan sistemden dışarı, rahat toleranslı piston çapı vasıtasıyla atılmaktaydı.

Bir kısım teknisyen, basınçlı gaz regülatörlerinde kullanılan yaylı valfların bu amaçla yivsiz tüfeklere uyarlanabileceğini
düşünerek muhtelif patentler aldılar. Hepsinde de esas, valfın ve kullanılan yayın kütlesinin getirdiği eylemsizlik ve sevk
edilen gaz hacmine göre, tahliye kanallarından alınan güç kaynağının, en önce en zayıf ve az kütleli tarafı zorlayacağı
fizik prensibinden hareketle, hafif dolularda valfın az veya hiç açılarak gaz bırakmayacağı, ağır dolularda, namluda daha
uzun süre kalarak ve daha büyük gaz hacmini  sevkederek, gücü nisbetinde valfı aralayacağı, gücünün yetersizliğinde, daha
kolay gidecek yer olmadığından ağır kütleli piston ve mekanizma grubunu arkaya iteceği idi. Denemeler, yaklalaşımın iyi
çalıştığını gösteriyordu. Hayli çeşitli küçük sayılı teşebbüsün ardından en başarılı ve yaygın uygulamayı Beretta A90
sergiledi.

Berreta'yı takiben yaklaşımın işe yaralığını gören başka firmalar da aynı düzende yapılanmalar geliştirdiler. Hepsinde de
çalışmanın iyi kotarıldığının  göstergesi, hafif ve ağır dolularla aynı tüfekle yapılan atışlarda boş kovanların tamamının
aynı mesafeye düşmesi, hatta bir kova içinde toplanabilmesiydi. En iyi yaklaşımın Browning Gold'da, en kötü uygulamanın
da Remington 11/87'de olduğu gözlemlendi.

Ülkemizde "Akıllı Valf" tanımı yakıştırılan bu düzeneklerde, valfı kapalı tutan yayın evsafı ve geri tepme yönüne göre piston
itişinin istikametiyle uyumu çok önemliydi. Yay ve valfın kütle ataletleri, gaz tahliye kanallarının yer ve çapı, namlu boyu
çalışmada az veya çok başarının belirleyicileriydiler.

Derken Benelli marifetiyle kinetik düzenli yivsizler zuhur etti. Bunlarda kullanılan kinetik yayın, mekanizmaya kilitten
kurtamaya gerekli arkaya devinimi verebilmesi için onun tarafından öne doğru dört milim kadar ezilmesi gerekiyordu.
Ağır ve hafif doluların hepsinde de aynı reaksiyonun alınacağı, ancak daha zorlu ve uzun süreli ağır dolu geri tepmelerinde
silahın kazandığı yönlendirilmiş yükün kinetik yayın iteleyeceği mekanizma kütlesinin hareketine eylem süresince engel
olarak kendinden ayar yapacağı ileri sürüldü. Uygulamalarda büyük ölçüde düşünülenin doğru olduğu görüldü. Bu tüfeklerde
de en kritik öğe, kullanılan kinetik yayın evsafı idi. Ne kadar sert ve esnek olursa, gaz düzenlemesi o kadar başarılıydı.
Filvaki, mekanizma süratini otomatik ayarlama işleminin gazlılardaki iyi örnekler seviyesiyesinde olamadığı da bir gerçekti.

Günümüze ve ülkemiz şartlarına gelinirse...

Gazlı ve kinetik olsun, gaz düzenlemelerinin hakkıyla yapılabilmesi için, valf ve kinetik yayların özelliklerinin en uç seviyede
kaliteli olması, namlu boyu ve gaz tahliye konumlarının hesaplarla  doğru yapılması gerektiği denemelerle kanıtlandığına
göre...

Madde bir... Ülkemizde kaç üretici imal ettiği akıllı valfı ve kinetik yayını en kalitelisinden temin edebilmektedir...

Madde iki... Kaç üreticimiz bunların sağlıkla kontrolünü, yukarıda bahsi geçtiği gibi boş kovanları aynı kovada toplayarak
yapmaktadır.

Madde üç... İşi baside indirgeyip yarım asır öncesinin iki pistonlu elle ayar düzenini seçenler tahliye kanal yer ve çaplarını
neye göre hesaplamaktadır...

Bunlar usulünce yapılmaz,  ayarsız sıradan tüfek ölçüleriyle, görünüşünden başka benzer yanı olmayan yaylarla işe
soyunulursa...

