TURKIYE AVCILARI VE ATICILARI FORUMU

SİLAHLAR, MÜHİMMAT, EKİPMAN HAKKINDA HER ŞEY => YERLİ ÜRETİM AV VE SPOR TÜFEK MARKALARI => Armsan Av Tüfekleri => Konuyu başlatan: Emrah AKDENİZ - 02 Kasım 2018, 23:08:42

Başlık: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
Gönderen: Emrah AKDENİZ - 02 Kasım 2018, 23:08:42
Armsan kısmında konuyla ilgili "teknik bilgi" bulamadım..

Kırmızı renk heavy duty (zor görev) yazan piston çapı diğerinden biraz daha ufak. Gaz odasına gevşek şekilde giriyor.
Acaba diyorum ağır dolularda fazlalık barut basıncını gaz odasında aynı zamanda yanlardan boşa çıkarıp mekanizmaya binen yükü azaltmak için mi 2. piston tasarlandı ?
Zira el kundağının üst kısımlarında da tahliye bölümleri var..

Armsan videolarında dikkatimi çeken, tüfeğin sağlıklı çalışması için özellikle fişeklerdeki "barut haddine" dikkat etmek gerektiğinin altı çizilmiş..

Şimdi mesele "barut haddi" ise ;
Hazır 36 gr fişeklerin çoğunda 1,75 - 1,85 arası barut var. Bunlar için ağır pistona gerek yok bence..
Kendi doldurduğum 36 gr fişeklerde 1,90 gr A0 ve Tecna kullanıyorum. Öte yandan RC 50 gr magnum modelinde de 1,90 gr Tecna var..
Madem ki mesele barut miktarıysa, 36-50 gr arası seçim yaparken 2. pistona gerek var mı ?
Eğer gerek varsa, ozaman ağır dolu pistonunu kaç gramdan itibaren kullanmak gerekiyor ?

(https://resmim.net/f/2JPMvr.jpg)

(https://resmim.net/f/BfY1YF.jpg)

(https://resmim.net/f/taF1Gb.jpg)

(https://resmim.net/f/uB3PcA.jpg)

(https://resmim.net/f/lN4B9L.jpg)
Başlık: Ynt: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
Gönderen: Kadir YAMAN - 03 Kasım 2018, 10:00:27
Abi tamda bahsettiğin olay budur iyi denk geldi. 98 yapimi huğsan tufegim uzerinde standart piston var benim gorusum standart pistonlu tufekde 36 40 gram uzeri atislar mekanizmaya asiri yuk bindiriyor buda bir ornegi bu tufekle 50 gram yavascalar attim ard arda 5 tane sonuç bu pistonun ittigi kizak birlesim yerinden çatladi. Yillardir kullandigim ve saglamligina guvendigim bir tufek. Bunun sebebide bana göre şudur ustundeki standart piston agir gramaj fisekte asiri basinc yapti ve mekanizmayi zorladi cunku standart piston sıkı sıkıya oturuyor ve bu tufek 21 gramda bile sorunsuz calisiyor belkide seninki gibi ikinci bir piston olsaydi 50 gramlari sorunsuz ve mekanizmaya yuk bindirmeden atacakti tufek. Belirli bir çapa sahip tek pistondan 21 gramdan 50 60 grama kadar ayni verimi beklemek bana yanlis geliyor. Armsan cift piston konusunda bence en dogru olani yapiyor(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181103/fa3492ca18a2b33ea9a452fee50eb7f5.jpg)

SM-C5000 cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
Başlık: Ynt: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
Gönderen: Ercan TURYAN - 04 Kasım 2018, 00:18:58
buyrun arkadaşlar yardımım dokunur inşAllah bendede armsan phenoma var
(https://image.ibb.co/n85xYL/IMG-20170322-WA0006.jpg)
Başlık: Ynt: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
Gönderen: Mehmet Sabri MUTLUER - 04 Kasım 2018, 07:31:31
Avcı kardeşlerim,

Lütfen bilgisizliğimi mazur görün. Bu tüfeğin Normal pistonu en çok kullandığımız gramajları karşılıyor. 42 Gram üzerindeki sıkıları hangi avlarda ne sıklıkla kullanıyorsunuz? Ağır görev pistonunu avda hemen değiştiremeyeceğimize göre pratik bir çözüm mü? 

Başka firmalar bu sorunu tek piston ve farklı çözümlerle aşmışlar. Armsan'ın biraz AR-GE yapması lazım. Çift piston ucuz bir çözüm ama bence pratik değil.
Başlık: Ynt: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
Gönderen: Emrah AKDENİZ - 04 Kasım 2018, 09:43:41
buyrun arkadaşlar yardımım dokunur inşAllah bendede armsan phenoma var
(https://image.ibb.co/n85xYL/IMG-20170322-WA0006.jpg)
Merak ettiğim tam da buydu.. Teşekkür ederim.

Avcı kardeşlerim,

Lütfen bilgisizliğimi mazur görün. Bu tüfeğin Normal pistonu en çok kullandığımız gramajları karşılıyor. 42 Gram üzerindeki sıkıları hangi avlarda ne sıklıkla kullanıyorsunuz? Ağır görev pistonunu avda hemen değiştiremeyeceğimize göre pratik bir çözüm mü? 

Başka firmalar bu sorunu tek piston ve farklı çözümlerle aşmışlar. Armsan'ın biraz AR-GE yapması lazım. Çift piston ucuz bir çözüm ama bence pratik değil.
Hocam, esasında ülkemiz şartlarında 89 yatak hatta daha ince düşünürsek 76 yatak bile gereksiz. Ben tüfeği alırken fişek yatağını hiç düşünmedim bile :) Tüfeği güçlü hissettim ve hoşuma gitti...
Benim asıl istediğim, sıkıntısız çalışsın ve geçit avında konforlu olsun.. Konfor olayı da malumunuz hissedilen geri tepme ve denge mevzusuna bağlı.. Hem gazlı hem geniş namlu hem de oturaklı ağırlıkta bir tüfeğin konforu, geçit avında gerçekten keyif veriyor.

Şahsım adına şunu söyleyebilirim; Soğuk-sert havalarda keyfe keder 40 gr 42 gr fişekler kullanıyorum. Bu sezon elimde 50 gr fişekler de var. Hani gerek var mı derseniz bence 50 grama gerek yok. Fakat 40 gr yarı magnumlara, soğuk hava + mesafeli atışlarda yerine göre ihtiyaç duyabiliyorum ki zaman zaman çok faydasını görmüşümdür.. Bu da, güven vermesi açısından yine kişisel tercihtir. Psikolojik yani :)
Başlık: Ynt: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
Gönderen: Hakan ATASOY - 04 Kasım 2018, 12:45:52
Merak ettiğim tam da buydu.. Teşekkür ederim.
Hocam, esasında ülkemiz şartlarında 89 yatak hatta daha ince düşünürsek 76 yatak bile gereksiz. Ben tüfeği alırken fişek yatağını hiç düşünmedim bile :) Tüfeği güçlü hissettim ve hoşuma gitti...
Benim asıl istediğim, sıkıntısız çalışsın ve geçit avında konforlu olsun.. Konfor olayı da malumunuz hissedilen geri tepme ve denge mevzusuna bağlı.. Hem gazlı hem geniş namlu hem de oturaklı ağırlıkta bir tüfeğin konforu, geçit avında gerçekten keyif veriyor.

Şahsım adına şunu söyleyebilirim; Soğuk-sert havalarda keyfe keder 40 gr 42 gr fişekler kullanıyorum. Bu sezon elimde 50 gr fişekler de var. Hani gerek var mı derseniz bence 50 grama gerek yok. Fakat 40 gr yarı magnumlara, soğuk hava + mesafeli atışlarda yerine göre ihtiyaç duyabiliyorum ki zaman zaman çok faydasını görmüşümdür.. Bu da, güven vermesi açısından yine kişisel tercihtir. Psikolojik yani :)

Bir ara bıldırcına yüksek gramaj atıyordun galiba artık vaz mı geçtin? :D
Başlık: Ynt: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
Gönderen: Emrah AKDENİZ - 04 Kasım 2018, 17:38:45
Bir ara bıldırcına yüksek gramaj atıyordun galiba artık vaz mı geçtin? :D
Vazgeçmedim, sırada 50 gramla karatavuk avı var :)
Başlık: Ynt: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
Gönderen: Hilmi TAŞKIN - 04 Kasım 2018, 22:15:24
Karatavuğa mı yazık desem yoksa fişeğe mi yazık desem bilemedim. :)
Başlık: Ynt: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
Gönderen: Cihat KESKİN - 04 Kasım 2018, 22:38:45
Emrah bey gazlı tüfeklerde yedek piston veya sarsılmazda olduğu gibi ters çevirmeyle gerçekleşen yedek piston büyük gramlarda fazla gazdan dolayı kilidi pistondan değilde kilit mekanizmasından yani sürgü mekanizmasından mekanizmasını erken açtırıp gaz kaçırmasına sebep olur bundan dolayı piston dar olduğunda fazla gazı pistondan attırır ve daha dengeli çalışır kinetik sistemin büyük gramda dez avantajı kilit mekanizması erken açar fakak gazlıda piston sayesinde dengeli açar ve ölçme yapmadım ama yapılsa eminimki gazlı sistem yüksek gramda bu sayede daha hızlı saçma çıkartır
Başlık: Ynt: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
Gönderen: Mehmet Sabri MUTLUER - 05 Kasım 2018, 07:10:07
Emrah bey gazlı tüfeklerde yedek piston veya sarsılmazda olduğu gibi ters çevirmeyle gerçekleşen yedek piston büyük gramlarda fazla gazdan dolayı kilidi pistondan değilde kilit mekanizmasından yani sürgü mekanizmasından mekanizmasını erken açtırıp gaz kaçırmasına sebep olur bundan dolayı piston dar olduğunda fazla gazı pistondan attırır ve daha dengeli çalışır kinetik sistemin büyük gramda dez avantajı kilit mekanizması erken açar fakak gazlıda piston sayesinde dengeli açar ve ölçme yapmadım ama yapılsa eminimki gazlı sistem yüksek gramda bu sayede daha hızlı saçma çıkartır

Cihat bey,
Yazdıklarınızı ne gazlı sistemin mantığına, ne çalışma mekanizmasına oturtamadım. Gazlı sistemde de, kinetik sistemde de mekanizma sıkı namluyu terketmeden açılmaz, kazara olursa ciddi bir durum ortaya çıkar. Kinetik çalışma sistemi ile gazlı çalışma sistemini karıştırdığınız gibi de bir izlenimim oldu. Denemediğiniz bir düşünceyi olabilirmiş gibi önermenizi de yadırgadım.

Piston  ve kilit sistemi ile hiç ilgisi olmayan, mekanizmanın açılmasından bağımsız, İç balistik kurallara göre ilerleyecek saçmaların daha hızlı çıkacağına nasıl emin olabiliyorsunuz onu da bilemedim. Zira mekanizma açılmadan çok önce saçmalar namluyu  terketmiş olacaklardır.
Başlık: Ynt: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
Gönderen: Şevki MİRZA - 05 Kasım 2018, 12:31:54
Acaba diyorum ağır dolularda fazlalık barut basıncını gaz odasında aynı zamanda yanlardan boşa çıkarıp mekanizmaya binen yükü azaltmak için mi 2. piston tasarlandı ?
Zira el kundağının üst kısımlarında da tahliye bölümleri var..


Peki fazla basıncı boşaltan tüfek yüksek gramaj atmasının espirisi kalmaz ki diye düşünüyorum..
Cahilliğime ver hacım ...
Başlık: Ynt: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
Gönderen: Suat ÇALIŞKAN - 05 Kasım 2018, 13:35:01
Yahu Emrah
Pistonu falan boşver sen.
Doğrult ve patlat yeter.
Kafanı karıştırmaya değmez.Vurabilen adam olduktan sonra.
Başlık: Ynt: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
Gönderen: Emrah AKDENİZ - 05 Kasım 2018, 13:59:25

Peki fazla basıncı boşaltan tüfek yüksek gramaj atmasının espirisi kalmaz ki diye düşünüyorum..
Cahilliğime ver hacım ...
Estağfurıllah hacı. Demek istediğim şey fişeğin gücünü düşürmesiyle alakalı değil. 24 gramda bile, deliklerden pistonu ittirecek kadar gaz çıkıyo zaten. Güçlü fişekte güçlü barut olduğu için hem namlu içi itme gücü daha fazla hem de deliklerden çıkan gazın basıncı biraz daha yüksek olur. Sıkışık piston olursa bütün itmeyi pistona uygular o da mekanizma çatalını ve mekanizmayı zorlar diye düşündüm. Kafa karıştıran işler aslında hiç gerek yok da bazen ince detay düşünüyorum ordan aklıma takıldı.. Yoksa sıkıntı etmem yani avıma bakarım :) Bunların amacı yüksek gramlarda mekanizmaya binen yükü azaltıp tüfeğin ömrünü uzatmakmış zaten..
Başlık: Ynt: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
Gönderen: Emrah AKDENİZ - 05 Kasım 2018, 14:00:33
Yahu Emrah
Pistonu falan boşver sen.
Doğrult ve patlat yeter.
Kafanı karıştırmaya değmez.Vurabilen adam olduktan sonra.
:D Paylaşım yaparken akşam akşam aklıma takılmıştı ondan konu açtıydım :)
Kafa karıştırmaya değmez Suat ustam doğru diyorsun.
Başlık: Ynt: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
Gönderen: Cihat KESKİN - 08 Kasım 2018, 22:44:52
Cihat bey,
Yazdıklarınızı ne gazlı sistemin mantığına, ne çalışma mekanizmasına oturtamadım. Gazlı sistemde de, kinetik sistemde de mekanizma sıkı namluyu terketmeden açılmaz, kazara olursa ciddi bir durum ortaya çıkar. Kinetik çalışma sistemi ile gazlı çalışma sistemini karıştırdığınız gibi de bir izlenimim oldu. Denemediğiniz bir düşünceyi olabilirmiş gibi önermenizi de yadırgadım.

Piston  ve kilit sistemi ile hiç ilgisi olmayan, mekanizmanın açılmasından bağımsız, İç balistik kurallara göre ilerleyecek saçmaların daha hızlı çıkacağına nasıl emin olabiliyorsunuz onu da bilemedim. Zira mekanizma açılmadan çok önce saçmalar namluyu  terketmiş olacaklardır.

Mehmet bey yazdıklarımı bukadar ters anlamayı nasıl başardınız hayran kaldım şöyle söylim gazlı bir tüfekte mesela magici ele alalım 34 gram bir fişeği normal piston ile attığımızda gece daha iyi farkedilir mekanizmadan kovan çıkarken gaz çıkar hatta ateş çıkar ve yaptığı penetreye bakın sonrasında pistonu ters çevirip yani yüksek grama ayarladığınızda 34 gramın boşkovanını tüfek atmayacaktır ve penetre nerdeyse ik katına çıkıyor bunun sebebi nedir mekanizmadan gaz çıkmamasımı yoksa başka bir sebep varsa beni aydınlatın aynı şey kinetik tüfekler boşkovanı atmadığındada ortaya çıkıyor fişek güçleniyor tuğla teneke üstünde defalarca denedik yardımcı olursanız sevinirim
Başlık: Ynt: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
Gönderen: Mehmet Sabri MUTLUER - 09 Kasım 2018, 11:28:04
Mehmet bey yazdıklarımı bukadar ters anlamayı nasıl başardınız hayran kaldım şöyle söylim gazlı bir tüfekte mesela magici ele alalım 34 gram bir fişeği normal piston ile attığımızda gece daha iyi farkedilir mekanizmadan kovan çıkarken gaz çıkar hatta ateş çıkar ve yaptığı penetreye bakın sonrasında pistonu ters çevirip yani yüksek grama ayarladığınızda 34 gramın boşkovanını tüfek atmayacaktır ve penetre nerdeyse ik katına çıkıyor bunun sebebi nedir mekanizmadan gaz çıkmamasımı yoksa başka bir sebep varsa beni aydınlatın aynı şey kinetik tüfekler boşkovanı atmadığındada ortaya çıkıyor fişek güçleniyor tuğla teneke üstünde defalarca denedik yardımcı olursanız sevinirim

Cihat bey,

İsterseniz önce gazlı sistemin çalışma prensibi üzerinde anlaşalım. Piston değişince namlu çıkış hızı ve penetrasyon nasıl etkilenmez, o konuda anlaşalım. Bu sabah oturdum size resimli bir anlatım hazırladım.