Barut gazı hem namlunun ucundan, hem arkasından hışımla çıkar... Kinetik tüfeklerde ağır dolularda mekanizma erkenden
açılır.

Bu bakımdan...

Muhterem Cihat Bey kardeşim sen tecrübelerinden edindiklerinle haklısın...

Muhterem Sabri Bey kardeşimiz de "Olması gerekenleri" ifade ettikleri için haklı...



Saygılar.





« Son Düzenleme: 10 Kasım 2018, 14:35:05 Gönderen: S.Alper ERDEM »
1944-Istanbul
 

Çevrimdışı Cihat KESKİN

  • AvlakForum Üye
  • *
  • İleti: 98
  • Aldigi tesekkür sayisi: 23
  • AVLAKFORUM.COM AVCI FORUMU
Ynt: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
« Yanıtla #17 : 09 Kasım 2018, 10:51:20 »
Cihat bey,

İsterseniz önce gazlı sistemin çalışma prensibi üzerinde anlaşalım. Piston değişince namlu çıkış hızı ve penetrasyon nasıl etkilenmez, o konuda anlaşalım. Bu sabah oturdum size resimli bir anlatım hazırladım.

Gazlı sistemle çalışan bir tüfekte fişek ateşlendiği zaman,  fişekteki barut ateşlendiğinde önce kovan içinde  0.02 mili saniye içinde barut yanarak hızla basınç artmaya başlar:


Fişek içinde gaz basıncı, kovan kıvırmasını aşacak basınca ulaşınca, kıvırma açılır, sıkı namlu içinde ilerlemeye başlar bu esnada atım yatağı basıncı en yüksek seviyesi (10.000-12.000 psi) ulaşmıştır.


Hızlı veya yavaş yanışlı barutla göre basınç süratle düşerken sıkının hızı süratle artar. Sıkı gaz valvinin (15-25 cm) hizasına geldiğinde sıkının hızı namlu çıkış hızının %80-90 ına ulaşmış, bu esnada gaz basıncı da düşük seviyelere gelmiştir.


Sıkı, gaz valvini geçerken toplam gaz hacminin neredeyse %1 kadarı, gaz valvine oradan gaz pistonuna ulaşır. Gaz pistonunun bu aşamada, namluda hız kazanmış ve enerji kazanmış sıkının dış balistiğine etkisi pek fazla kalmamıştır. Benim çalışmalarımda Gazlı sistem ile pompalı ve kinetik sistemler arasında aynı namlu boyunda hız kaybını ortalama 5-6 m/s olarak bulmuştum ki, 400-500 m/s hızında çıkan sıkının ne enerjisi, ne hızı, ne de son balistiği üzerinde etkisi olmayacak bir değerdir


İşler bundan sonra tüfeğin yapısı ile ilgili değişkenlere geliyor, her marka ve türde değişkenlik gösteriyor. Piston sistemi yüksek basınçlı fazla gazı ya yaylı sistemlerle tahliye ediyor, Ya piston sürtünmesini arttırarak, ya ataleti veya gaz portundan gaz çıkışını sınırlayarak yüksek basınçı fişeklerde mekanizmaya binen yükü değiştiriyor. Bunların hiç biri artık sıkının dış balistiğine etkili değil. Çünkü 400-500 m/s hızla sıkı namluyu terkettiğinde, gaz pistonu mekanizma kilidini açacak kadar bir harekete ulaşmamış oluyor.


Tüfeklerde dipçik veya elkundağındaki irca (geri getirme) yayı sertliği de pistonun geri hareketini hem esnetiyor, hem yavaşlatıyor. Uzun veya kısa vurmalı oluşuna göre mekanizmayı geriye ittirerek, kilidi açıyor, mekanizma geri giderken kovan tahliye oluyor.


Sizin takıldığınız tahliye sorunları, gaz portundan çıkan gazın düşük, pistonun sert, irca yayının bu basınca göre sert ve başka nedenlerle ortaya çıkıyor. Fişekle de tüfekle de ilgili olabilir.

Fişeğin dışarı atılırken ateş çıkması, fişekteki barutla ilgili. Henüz tam yanmamış barut yanarken tahliye edilirse fişek alev çıkartıyor gibi görünür. Bunun da gazlı sistemle alakası yoktur.

Sanırım yeterli bir açıklama olmuştur. Başka sorunuz olursa memnuniyetle yanıtlamaya çalışırım

Saygılar
Pistondan çıkan gazın sıkıyı yavaşlatmadığını hatta doğru noktada olursa hızlandırdığını biliyorum uğraşınız ve cevabınız için teşekkür ederim fakat kilit sistemininden gaz yada ateş çıkma olayı olduğunda sebebini ben bildiğim gibi yorumladım doğrusu sizin bildiğinzdir konuya daha vakıfsınızdır dediğim o gaz kaçırma ağır  sıkılarda başıma geliyor ve o sıkıı kuşu vursa bile yaralı gönderiyor bende sebebi buna yordum kendimce  bu konuyu daha detaylı incelicem memlekiteme gittiğimde ve bir video ile anlatıcam inşallah çünkü şahit olduğum bazı şeyler var birşey daha sorcam size gazlı bir tüfekte atılan 34 gram aynı marka fişeğin 32 gramla arasındaki penetrasyon farkı ve çıkış hızları nedir bilginiz varsa rica ediyorum
  • Sarsilmaz- magic/ solit pointer
1997 - Fatsa
 
Bu mesaja tesekkür eden üyeler: Cahit DÖNMEZ

Çevrimdışı Raha BOLAT

  • Müdavim Üyemiz
  • ***
  • İleti: 623
  • Aldigi tesekkür sayisi: 111
Ynt: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
« Yanıtla #18 : 09 Kasım 2018, 15:26:00 »
Burada Volkan abinin çok değerli bir tespiti vardı. Sistemi ne olursa olsun düzgün çalışan bir tüfekte fişek hızına etki eden en önemli şey namlu çapıdır gibi bir açıklaması vardı. Aynen katılıyorum. Çok konuştuk bu konuları ama yinede keyif veriyor. Malzeme iyi olduktan sonra 18,40 iç çapa sahip bir tüfeğin indiremiceği av yoktur bencede. Tabi sistemide çalışır bir sistem olacak.
Birde benim atada denedim,özellikle çift pistonda hangi grama kadar hangi pistonu kullanayım diye. Hafif yani ince piston 36 gr mı bazen boşaltıyor çoğu zaman boşaltmıyor. Anladımki 40 gr dan aşşağısı için uygun değil. Aslında iki tane piston ilk başlarda saçma gelmişti ama sonra farkettim ki ağır dolularda tüfeğin yıpranmasını engelliyor. Baya bi gazı tahliye ediyor çünkü. Kaz ördek avına gitmediğiniz sürece Ağır piston pek değiştirilmiyor. Yani hep o takılı. Zaten kaza ördeğe gideceğim zaman hafif pistonu önceden takarım.
Raha BOLAT
1977 kırıkkale
 
Bu mesaja tesekkür eden üyeler: Cihat KESKİN

Çevrimdışı Cihat KESKİN

  • AvlakForum Üye
  • *
  • İleti: 98
  • Aldigi tesekkür sayisi: 23
  • AVLAKFORUM.COM AVCI FORUMU
Ynt: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
« Yanıtla #19 : 09 Kasım 2018, 16:05:35 »
Muhterem Cihat Bey,


Camiamızda araştırma yönü çok yüksek, olayların fiziki ve matematik özelliklerine ağırlıklı çalışmalarıyla okurlarına
ışık veren saygıdeğer üyesi Mehmet Sabri Bey söylediklerinizi yanlış anlamamış... Sadece büyük bilgi arşivi ve kendi
mantık süzgecine ters gelen hususlar desteğiyle görüşlerini ifade etmiş...

Öncelikle ağır ve hafif dolular için otomatik dolumlu yivsizlerde güç kaynağını aynı birimlerde kullanılır hale getiren
araç veya aksesuvarların neler olduğu ve hangi prensiplerle çalıştığına bir göz atalım isterseniz.

Bütün bu çalışmaların esası, ağır ve hafif dolularda mekanizma geri tepme hızının nisbeten aynı tutularak, silah ve
kullanıcıda yıpranmanın önüne geçilebilmesidir.

Bu konuda ön uygulamalar, populer ilk otomatik dolumlu yivsiz Browning A5 ile başlamıştır. Uzun geri tepmeli düzende
çalışan bu tüfeğin, şarjör borusu üzerinde yer alan namlu irca yayı ile namlu tesbit halkası arasına konulan ve konik
yüzlerinin ikisi temasta olduğunda sıkıştırarak sürtünmenin artmasıyla namlu geri gidiş süratini her dolu için aşağı yukarı
aynı süreye indirgeyen bu düzeneğin o zamanlar için mahzurlu tarafı, ayarın kullanıcı müdahalesiyle yüzük yerlerinin
değiştirilerek yapılabilmesiydi.