Gazlı sistemle çalışan bir tüfekte fişek ateşlendiği zaman,  fişekteki barut ateşlendiğinde önce kovan içinde  0.02 mili saniye içinde barut yanarak hızla basınç artmaya başlar:
(https://preview.ibb.co/kapQFA/Ekran-Resmi-2018-11-09-10-44-21.png) (https://ibb.co/m7QzaA)

Fişek içinde gaz basıncı, kovan kıvırmasını aşacak basınca ulaşınca, kıvırma açılır, sıkı namlu içinde ilerlemeye başlar bu esnada atım yatağı basıncı en yüksek seviyesi (10.000-12.000 psi) ulaşmıştır.
(https://preview.ibb.co/eivbNq/Ekran-Resmi-2018-11-09-10-44-33.png) (https://ibb.co/jzG5FA)

Hızlı veya yavaş yanışlı barutla göre basınç süratle düşerken sıkının hızı süratle artar. Sıkı gaz valvinin (15-25 cm) hizasına geldiğinde sıkının hızı namlu çıkış hızının %80-90 ına ulaşmış, bu esnada gaz basıncı da düşük seviyelere gelmiştir.
(https://preview.ibb.co/fVCeaA/Ekran-Resmi-2018-11-09-10-44-48.png) (https://ibb.co/eyb5FA)

Sıkı, gaz valvini geçerken toplam gaz hacminin neredeyse %1 kadarı, gaz valvine oradan gaz pistonuna ulaşır. Gaz pistonunun bu aşamada, namluda hız kazanmış ve enerji kazanmış sıkının dış balistiğine etkisi pek fazla kalmamıştır. Benim çalışmalarımda Gazlı sistem ile pompalı ve kinetik sistemler arasında aynı namlu boyunda hız kaybını ortalama 5-6 m/s olarak bulmuştum ki, 400-500 m/s hızında çıkan sıkının ne enerjisi, ne hızı, ne de son balistiği üzerinde etkisi olmayacak bir değerdir
(https://preview.ibb.co/jXH98V/Ekran-Resmi-2018-11-09-10-44-56.png) (https://ibb.co/mT2boV)

İşler bundan sonra tüfeğin yapısı ile ilgili değişkenlere geliyor, her marka ve türde değişkenlik gösteriyor. Piston sistemi yüksek basınçlı fazla gazı ya yaylı sistemlerle tahliye ediyor, Ya piston sürtünmesini arttırarak, ya ataleti veya gaz portundan gaz çıkışını sınırlayarak yüksek basınçı fişeklerde mekanizmaya binen yükü değiştiriyor. Bunların hiç biri artık sıkının dış balistiğine etkili değil. Çünkü 400-500 m/s hızla sıkı namluyu terkettiğinde, gaz pistonu mekanizma kilidini açacak kadar bir harekete ulaşmamış oluyor.
(https://preview.ibb.co/mO24aA/Ekran-Resmi-2018-11-09-10-45-18.png) (https://ibb.co/hkFPaA)

Tüfeklerde dipçik veya elkundağındaki irca (geri getirme) yayı sertliği de pistonun geri hareketini hem esnetiyor, hem yavaşlatıyor. Uzun veya kısa vurmalı oluşuna göre mekanizmayı geriye ittirerek, kilidi açıyor, mekanizma geri giderken kovan tahliye oluyor.
(https://preview.ibb.co/dtdSvA/Ekran-Resmi-2018-11-09-10-45-07.png) (https://ibb.co/fw6rNq)

Sizin takıldığınız tahliye sorunları, gaz portundan çıkan gazın düşük, pistonun sert, irca yayının bu basınca göre sert ve başka nedenlerle ortaya çıkıyor. Fişekle de tüfekle de ilgili olabilir.

Fişeğin dışarı atılırken ateş çıkması, fişekteki barutla ilgili. Henüz tam yanmamış barut yanarken tahliye edilirse fişek alev çıkartıyor gibi görünür. Bunun da gazlı sistemle alakası yoktur.

Sanırım yeterli bir açıklama olmuştur. Başka sorunuz olursa memnuniyetle yanıtlamaya çalışırım

Saygılar


Başlık: Ynt: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
Gönderen: S.Alper ERDEM - 09 Kasım 2018, 11:49:15
Muhterem Cihat Bey,


Camiamızda araştırma yönü çok yüksek, olayların fiziki ve matematik özelliklerine ağırlıklı çalışmalarıyla okurlarına
ışık veren saygıdeğer üyesi Mehmet Sabri Bey söylediklerinizi yanlış anlamamış... Sadece büyük bilgi arşivi ve kendi
mantık süzgecine ters gelen hususlar desteğiyle görüşlerini ifade etmiş...

Öncelikle ağır ve hafif dolular için otomatik dolumlu yivsizlerde güç kaynağını aynı birimlerde kullanılır hale getiren
araç veya aksesuvarların neler olduğu ve hangi prensiplerle çalıştığına bir göz atalım isterseniz.

Bütün bu çalışmaların esası, ağır ve hafif dolularda mekanizma geri tepme hızının nisbeten aynı tutularak, silah ve
kullanıcıda yıpranmanın önüne geçilebilmesidir.

Bu konuda ön uygulamalar, populer ilk otomatik dolumlu yivsiz Browning A5 ile başlamıştır. Uzun geri tepmeli düzende
çalışan bu tüfeğin, şarjör borusu üzerinde yer alan namlu irca yayı ile namlu tesbit halkası arasına konulan ve konik
yüzlerinin ikisi temasta olduğunda sıkıştırarak sürtünmenin artmasıyla namlu geri gidiş süratini her dolu için aşağı yukarı
aynı süreye indirgeyen bu düzeneğin o zamanlar için mahzurlu tarafı, ayarın kullanıcı müdahalesiyle yüzük yerlerinin
değiştirilerek yapılabilmesiydi.

1960 yıllarından itibaren pazarda görülmeye başlanan ilk gazlı otomatik yivsizlerde, yivli türlerde neredeyse yarım asırdır
kullanılan, gaz hücrelerine sevkedilen hacmi mevsim ve cephane türüne göre elle ayar edebilen düzenleyiciler kullanılmaya
başlandıysa da, yivsizlerde çok çeşitli ağırlıkta olan muhtelif dolular için bu işlemin otomatik olarak yapılması gereği ortaya
çıktı.

Mamafih, Japon SKB gibi bazı kuruluşlar, iki muhtelif pistonla ağır ve hafif dolu ayarlarında kullanıcı müdahalesi gerektiren
yaklaşımlarda bulundular. Bu pistonlarda, hafif dolularda barut gazı tam yoğunlukta kullanılırken ağır dolularda bir kısmı
doğrudan sistemden dışarı, rahat toleranslı piston çapı vasıtasıyla atılmaktaydı.

Bir kısım teknisyen, basınçlı gaz regülatörlerinde kullanılan yaylı valfların bu amaçla yivsiz tüfeklere uyarlanabileceğini
düşünerek muhtelif patentler aldılar. Hepsinde de esas, valfın ve kullanılan yayın kütlesinin getirdiği eylemsizlik ve sevk
edilen gaz hacmine göre, tahliye kanallarından alınan güç kaynağının, en önce en zayıf ve az kütleli tarafı zorlayacağı
fizik prensibinden hareketle, hafif dolularda valfın az veya hiç açılarak gaz bırakmayacağı, ağır dolularda, namluda daha
uzun süre kalarak ve daha büyük gaz hacmini  sevkederek, gücü nisbetinde valfı aralayacağı, gücünün yetersizliğinde, daha
kolay gidecek yer olmadığından ağır kütleli piston ve mekanizma grubunu arkaya iteceği idi. Denemeler, yaklalaşımın iyi
çalıştığını gösteriyordu. Hayli çeşitli küçük sayılı teşebbüsün ardından en başarılı ve yaygın uygulamayı Beretta A90
sergiledi.

Berreta'yı takiben yaklaşımın işe yaralığını gören başka firmalar da aynı düzende yapılanmalar geliştirdiler. Hepsinde de
çalışmanın iyi kotarıldığının  göstergesi, hafif ve ağır dolularla aynı tüfekle yapılan atışlarda boş kovanların tamamının
aynı mesafeye düşmesi, hatta bir kova içinde toplanabilmesiydi. En iyi yaklaşımın Browning Gold'da, en kötü uygulamanın
da Remington 11/87'de olduğu gözlemlendi.

Ülkemizde "Akıllı Valf" tanımı yakıştırılan bu düzeneklerde, valfı kapalı tutan yayın evsafı ve geri tepme yönüne göre piston
itişinin istikametiyle uyumu çok önemliydi. Yay ve valfın kütle ataletleri, gaz tahliye kanallarının yer ve çapı, namlu boyu
çalışmada az veya çok başarının belirleyicileriydiler.

Derken Benelli marifetiyle kinetik düzenli yivsizler zuhur etti. Bunlarda kullanılan kinetik yayın, mekanizmaya kilitten
kurtamaya gerekli arkaya devinimi verebilmesi için onun tarafından öne doğru dört milim kadar ezilmesi gerekiyordu.
Ağır ve hafif doluların hepsinde de aynı reaksiyonun alınacağı, ancak daha zorlu ve uzun süreli ağır dolu geri tepmelerinde
silahın kazandığı yönlendirilmiş yükün kinetik yayın iteleyeceği mekanizma kütlesinin hareketine eylem süresince engel
olarak kendinden ayar yapacağı ileri sürüldü. Uygulamalarda büyük ölçüde düşünülenin doğru olduğu görüldü. Bu tüfeklerde
de en kritik öğe, kullanılan kinetik yayın evsafı idi. Ne kadar sert ve esnek olursa, gaz düzenlemesi o kadar başarılıydı.
Filvaki, mekanizma süratini otomatik ayarlama işleminin gazlılardaki iyi örnekler seviyesiyesinde olamadığı da bir gerçekti.

Günümüze ve ülkemiz şartlarına gelinirse...

Gazlı ve kinetik olsun, gaz düzenlemelerinin hakkıyla yapılabilmesi için, valf ve kinetik yayların özelliklerinin en uç seviyede
kaliteli olması, namlu boyu ve gaz tahliye konumlarının hesaplarla  doğru yapılması gerektiği denemelerle kanıtlandığına
göre...

Madde bir... Ülkemizde kaç üretici imal ettiği akıllı valfı ve kinetik yayını en kalitelisinden temin edebilmektedir...

Madde iki... Kaç üreticimiz bunların sağlıkla kontrolünü, yukarıda bahsi geçtiği gibi boş kovanları aynı kovada toplayarak
yapmaktadır.

Madde üç... İşi baside indirgeyip yarım asır öncesinin iki pistonlu elle ayar düzenini seçenler tahliye kanal yer ve çaplarını
neye göre hesaplamaktadır...

Bunlar usulünce yapılmaz,  ayarsız sıradan tüfek ölçüleriyle, görünüşünden başka benzer yanı olmayan yaylarla işe
soyunulursa...

Barut gazı hem namlunun ucundan, hem arkasından hışımla çıkar... Kinetik tüfeklerde ağır dolularda mekanizma erkenden
açılır.

Bu bakımdan...

Muhterem Cihat Bey kardeşim sen tecrübelerinden edindiklerinle haklısın...

Muhterem Sabri Bey kardeşimiz de "Olması gerekenleri" ifade ettikleri için haklı...



Saygılar.





Başlık: Ynt: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
Gönderen: Cihat KESKİN - 09 Kasım 2018, 11:51:20
Cihat bey,

İsterseniz önce gazlı sistemin çalışma prensibi üzerinde anlaşalım. Piston değişince namlu çıkış hızı ve penetrasyon nasıl etkilenmez, o konuda anlaşalım. Bu sabah oturdum size resimli bir anlatım hazırladım.

Gazlı sistemle çalışan bir tüfekte fişek ateşlendiği zaman,  fişekteki barut ateşlendiğinde önce kovan içinde  0.02 mili saniye içinde barut yanarak hızla basınç artmaya başlar:
(https://preview.ibb.co/kapQFA/Ekran-Resmi-2018-11-09-10-44-21.png) (https://ibb.co/m7QzaA)

Fişek içinde gaz basıncı, kovan kıvırmasını aşacak basınca ulaşınca, kıvırma açılır, sıkı namlu içinde ilerlemeye başlar bu esnada atım yatağı basıncı en yüksek seviyesi (10.000-12.000 psi) ulaşmıştır.
(https://preview.ibb.co/eivbNq/Ekran-Resmi-2018-11-09-10-44-33.png) (https://ibb.co/jzG5FA)

Hızlı veya yavaş yanışlı barutla göre basınç süratle düşerken sıkının hızı süratle artar. Sıkı gaz valvinin (15-25 cm) hizasına geldiğinde sıkının hızı namlu çıkış hızının %80-90 ına ulaşmış, bu esnada gaz basıncı da düşük seviyelere gelmiştir.
(https://preview.ibb.co/fVCeaA/Ekran-Resmi-2018-11-09-10-44-48.png) (https://ibb.co/eyb5FA)

Sıkı, gaz valvini geçerken toplam gaz hacminin neredeyse %1 kadarı, gaz valvine oradan gaz pistonuna ulaşır. Gaz pistonunun bu aşamada, namluda hız kazanmış ve enerji kazanmış sıkının dış balistiğine etkisi pek fazla kalmamıştır. Benim çalışmalarımda Gazlı sistem ile pompalı ve kinetik sistemler arasında aynı namlu boyunda hız kaybını ortalama 5-6 m/s olarak bulmuştum ki, 400-500 m/s hızında çıkan sıkının ne enerjisi, ne hızı, ne de son balistiği üzerinde etkisi olmayacak bir değerdir
(https://preview.ibb.co/jXH98V/Ekran-Resmi-2018-11-09-10-44-56.png) (https://ibb.co/mT2boV)

İşler bundan sonra tüfeğin yapısı ile ilgili değişkenlere geliyor, her marka ve türde değişkenlik gösteriyor. Piston sistemi yüksek basınçlı fazla gazı ya yaylı sistemlerle tahliye ediyor, Ya piston sürtünmesini arttırarak, ya ataleti veya gaz portundan gaz çıkışını sınırlayarak yüksek basınçı fişeklerde mekanizmaya binen yükü değiştiriyor. Bunların hiç biri artık sıkının dış balistiğine etkili değil. Çünkü 400-500 m/s hızla sıkı namluyu terkettiğinde, gaz pistonu mekanizma kilidini açacak kadar bir harekete ulaşmamış oluyor.
(https://preview.ibb.co/mO24aA/Ekran-Resmi-2018-11-09-10-45-18.png) (https://ibb.co/hkFPaA)

Tüfeklerde dipçik veya elkundağındaki irca (geri getirme) yayı sertliği de pistonun geri hareketini hem esnetiyor, hem yavaşlatıyor. Uzun veya kısa vurmalı oluşuna göre mekanizmayı geriye ittirerek, kilidi açıyor, mekanizma geri giderken kovan tahliye oluyor.
(https://preview.ibb.co/dtdSvA/Ekran-Resmi-2018-11-09-10-45-07.png) (https://ibb.co/fw6rNq)

Sizin takıldığınız tahliye sorunları, gaz portundan çıkan gazın düşük, pistonun sert, irca yayının bu basınca göre sert ve başka nedenlerle ortaya çıkıyor. Fişekle de tüfekle de ilgili olabilir.