1960 yıllarından itibaren pazarda görülmeye başlanan ilk gazlı otomatik yivsizlerde, yivli türlerde neredeyse yarım asırdır
kullanılan, gaz hücrelerine sevkedilen hacmi mevsim ve cephane türüne göre elle ayar edebilen düzenleyiciler kullanılmaya
başlandıysa da, yivsizlerde çok çeşitli ağırlıkta olan muhtelif dolular için bu işlemin otomatik olarak yapılması gereği ortaya
çıktı.

Mamafih, Japon SKB gibi bazı kuruluşlar, iki muhtelif pistonla ağır ve hafif dolu ayarlarında kullanıcı müdahalesi gerektiren
yaklaşımlarda bulundular. Bu pistonlarda, hafif dolularda barut gazı tam yoğunlukta kullanılırken ağır dolularda bir kısmı
doğrudan sistemden dışarı, rahat toleranslı piston çapı vasıtasıyla atılmaktaydı.

Bir kısım teknisyen, basınçlı gaz regülatörlerinde kullanılan yaylı valfların bu amaçla yivsiz tüfeklere uyarlanabileceğini
düşünerek muhtelif patentler aldılar. Hepsinde de esas, valfın ve kullanılan yayın kütlesinin getirdiği eylemsizlik ve sevk
edilen gaz hacmine göre, tahliye kanallarından alınan güç kaynağının, en önce en zayıf ve az kütleli tarafı zorlayacağı
fizik prensibinden hareketle, hafif dolularda valfın az veya hiç açılarak gaz bırakmayacağı, ağır dolularda, namluda daha
uzun süre kalarak ve daha büyük gaz hacmini  sevkederek, gücü nisbetinde valfı aralayacağı, gücünün yetersizliğinde, daha
kolay gidecek yer olmadığından ağır kütleli piston ve mekanizma grubunu arkaya iteceği idi. Denemeler, yaklalaşımın iyi
çalıştığını gösteriyordu. Hayli çeşitli küçük sayılı teşebbüsün ardından en başarılı ve yaygın uygulamayı Beretta A90
sergiledi.

Berreta'yı takiben yaklaşımın işe yaralığını gören başka firmalar da aynı düzende yapılanmalar geliştirdiler. Hepsinde de
çalışmanın iyi kotarıldığının  göstergesi, hafif ve ağır dolularla aynı tüfekle yapılan atışlarda boş kovanların tamamının
aynı mesafeye düşmesi, hatta bir kova içinde toplanabilmesiydi. En iyi yaklaşımın Browning Gold'da, en kötü uygulamanın
da Remington 11/87'de olduğu gözlemlendi.

Ülkemizde "Akıllı Valf" tanımı yakıştırılan bu düzeneklerde, valfı kapalı tutan yayın evsafı ve geri tepme yönüne göre piston
itişinin istikametiyle uyumu çok önemliydi. Yay ve valfın kütle ataletleri, gaz tahliye kanallarının yer ve çapı, namlu boyu
çalışmada az veya çok başarının belirleyicileriydiler.

Derken Benelli marifetiyle kinetik düzenli yivsizler zuhur etti. Bunlarda kullanılan kinetik yayın, mekanizmaya kilitten
kurtamaya gerekli arkaya devinimi verebilmesi için onun tarafından öne doğru dört milim kadar ezilmesi gerekiyordu.
Ağır ve hafif doluların hepsinde de aynı reaksiyonun alınacağı, ancak daha zorlu ve uzun süreli ağır dolu geri tepmelerinde
silahın kazandığı yönlendirilmiş yükün kinetik yayın iteleyeceği mekanizma kütlesinin hareketine eylem süresince engel
olarak kendinden ayar yapacağı ileri sürüldü. Uygulamalarda büyük ölçüde düşünülenin doğru olduğu görüldü. Bu tüfeklerde
de en kritik öğe, kullanılan kinetik yayın evsafı idi. Ne kadar sert ve esnek olursa, gaz düzenlemesi o kadar başarılıydı.
Filvaki, mekanizma süratini otomatik ayarlama işleminin gazlılardaki iyi örnekler seviyesiyesinde olamadığı da bir gerçekti.

Günümüze ve ülkemiz şartlarına gelinirse...