Fişeğin dışarı atılırken ateş çıkması, fişekteki barutla ilgili. Henüz tam yanmamış barut yanarken tahliye edilirse fişek alev çıkartıyor gibi görünür. Bunun da gazlı sistemle alakası yoktur.

Sanırım yeterli bir açıklama olmuştur. Başka sorunuz olursa memnuniyetle yanıtlamaya çalışırım

Saygılar
Pistondan çıkan gazın sıkıyı yavaşlatmadığını hatta doğru noktada olursa hızlandırdığını biliyorum uğraşınız ve cevabınız için teşekkür ederim fakat kilit sistemininden gaz yada ateş çıkma olayı olduğunda sebebini ben bildiğim gibi yorumladım doğrusu sizin bildiğinzdir konuya daha vakıfsınızdır dediğim o gaz kaçırma ağır  sıkılarda başıma geliyor ve o sıkıı kuşu vursa bile yaralı gönderiyor bende sebebi buna yordum kendimce  bu konuyu daha detaylı incelicem memlekiteme gittiğimde ve bir video ile anlatıcam inşallah çünkü şahit olduğum bazı şeyler var birşey daha sorcam size gazlı bir tüfekte atılan 34 gram aynı marka fişeğin 32 gramla arasındaki penetrasyon farkı ve çıkış hızları nedir bilginiz varsa rica ediyorum
Başlık: Ynt: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
Gönderen: Raha BOLAT - 09 Kasım 2018, 16:26:00
Burada Volkan abinin çok değerli bir tespiti vardı. Sistemi ne olursa olsun düzgün çalışan bir tüfekte fişek hızına etki eden en önemli şey namlu çapıdır gibi bir açıklaması vardı. Aynen katılıyorum. Çok konuştuk bu konuları ama yinede keyif veriyor. Malzeme iyi olduktan sonra 18,40 iç çapa sahip bir tüfeğin indiremiceği av yoktur bencede. Tabi sistemide çalışır bir sistem olacak.
Birde benim atada denedim,özellikle çift pistonda hangi grama kadar hangi pistonu kullanayım diye. Hafif yani ince piston 36 gr mı bazen boşaltıyor çoğu zaman boşaltmıyor. Anladımki 40 gr dan aşşağısı için uygun değil. Aslında iki tane piston ilk başlarda saçma gelmişti ama sonra farkettim ki ağır dolularda tüfeğin yıpranmasını engelliyor. Baya bi gazı tahliye ediyor çünkü. Kaz ördek avına gitmediğiniz sürece Ağır piston pek değiştirilmiyor. Yani hep o takılı. Zaten kaza ördeğe gideceğim zaman hafif pistonu önceden takarım.
Başlık: Ynt: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
Gönderen: Cihat KESKİN - 09 Kasım 2018, 17:05:35
Muhterem Cihat Bey,


Camiamızda araştırma yönü çok yüksek, olayların fiziki ve matematik özelliklerine ağırlıklı çalışmalarıyla okurlarına
ışık veren saygıdeğer üyesi Mehmet Sabri Bey söylediklerinizi yanlış anlamamış... Sadece büyük bilgi arşivi ve kendi
mantık süzgecine ters gelen hususlar desteğiyle görüşlerini ifade etmiş...

Öncelikle ağır ve hafif dolular için otomatik dolumlu yivsizlerde güç kaynağını aynı birimlerde kullanılır hale getiren
araç veya aksesuvarların neler olduğu ve hangi prensiplerle çalıştığına bir göz atalım isterseniz.

Bütün bu çalışmaların esası, ağır ve hafif dolularda mekanizma geri tepme hızının nisbeten aynı tutularak, silah ve
kullanıcıda yıpranmanın önüne geçilebilmesidir.

Bu konuda ön uygulamalar, populer ilk otomatik dolumlu yivsiz Browning A5 ile başlamıştır. Uzun geri tepmeli düzende
çalışan bu tüfeğin, şarjör borusu üzerinde yer alan namlu irca yayı ile namlu tesbit halkası arasına konulan ve konik
yüzlerinin ikisi temasta olduğunda sıkıştırarak sürtünmenin artmasıyla namlu geri gidiş süratini her dolu için aşağı yukarı
aynı süreye indirgeyen bu düzeneğin o zamanlar için mahzurlu tarafı, ayarın kullanıcı müdahalesiyle yüzük yerlerinin
değiştirilerek yapılabilmesiydi.

1960 yıllarından itibaren pazarda görülmeye başlanan ilk gazlı otomatik yivsizlerde, yivli türlerde neredeyse yarım asırdır
kullanılan, gaz hücrelerine sevkedilen hacmi mevsim ve cephane türüne göre elle ayar edebilen düzenleyiciler kullanılmaya
başlandıysa da, yivsizlerde çok çeşitli ağırlıkta olan muhtelif dolular için bu işlemin otomatik olarak yapılması gereği ortaya
çıktı.

Mamafih, Japon SKB gibi bazı kuruluşlar, iki muhtelif pistonla ağır ve hafif dolu ayarlarında kullanıcı müdahalesi gerektiren
yaklaşımlarda bulundular. Bu pistonlarda, hafif dolularda barut gazı tam yoğunlukta kullanılırken ağır dolularda bir kısmı
doğrudan sistemden dışarı, rahat toleranslı piston çapı vasıtasıyla atılmaktaydı.

Bir kısım teknisyen, basınçlı gaz regülatörlerinde kullanılan yaylı valfların bu amaçla yivsiz tüfeklere uyarlanabileceğini
düşünerek muhtelif patentler aldılar. Hepsinde de esas, valfın ve kullanılan yayın kütlesinin getirdiği eylemsizlik ve sevk
edilen gaz hacmine göre, tahliye kanallarından alınan güç kaynağının, en önce en zayıf ve az kütleli tarafı zorlayacağı
fizik prensibinden hareketle, hafif dolularda valfın az veya hiç açılarak gaz bırakmayacağı, ağır dolularda, namluda daha
uzun süre kalarak ve daha büyük gaz hacmini  sevkederek, gücü nisbetinde valfı aralayacağı, gücünün yetersizliğinde, daha
kolay gidecek yer olmadığından ağır kütleli piston ve mekanizma grubunu arkaya iteceği idi. Denemeler, yaklalaşımın iyi
çalıştığını gösteriyordu. Hayli çeşitli küçük sayılı teşebbüsün ardından en başarılı ve yaygın uygulamayı Beretta A90
sergiledi.

Berreta'yı takiben yaklaşımın işe yaralığını gören başka firmalar da aynı düzende yapılanmalar geliştirdiler. Hepsinde de
çalışmanın iyi kotarıldığının  göstergesi, hafif ve ağır dolularla aynı tüfekle yapılan atışlarda boş kovanların tamamının
aynı mesafeye düşmesi, hatta bir kova içinde toplanabilmesiydi. En iyi yaklaşımın Browning Gold'da, en kötü uygulamanın
da Remington 11/87'de olduğu gözlemlendi.

Ülkemizde "Akıllı Valf" tanımı yakıştırılan bu düzeneklerde, valfı kapalı tutan yayın evsafı ve geri tepme yönüne göre piston
itişinin istikametiyle uyumu çok önemliydi. Yay ve valfın kütle ataletleri, gaz tahliye kanallarının yer ve çapı, namlu boyu
çalışmada az veya çok başarının belirleyicileriydiler.