Gazlı ve kinetik olsun, gaz düzenlemelerinin hakkıyla yapılabilmesi için, valf ve kinetik yayların özelliklerinin en uç seviyede
kaliteli olması, namlu boyu ve gaz tahliye konumlarının hesaplarla  doğru yapılması gerektiği denemelerle kanıtlandığına
göre...

Madde bir... Ülkemizde kaç üretici imal ettiği akıllı valfı ve kinetik yayını en kalitelisinden temin edebilmektedir...

Madde iki... Kaç üreticimiz bunların sağlıkla kontrolünü, yukarıda bahsi geçtiği gibi boş kovanları aynı kovada toplayarak
yapmaktadır.

Madde üç... İşi baside indirgeyip yarım asır öncesinin iki pistonlu elle ayar düzenini seçenler tahliye kanal yer ve çaplarını
neye göre hesaplamaktadır...

Bunlar usulünce yapılmaz,  ayarsız sıradan tüfek ölçüleriyle, görünüşünden başka benzer yanı olmayan yaylarla işe
soyunulursa...

Barut gazı hem namlunun ucundan, hem arkasından çıkar... Kinetik tüfeklerde ağır dolularda mekanizma erkenden
açılır.

Bu bakımdan...

Muhterem Cihat Bey kardeşim sen tecrübelerinden edindiklerinle haklısın...

Muhterem Sabri Bey kardeşimiz de "Olması gerekenleri" ifade ettikleri için haklı...



Saygılar.
Alper bey dediğim gibi mehmet beyin konuya vakıflığı benden yüksek belliki benim görüşlerim ise deneme yoluyla ki bu bi kaç filekte anlanılacak bir mevzu zaten değil baya uğraştığım bi konu fakat kebdi terimlerimle anlatmaya çalıştığında böylesi bi durum oratay çıktı ama hala aklıma yatmayan bikaç mevzu var bu konularda aşırı meraklıyım ve sizden bilgi almaya devam edicem yanlışsam doğrusunu öğrenmeye çalışıyorum ama hala anlatmak istediğimi anlatamadım bunu birvdeo ile şuan üniversiteyim memleketime gittiğimde anlatmaya çalışcam ve sizlere sunucam teşekkürler ilginiz ve cevaplarınız için
  • Sarsilmaz- magic/ solit pointer
1997 - Fatsa
 

Çevrimdışı Mehmet Sabri MUTLUER

  • AvlakForum Üye
  • *
  • İleti: 133
  • Aldigi tesekkür sayisi: 377
  • AVLAKFORUM.COM AVCI FORUMU
Ynt: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
« Yanıtla #20 : 10 Kasım 2018, 07:52:30 »
34 gram bir fişeği normal piston ile attığımızda gece daha iyi farkedilir mekanizmadan kovan çıkarken gaz çıkar hatta ateş çıkar

Size  U688 kapsül, 1.28 gram CSB3 ve 32 gram tek kurşun ile hazırladığım, namlu çıkış hızları 980-1020 fps olarak ölçülmüş Subsonik fişeklerin test atışları ile ilgili iki video sunuyorum.  Her iki videodada 2. atışlarda fişek tahliyesi esnasında alev çıkıyor.

İlk videoda 47 cm namlu uzunlukta (Blink piston sistemine sahip) Beretta 1301 ile subsonik atış  (13. saniyedeki atış) tahliye esnasında kovanla beraber alev çıkıyor.



İkinci video ayni subsonik fişeklerin 61 namlu boyunda Ata Cy slug (klasik piston sistemi)  ile isabetlilik testlerini yaparken yavaş çekim videoda çok belirgin (33. saniyedeki atış) yine atım yatağından alev fışkırıyor)



Subsonik fişekler kinetik sistemleri çalıştırmayacak kadar düşük basınç ürettiğine göre, tahliye mesafelerine de bakarsak, iki farklı piston sisteminde de mekanizmanın erken açılması mı söz konusudur?

Yoksa bu videolarda izlenen alev çıkması olayı, barutun kapsül tarafından tam yakılmayıp, namlu ve kovan içinde kalan barut artıklarının fişek namludan çıktıktan sonra da yanmaya devam etmesi midir?

Özetle sorun tüfek (ler) de mi? (piston sistemi),  Yoksa fişek(ler) de mi?

Ustaların yorumunu merakla bekliyorum

Saygılar






  • Benelli Supernova
  • Beretta 1301
  • Ata CY Slug
  • Retay Masai Mara
MSM 1948-İzmir
 
Bu mesaja tesekkür eden üyeler: Tevfik GÜN, Emrah AKDENİZ, Fatih YAZICI, Cihat KESKİN

Çevrimdışı Emrah AKDENİZ

  • Müdavim Üyemiz
  • ***
  • İleti: 4712
  • Aldigi tesekkür sayisi: 6716
  • Karavanacı
Ynt: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
« Yanıtla #21 : 10 Kasım 2018, 10:07:07 »
Alper hocamıza ve Mehmet Sabri Bey'e teşekkür ederim. Yorum ve izahatleri keyifle okuyup güzel bilgiler istifade etmeye gayret ediyoruz.

Şu son mevzu, mekanizmadan alev çıkma olayı büyük ihtimalle barut yanmasıyla alakalı. Fişek nemli olabilir, kapsül uyumsuz olabilir. Barut türü, hava sıcaklığı gibi etkenler de var.

Fotoğrafta görülen atışta, nemli bir fişek denk gelmişti. Görüldüğü üzere, kovan dışarı çıktığı halde barut halen daha kovanın içinde yanmaya devam ediyor.
Ama tabi sistemsel bir etki de olabilir, okadar teknik bilgim yok..


[/quote]
  • Armsan Paragon Sentetik 71
  • Huğlu 104A Üst/Alt Çifte
  • Huğlu Renova
Samsun / 1986

İnsanın değeri aradığı şeyle ölçülür.. Çünkü insan, neyi ararsa ona layıktır...
 
Bu mesaja tesekkür eden üyeler: Tevfik GÜN, Mehmet Sabri MUTLUER

Çevrimdışı S.Alper ERDEM

  • AvlakForum Üye
  • *
  • İleti: 59
  • Aldigi tesekkür sayisi: 239
  • AVLAKFORUM.COM AVCI FORUMU
Ynt: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
« Yanıtla #22 : 10 Kasım 2018, 11:19:13 »
Muhterem Sabri Bey, Emrah Bey, Cihat Bey,


Öncelikle belirtmek isterim; Bu yazıyı Sabri Bey'in "Ustalar" tanımını kendime yakıştırdığımdan değil, bilebildiğim kadarını
sizlerle paylaşmak amacıyla kaleme alıyorum...

Otomatik dolumlu ateşli silahlar literatüründe çoğu zaman karıştırılan dört işlem ve onlara ait yapılandırmalar vardır;

- Namlu arkasına bağlanma(Kilit) yapılandırmaları: Döner Başlık, yatay veya dikey salınımlı blok, mafsal mekanizma,
makara, kütle eylemsizliği gibi... Görev aralığı, namlu arkasından itibaren bir milimetre içindedir...

- Namlu arkası bağlamaları(Kilitleri) açıp kapatma yapılandırmaları: Gazlı, uzun yahut kısa geri tepmeli, kinetik, basit
geri tepmeli geciktirmeli gibi...Bunların görev aralığı, birinci kilit işlevinin hemen arkasında bir ila bir küsür santim civarıdır...

- Otomatik boşaltma ve kurma yapılandırma sistemleri: İkinci işlevin hemen ardından bir fişek boyundan daha uzun
mesafededir. Uzun geri tepmeli kilit açma düzeni dışında bu fonksiyonun fiili sahibi, her zaman BASİT GERİ TEPMELİ
işlev türüdür. Yani, namlu arkasını örten mekanizma sadece kendi kütlesinin verdiği eylemsizlikle geriye giderek kurma
ve boşaltma görevlerini yapar... İş yapabilme gücü, kazandığı moment ve NAMLU İÇİNDE KALAN BAKİYE GAZ BASİNCI
kaynaklıdır. Genellikle hep ikinci işlevin bir integrali olarak onunla beraber mütalaa edilir. Ancak ayrımı gereklidir. Boş
kovanı, atım yatağının uygun yapılması ve temiz olması şartıyla, tırnak olmadan, dışarı atan bu seviye öğeleridir.

- Doldurma düzeni: çok büyük oranda irca ( Eski dilde geri getirme=Rücu'dan kaynaklı... İCRA DEĞİL...) yayıdır... Boşaltma
ve kurma işlevleri sırasında kurulan bir yayın boşalmasıyla iş görür... Görevi tüm işlevler aralıklıklarını içerir.