Derken Benelli marifetiyle kinetik düzenli yivsizler zuhur etti. Bunlarda kullanılan kinetik yayın, mekanizmaya kilitten
kurtamaya gerekli arkaya devinimi verebilmesi için onun tarafından öne doğru dört milim kadar ezilmesi gerekiyordu.
Ağır ve hafif doluların hepsinde de aynı reaksiyonun alınacağı, ancak daha zorlu ve uzun süreli ağır dolu geri tepmelerinde
silahın kazandığı yönlendirilmiş yükün kinetik yayın iteleyeceği mekanizma kütlesinin hareketine eylem süresince engel
olarak kendinden ayar yapacağı ileri sürüldü. Uygulamalarda büyük ölçüde düşünülenin doğru olduğu görüldü. Bu tüfeklerde
de en kritik öğe, kullanılan kinetik yayın evsafı idi. Ne kadar sert ve esnek olursa, gaz düzenlemesi o kadar başarılıydı.
Filvaki, mekanizma süratini otomatik ayarlama işleminin gazlılardaki iyi örnekler seviyesiyesinde olamadığı da bir gerçekti.

Günümüze ve ülkemiz şartlarına gelinirse...

Gazlı ve kinetik olsun, gaz düzenlemelerinin hakkıyla yapılabilmesi için, valf ve kinetik yayların özelliklerinin en uç seviyede
kaliteli olması, namlu boyu ve gaz tahliye konumlarının hesaplarla  doğru yapılması gerektiği denemelerle kanıtlandığına
göre...

Madde bir... Ülkemizde kaç üretici imal ettiği akıllı valfı ve kinetik yayını en kalitelisinden temin edebilmektedir...

Madde iki... Kaç üreticimiz bunların sağlıkla kontrolünü, yukarıda bahsi geçtiği gibi boş kovanları aynı kovada toplayarak
yapmaktadır.

Madde üç... İşi baside indirgeyip yarım asır öncesinin iki pistonlu elle ayar düzenini seçenler tahliye kanal yer ve çaplarını
neye göre hesaplamaktadır...

Bunlar usulünce yapılmaz,  ayarsız sıradan tüfek ölçüleriyle, görünüşünden başka benzer yanı olmayan yaylarla işe
soyunulursa...

Barut gazı hem namlunun ucundan, hem arkasından çıkar... Kinetik tüfeklerde ağır dolularda mekanizma erkenden
açılır.

Bu bakımdan...

Muhterem Cihat Bey kardeşim sen tecrübelerinden edindiklerinle haklısın...

Muhterem Sabri Bey kardeşimiz de "Olması gerekenleri" ifade ettikleri için haklı...



Saygılar.
Alper bey dediğim gibi mehmet beyin konuya vakıflığı benden yüksek belliki benim görüşlerim ise deneme yoluyla ki bu bi kaç filekte anlanılacak bir mevzu zaten değil baya uğraştığım bi konu fakat kebdi terimlerimle anlatmaya çalıştığında böylesi bi durum oratay çıktı ama hala aklıma yatmayan bikaç mevzu var bu konularda aşırı meraklıyım ve sizden bilgi almaya devam edicem yanlışsam doğrusunu öğrenmeye çalışıyorum ama hala anlatmak istediğimi anlatamadım bunu birvdeo ile şuan üniversiteyim memleketime gittiğimde anlatmaya çalışcam ve sizlere sunucam teşekkürler ilginiz ve cevaplarınız için
Başlık: Ynt: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
Gönderen: Mehmet Sabri MUTLUER - 10 Kasım 2018, 08:52:30
34 gram bir fişeği normal piston ile attığımızda gece daha iyi farkedilir mekanizmadan kovan çıkarken gaz çıkar hatta ateş çıkar

Size  U688 kapsül, 1.28 gram CSB3 ve 32 gram tek kurşun ile hazırladığım, namlu çıkış hızları 980-1020 fps olarak ölçülmüş Subsonik fişeklerin test atışları ile ilgili iki video sunuyorum.  Her iki videodada 2. atışlarda fişek tahliyesi esnasında alev çıkıyor.

İlk videoda 47 cm namlu uzunlukta (Blink piston sistemine sahip) Beretta 1301 ile subsonik atış  (13. saniyedeki atış) tahliye esnasında kovanla beraber alev çıkıyor.

https://youtu.be/DU1nN-R7Txw

İkinci video ayni subsonik fişeklerin 61 namlu boyunda Ata Cy slug (klasik piston sistemi)  ile isabetlilik testlerini yaparken yavaş çekim videoda çok belirgin (33. saniyedeki atış) yine atım yatağından alev fışkırıyor)

https://youtu.be/YQkZeZV5Xkc

Subsonik fişekler kinetik sistemleri çalıştırmayacak kadar düşük basınç ürettiğine göre, tahliye mesafelerine de bakarsak, iki farklı piston sisteminde de mekanizmanın erken açılması mı söz konusudur?

Yoksa bu videolarda izlenen alev çıkması olayı, barutun kapsül tarafından tam yakılmayıp, namlu ve kovan içinde kalan barut artıklarının fişek namludan çıktıktan sonra da yanmaya devam etmesi midir?

Özetle sorun tüfek (ler) de mi? (piston sistemi),  Yoksa fişek(ler) de mi?

Ustaların yorumunu merakla bekliyorum

Saygılar






Başlık: Ynt: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
Gönderen: Emrah AKDENİZ - 10 Kasım 2018, 11:07:07
Alper hocamıza ve Mehmet Sabri Bey'e teşekkür ederim. Yorum ve izahatleri keyifle okuyup güzel bilgiler istifade etmeye gayret ediyoruz.

Şu son mevzu, mekanizmadan alev çıkma olayı büyük ihtimalle barut yanmasıyla alakalı. Fişek nemli olabilir, kapsül uyumsuz olabilir. Barut türü, hava sıcaklığı gibi etkenler de var.

Fotoğrafta görülen atışta, nemli bir fişek denk gelmişti. Görüldüğü üzere, kovan dışarı çıktığı halde barut halen daha kovanın içinde yanmaya devam ediyor.
Ama tabi sistemsel bir etki de olabilir, okadar teknik bilgim yok..

(https://s26.postimg.cc/nbxtobi5l/Anl_k_g_r_nt_01.jpg) (https://postimages.org/)
[/quote]
Başlık: Ynt: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
Gönderen: S.Alper ERDEM - 10 Kasım 2018, 12:19:13
Muhterem Sabri Bey, Emrah Bey, Cihat Bey,


Öncelikle belirtmek isterim; Bu yazıyı Sabri Bey'in "Ustalar" tanımını kendime yakıştırdığımdan değil, bilebildiğim kadarını
sizlerle paylaşmak amacıyla kaleme alıyorum...

Otomatik dolumlu ateşli silahlar literatüründe çoğu zaman karıştırılan dört işlem ve onlara ait yapılandırmalar vardır;

- Namlu arkasına bağlanma(Kilit) yapılandırmaları: Döner Başlık, yatay veya dikey salınımlı blok, mafsal mekanizma,
makara, kütle eylemsizliği gibi... Görev aralığı, namlu arkasından itibaren bir milimetre içindedir...

- Namlu arkası bağlamaları(Kilitleri) açıp kapatma yapılandırmaları: Gazlı, uzun yahut kısa geri tepmeli, kinetik, basit
geri tepmeli geciktirmeli gibi...Bunların görev aralığı, birinci kilit işlevinin hemen arkasında bir ila bir küsür santim civarıdır...

- Otomatik boşaltma ve kurma yapılandırma sistemleri: İkinci işlevin hemen ardından bir fişek boyundan daha uzun
mesafededir. Uzun geri tepmeli kilit açma düzeni dışında bu fonksiyonun fiili sahibi, her zaman BASİT GERİ TEPMELİ
işlev türüdür. Yani, namlu arkasını örten mekanizma sadece kendi kütlesinin verdiği eylemsizlikle geriye giderek kurma
ve boşaltma görevlerini yapar... İş yapabilme gücü, kazandığı moment ve NAMLU İÇİNDE KALAN BAKİYE GAZ BASİNCI
kaynaklıdır. Genellikle hep ikinci işlevin bir integrali olarak onunla beraber mütalaa edilir. Ancak ayrımı gereklidir. Boş
kovanı, atım yatağının uygun yapılması ve temiz olması şartıyla, tırnak olmadan, dışarı atan bu seviye öğeleridir.

- Doldurma düzeni: çok büyük oranda irca ( Eski dilde geri getirme=Rücu'dan kaynaklı... İCRA DEĞİL...) yayıdır... Boşaltma
ve kurma işlevleri sırasında kurulan bir yayın boşalmasıyla iş görür... Görevi tüm işlevler aralıklıklarını içerir.

Üçüncü işlevin kısa açıklamasından çıkartılabileceği gibi, bir otomatik dolumlu ateşli silahın boşaltma ve kurma işlemlerini
eksiksiz yapabilmesi için, atılan dane namludan çıkıp gittikten sonra, içinde halen biir miktar, sevk edileni sürüm işleminden
artmış barut gazı mevcut olmalıdır. Bu, barudun cins ve saklanma şartlarından kaynaklanan nedenlerle, her atıştan sonra,
tahliye açıklığından dışarı atılan, çoğu zaman renksiz, bazan dumanlı, bazı hallerde, içinde halen yanamamış parçaların
hava oksijeni desteğiyle alevlenmesiyle ateş şeklinde görülür... Bu "Atık" niteliğinde gaz, atılan danenin ilk hızını etkilemiyen
çalışmada olması mutlaka gerekli bir unsurdur. Yoksa silah, bu öğenin yanında yine kesinlikle olması gereken "Kazanılmış
Moment" faktörü  eksikliğiyle, kesinlikle inkita verir. Uzun geri tepmeli, Browning A5 misali örneklerde kurma ve boşaltma
sadece kazanılmış moment gücüyle yapılır.

Ateşli silahların tasarımlarında yer alan, namlu boyu, gaz tahliye deliği mesafe ve çapları, varsa valf kütle ve onun yayı
ağırlık ve elastıkiyetleri, kinetik düzenlerdeki atıl blok ağırlıkları, kinetik yay elastıkıyeti, namlu boyu, bütün hepsi için
irca yayları özellik ve ölçüleri... Tamamen atılan dane namludan çıkıp gittikten sonra içeride yeter miktarda "Bakiye Gaz"
kalacak, bütün öğe ağırlıkları, yeterli "Kazanılmış Moment" faktörünü bırakacak seviyede hesaplanarak, yahut denemelerle
tesbit edilerek konumlandırılır.

Eğer bunlar yapılmazsa...

Eksik olması halinde, mekanizma çalışmaz... Tahliye açıklığından ne boş kovan ne de gaz çıkışı olur... İstisnai haller dışında
namlu çıkış hızı değişmez...

Fazlalığı durumunda...Mekanizma erken açılır, tahliye açıklığından dışarı alevli gaz, hatta çatlak kovan ve saire çıkar...
Namlu çıkış hızı düşer...

Fakir bilgi dağarcığımla, umarım bazı sorulara cevap olabilmişimdir.



Saygılar.





Başlık: Ynt: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
Gönderen: Cihat KESKİN - 10 Kasım 2018, 15:46:52


Fazlalığı durumunda...Mekanizma erken açılır, tahliye açıklığından dışarı alevli gaz, hatta çatlak kovan ve saire çıkar...
Namlu çıkış hızı düşer...

Anlatmak istediğim konu ve almak istediğim cevap teşekkürler Alper zahmetiniz için ve bilginiz için
Başlık: Ynt: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
Gönderen: Mehmet Sabri MUTLUER - 10 Kasım 2018, 16:38:22

- Otomatik boşaltma ve kurma yapılandırma sistemleri: İkinci işlevin hemen ardından bir fişek boyundan daha uzun
mesafededir. Uzun geri tepmeli kilit açma düzeni dışında bu fonksiyonun fiili sahibi, her zaman BASİT GERİ TEPMELİ
işlev türüdür. Yani, namlu arkasını örten mekanizma sadece kendi kütlesinin verdiği eylemsizlikle geriye giderek kurma
ve boşaltma görevlerini yapar... İş yapabilme gücü, kazandığı moment ve NAMLU İÇİNDE KALAN BAKİYE GAZ BASİNCI
kaynaklıdır. Genellikle hep ikinci işlevin bir integrali olarak onunla beraber mütalaa edilir. Ancak ayrımı gereklidir. Boş
kovanı, atım yatağının uygun yapılması ve temiz olması şartıyla, tırnak olmadan, dışarı atan bu seviye öğeleridir.


Üçüncü işlevin kısa açıklamasından çıkartılabileceği gibi, bir otomatik dolumlu ateşli silahın boşaltma ve kurma işlemlerini
eksiksiz yapabilmesi için, atılan dane namludan çıkıp gittikten sonra, içinde halen biir miktar, sevk edileni sürüm işleminden
artmış barut gazı mevcut olmalıdır. Bu, barudun cins ve saklanma şartlarından kaynaklanan nedenlerle, her atıştan sonra,
tahliye açıklığından dışarı atılan, çoğu zaman renksiz, bazan dumanlı, bazı hallerde, içinde halen yanamamış parçaların
hava oksijeni desteğiyle alevlenmesiyle ateş şeklinde görülür... Bu "Atık" niteliğinde gaz, atılan danenin ilk hızını etkilemiyen
çalışmada olması mutlaka gerekli bir unsurdur. Yoksa silah, bu öğenin yanında yine kesinlikle olması gereken "Kazanılmış
Moment" faktörü  eksikliğiyle, kesinlikle inkita verir. Uzun geri tepmeli, Browning A5 misali örneklerde kurma ve boşaltma
sadece kazanılmış moment gücüyle yapılır.

Ateşli silahların tasarımlarında yer alan, namlu boyu, gaz tahliye deliği mesafe ve çapları, varsa valf kütle ve onun yayı
ağırlık ve elastıkiyetleri, kinetik düzenlerdeki atıl blok ağırlıkları, kinetik yay elastıkıyeti, namlu boyu, bütün hepsi için
irca yayları özellik ve ölçüleri... Tamamen atılan dane namludan çıkıp gittikten sonra içeride yeter miktarda "Bakiye Gaz"
kalacak, bütün öğe ağırlıkları, yeterli "Kazanılmış Moment" faktörünü bırakacak seviyede hesaplanarak, yahut denemelerle
tesbit edilerek konumlandırılır.

Fazlalığı durumunda...Mekanizma erken açılır, tahliye açıklığından dışarı alevli gaz, hatta çatlak kovan ve saire çıkar...
Namlu çıkış hızı düşer...



Değerli Alper Üstadım,

Yukarıdaki tanımlamalarınıza katılıyorum. Ancak mekanizmanın erken açılmasının gazlı sistemlerde normal şartlarda mümkün olamayacağı kanısındayım.

Şöyle ki:

(https://preview.ibb.co/gfeD5A/Ekran-Resmi-2018-11-10-16-13-17.png) (https://ibb.co/hCFmQA)

Yukarıdaki grafikte izleyeceğimiz gibi, iç balistik olarak barut ateşlendikten sonra (hızlı veya yavaş yanışlı barut basınç eğrisini değiştirecek, ama sekansı çok etkilemeyecek)  tapa gaz odacığı deliklerine gelinceye kadarki sürede basınç hızla düşecektir. Tapa gaz odacığı deliklerini geçerken tepe basıncının çok altında bir basınç, gaz odacığına geçip pistonu hızla ittirecek ancak irca yayının direnci nedeniyle, kurma kolunun hızı, mekanizma kilidinin açılması için gerekli hareket, tapa ve sıkının namludan çıkmasından sonra gerçekleşecektir. Gaz deliklerine ulaştıktan sonra sıkı namlu boyuna bağlı olarak 0.2 - 0.3 milisaniye sonra  namluyu terketmiş olacağından bu süre içinde mekanizma kilidinin açılması ve sürgünün geriye hareketi kanımca mekanik ve fizik kurallara göre mümkün olmayacaktır. Sıkı namluyu terkettikten sonra da akışkanlar fiziği ve prensiplerine göre namlu içinde önemli bir basınç ve iş gördürecek kinetik enerji kalmayacaktır.