Üçüncü işlevin kısa açıklamasından çıkartılabileceği gibi, bir otomatik dolumlu ateşli silahın boşaltma ve kurma işlemlerini
eksiksiz yapabilmesi için, atılan dane namludan çıkıp gittikten sonra, içinde halen biir miktar, sevk edileni sürüm işleminden
artmış barut gazı mevcut olmalıdır. Bu, barudun cins ve saklanma şartlarından kaynaklanan nedenlerle, her atıştan sonra,
tahliye açıklığından dışarı atılan, çoğu zaman renksiz, bazan dumanlı, bazı hallerde, içinde halen yanamamış parçaların
hava oksijeni desteğiyle alevlenmesiyle ateş şeklinde görülür... Bu "Atık" niteliğinde gaz, atılan danenin ilk hızını etkilemiyen
çalışmada olması mutlaka gerekli bir unsurdur. Yoksa silah, bu öğenin yanında yine kesinlikle olması gereken "Kazanılmış
Moment" faktörü  eksikliğiyle, kesinlikle inkita verir. Uzun geri tepmeli, Browning A5 misali örneklerde kurma ve boşaltma
sadece kazanılmış moment gücüyle yapılır.

Ateşli silahların tasarımlarında yer alan, namlu boyu, gaz tahliye deliği mesafe ve çapları, varsa valf kütle ve onun yayı
ağırlık ve elastıkiyetleri, kinetik düzenlerdeki atıl blok ağırlıkları, kinetik yay elastıkıyeti, namlu boyu, bütün hepsi için
irca yayları özellik ve ölçüleri... Tamamen atılan dane namludan çıkıp gittikten sonra içeride yeter miktarda "Bakiye Gaz"
kalacak, bütün öğe ağırlıkları, yeterli "Kazanılmış Moment" faktörünü bırakacak seviyede hesaplanarak, yahut denemelerle
tesbit edilerek konumlandırılır.

Eğer bunlar yapılmazsa...

Eksik olması halinde, mekanizma çalışmaz... Tahliye açıklığından ne boş kovan ne de gaz çıkışı olur... İstisnai haller dışında
namlu çıkış hızı değişmez...

Fazlalığı durumunda...Mekanizma erken açılır, tahliye açıklığından dışarı alevli gaz, hatta çatlak kovan ve saire çıkar...
Namlu çıkış hızı düşer...

Fakir bilgi dağarcığımla, umarım bazı sorulara cevap olabilmişimdir.



Saygılar.





« Son Düzenleme: 10 Kasım 2018, 14:43:07 Gönderen: S.Alper ERDEM »
1944-Istanbul
 
Bu mesaja tesekkür eden üyeler: Tevfik GÜN, Yaşar KÖKÇEN, Özhan ÖZBAY, Cihat KESKİN

Çevrimdışı Cihat KESKİN

  • AvlakForum Üye
  • *
  • İleti: 98
  • Aldigi tesekkür sayisi: 23
  • AVLAKFORUM.COM AVCI FORUMU
Ynt: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
« Yanıtla #23 : 10 Kasım 2018, 14:46:52 »


Fazlalığı durumunda...Mekanizma erken açılır, tahliye açıklığından dışarı alevli gaz, hatta çatlak kovan ve saire çıkar...
Namlu çıkış hızı düşer...

Anlatmak istediğim konu ve almak istediğim cevap teşekkürler Alper zahmetiniz için ve bilginiz için
  • Sarsilmaz- magic/ solit pointer
1997 - Fatsa
 

Çevrimdışı Mehmet Sabri MUTLUER

  • AvlakForum Üye
  • *
  • İleti: 133
  • Aldigi tesekkür sayisi: 377
  • AVLAKFORUM.COM AVCI FORUMU
Ynt: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
« Yanıtla #24 : 10 Kasım 2018, 15:38:22 »

- Otomatik boşaltma ve kurma yapılandırma sistemleri: İkinci işlevin hemen ardından bir fişek boyundan daha uzun
mesafededir. Uzun geri tepmeli kilit açma düzeni dışında bu fonksiyonun fiili sahibi, her zaman BASİT GERİ TEPMELİ
işlev türüdür. Yani, namlu arkasını örten mekanizma sadece kendi kütlesinin verdiği eylemsizlikle geriye giderek kurma
ve boşaltma görevlerini yapar... İş yapabilme gücü, kazandığı moment ve NAMLU İÇİNDE KALAN BAKİYE GAZ BASİNCI
kaynaklıdır. Genellikle hep ikinci işlevin bir integrali olarak onunla beraber mütalaa edilir. Ancak ayrımı gereklidir. Boş
kovanı, atım yatağının uygun yapılması ve temiz olması şartıyla, tırnak olmadan, dışarı atan bu seviye öğeleridir.


Üçüncü işlevin kısa açıklamasından çıkartılabileceği gibi, bir otomatik dolumlu ateşli silahın boşaltma ve kurma işlemlerini
eksiksiz yapabilmesi için, atılan dane namludan çıkıp gittikten sonra, içinde halen biir miktar, sevk edileni sürüm işleminden
artmış barut gazı mevcut olmalıdır. Bu, barudun cins ve saklanma şartlarından kaynaklanan nedenlerle, her atıştan sonra,
tahliye açıklığından dışarı atılan, çoğu zaman renksiz, bazan dumanlı, bazı hallerde, içinde halen yanamamış parçaların
hava oksijeni desteğiyle alevlenmesiyle ateş şeklinde görülür... Bu "Atık" niteliğinde gaz, atılan danenin ilk hızını etkilemiyen
çalışmada olması mutlaka gerekli bir unsurdur. Yoksa silah, bu öğenin yanında yine kesinlikle olması gereken "Kazanılmış
Moment" faktörü  eksikliğiyle, kesinlikle inkita verir. Uzun geri tepmeli, Browning A5 misali örneklerde kurma ve boşaltma
sadece kazanılmış moment gücüyle yapılır.

Ateşli silahların tasarımlarında yer alan, namlu boyu, gaz tahliye deliği mesafe ve çapları, varsa valf kütle ve onun yayı
ağırlık ve elastıkiyetleri, kinetik düzenlerdeki atıl blok ağırlıkları, kinetik yay elastıkıyeti, namlu boyu, bütün hepsi için
irca yayları özellik ve ölçüleri... Tamamen atılan dane namludan çıkıp gittikten sonra içeride yeter miktarda "Bakiye Gaz"
kalacak, bütün öğe ağırlıkları, yeterli "Kazanılmış Moment" faktörünü bırakacak seviyede hesaplanarak, yahut denemelerle
tesbit edilerek konumlandırılır.

Fazlalığı durumunda...Mekanizma erken açılır, tahliye açıklığından dışarı alevli gaz, hatta çatlak kovan ve saire çıkar...
Namlu çıkış hızı düşer...



Değerli Alper Üstadım,

Yukarıdaki tanımlamalarınıza katılıyorum. Ancak mekanizmanın erken açılmasının gazlı sistemlerde normal şartlarda mümkün olamayacağı kanısındayım.

Şöyle ki:



Yukarıdaki grafikte izleyeceğimiz gibi, iç balistik olarak barut ateşlendikten sonra (hızlı veya yavaş yanışlı barut basınç eğrisini değiştirecek, ama sekansı çok etkilemeyecek)  tapa gaz odacığı deliklerine gelinceye kadarki sürede basınç hızla düşecektir. Tapa gaz odacığı deliklerini geçerken tepe basıncının çok altında bir basınç, gaz odacığına geçip pistonu hızla ittirecek ancak irca yayının direnci nedeniyle, kurma kolunun hızı, mekanizma kilidinin açılması için gerekli hareket, tapa ve sıkının namludan çıkmasından sonra gerçekleşecektir. Gaz deliklerine ulaştıktan sonra sıkı namlu boyuna bağlı olarak 0.2 - 0.3 milisaniye sonra  namluyu terketmiş olacağından bu süre içinde mekanizma kilidinin açılması ve sürgünün geriye hareketi kanımca mekanik ve fizik kurallara göre mümkün olmayacaktır. Sıkı namluyu terkettikten sonra da akışkanlar fiziği ve prensiplerine göre namlu içinde önemli bir basınç ve iş gördürecek kinetik enerji kalmayacaktır.

Yaptığım internet aramalarında da mekanizmanın sıkı namluyu terketmeden erken açılabileceğine dair bir bilgiye ulaşamadım.

Atım yatağından duman ve alev çıkmasının sizin de belirttiğiniz gibi namluda kalan az miktardaki gaz ve henüz yanmasını tamamlamamış barut artıkları olduğunu düşünüyorum. Mekanizmanın erken açılması ile bir ilgisi olduğunu düşünmüyorum.

Saygılarımla


« Son Düzenleme: 10 Kasım 2018, 16:40:10 Gönderen: Mehmet Sabri MUTLUER »
  • Benelli Supernova
  • Beretta 1301
  • Ata CY Slug
  • Retay Masai Mara
MSM 1948-İzmir
 
Bu mesaja tesekkür eden üyeler: Tevfik GÜN, Yaşar KÖKÇEN, Muhammed DALGALI