Yaptığım internet aramalarında da mekanizmanın sıkı namluyu terketmeden erken açılabileceğine dair bir bilgiye ulaşamadım.

Atım yatağından duman ve alev çıkmasının sizin de belirttiğiniz gibi namluda kalan az miktardaki gaz ve henüz yanmasını tamamlamamış barut artıkları olduğunu düşünüyorum. Mekanizmanın erken açılması ile bir ilgisi olduğunu düşünmüyorum.

Saygılarımla


Başlık: Ynt: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
Gönderen: Tevfik GÜN - 10 Kasım 2018, 17:57:55
Şampiyonlar ligindeki ölüm grubu gibi olmuş burası oyuna çok fazla ayak uyduramasakta okurken keyif aldım teşekkür ederim değerli Büyüklerim.
Hazır yeri gelmişken aklıma takılan soruyu sorayım,fişek ağız kapaması yıldız yada ağız kıvırma olabiliyor ilk patlama anında fişek ağzı oluşan basınçla kurşun yada saçmanın itmesinden öncemi yoksa basıncın tapayı ittirmesine bağlı olarak kurşun yada saçmanın ağıza değmesiylemi açılıyor.
Teşekkür ederim.
Başlık: Ynt: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
Gönderen: S.Alper ERDEM - 10 Kasım 2018, 20:32:01
Muhterem Sabri Bey,


Paylaşımız için teşekkürler... Araştırmalar genellikle optimum imalat şartlarında yapılmış birimler için
geçerlidir. Gaz tahliyeleri erken ve istenenden büyük hacimlerde, hesapsız, deneysiz yapılırsa, sonuç farklı
olacaktır. Bunun yanında, geri tepmenin lahzında oluştuğu ilk milisaniyeler içinde, irca yayının mekanizma
arkasında hesaplanan kompresyonu nisbetinde desteği mümkün değildir. Aynen bir akerdeon gibi, eylemsizliği
ile kendi boyunca büzülür, evsafına göre, daha sonraki safhalarda, kilit açılımını takiben etkisini göstermeğe
başlar. Bu nedenle, aynı benzerlikte basit geri tepmeli düzenlerin arkaya serbest inisyal devinim hesaplarında
irca yayı sadece tartı vereceği ağırlığı nisbetinde yer alır.

Yine de kendi kanaatlerinizle ilgili araştırma sonuçlarının bilgi dağarcığımıza katkılarını beklediğimi, mahcuben
ifade ederim.


Saygılar.
Başlık: Ynt: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
Gönderen: S.Alper ERDEM - 11 Kasım 2018, 14:23:03

Muhterem Sabri Bey ve ilgi duyup değer vererek okuyan arkadaşlar,

Gazlı yivsizler hakkında en çok araştırma yapan ve bunları 1960'lı yıllarda aldıkları patentlerle kamuoyuna
açıklayan kuruluşlardan biri, "Remington" dur.

Bunlardan birinde yer alan denemede, mekanizmanın, kendine güç veren hiç bir mekanik bağlantı olmadan,
geri tepmenin omuz gibi bir maniada sonlanması ile kazandığı momenti devam ettirerek kendiliğinden
açılabildiği, ancak yeteri basit geri tepme öğelerinin hayli zaman alan bu devinim sırasında etkinliğini
yitirdiğinden boşaltma ve kurma işlevlerinin başarılamadığından bahseder.

Bunun gündelik hayata tercümesi ve çoğu tüfek kullanıcısının farkına varmadan yaşadığı şudur; Aşırı veya
hoyrat kullanımla yahut fabrikadan çıkışından hatalı olarak kilit ve yuvası aralığı çok az açılmış tüfeklerle
ateş edildiğinde, mekanizma cok az olan bu boşlukta geri gidip aniden durunca,  buna uyum gösteremiyerek
geriye hareketine devam eden taşıyıcı kol, namlu arkasının vaktinden önce açılmasına neden olur.

Konuyu ilgilendirdiği için yer verme gereğini duydum.


Saygılar.
Başlık: Ynt: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
Gönderen: S.Alper ERDEM - 11 Kasım 2018, 20:09:10


Muhterem Tevfik Bey,


Yıldız kapamanın genelde bükmeliye , derin kapamanın sığ uygulamaya  göre çoğunlukla daha yüksek
ilk hız ve basınç nedeni olduğu bilindiği öngörüşüyle fişek önünü açan itişin dolu kütlesinden kaynaklandığı
söylenebilir.


Saygılar.
Başlık: Ynt: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
Gönderen: Kamil ÜNLÜTÜRK - 11 Kasım 2018, 22:19:21
Bu konu ilgi çekici bir konu olarak beni de zihin jimnastiği yapmaya itti.Muhterem S.Alper ve Mehmet Sabri beylerin yarı otomatik silah işleyiş prensiplerini bilimsel temelli esaslarla ve görsellerle destekleyerek açıklamaları iyi etüt edildiğinde büyük ölçüde sistemin bir portresi zihinde canlanmakta.Fakat şu konuyu gene de düşünmekten kendimi alamadım ve kendimce bir açıklamasını da yaptım ama bu değerli isimlerin de yorumlarını almak isterim eğer lütfederlerse,şimdiden teşekkürler.O da şu;Nasıl oluyor da fişek muhtevası henüz namlunun ilk 20 küsür cm de ve daha katedecek bir 40-50 cm yolu varken gaz portu sebebiyle itkiye maruz kalan kilit hemen açılmıyor da muhteva namluyu terkettikten sonra açılmaya başlıyor?Bunun cevabını ben kendimce F:MxA fizik formülüne istinaden mermi gerisindeki F(kuvvet)ve mermi ağırlığının (ki mermi zaten o anda V1 hızının söylenildiğine göre %80 lerine ulaşmış durumda)mermi ivmelenmesine katkısına kıyasla,piston artı önüne kattığı kütle ve bunların gerisindeki nispeten oldukça az itkisi(F)ile kıyas kabul edilemeyecek derecede daha az bir ivmelenme gösterip mermi 50 cm i alana kadar ancak ilgili 1 küsür cm(kilit açma için gereken yol olarak tahmin ediyorum)i katedebileceği ile ilgili olsa gerektir diye verdim.Ne kadar güçlü fişek atılırsa da atılsın bu nisbi fark değişmeyecektir sanırım.
Başlık: Ynt: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
Gönderen: Emrah AKDENİZ - 11 Kasım 2018, 23:20:30
Piston ve gramajdan başlayıp konu nerelere geldi ve ne güzel şeyler öğrendik  ^-^
Kamil Bey'in yorumu okuyunca aklıma geldi, keşke şöyle şeffaf namlu yapabilseler, fişeğin patlama anını, o anki reaksiyonunu ve namlu içindeki ilerlemesini, akabinde de mekanizma üzerindeki etkisini ağır çekimde kare kare izleyebilsek.. :)
Başlık: Ynt: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
Gönderen: Mehmet Sabri MUTLUER - 11 Kasım 2018, 23:27:33
Nasıl oluyor da fişek muhtevası henüz namlunun ilk 20 küsür cm de ve daha katedecek bir 40-50 cm yolu varken gaz portu sebebiyle itkiye maruz kalan kilit hemen açılmıyor da muhteva namluyu terkettikten sonra açılmaya başlıyor?

Sayın Kamil bey,

Sizin için hemen bir video sekans analizi yaptım. 47 cm namlu uzunluğu olan gazlı sistem Beretta 1301 Tactical de yaptığım bir atışı değerlendirdim:
(https://preview.ibb.co/cmeO7q/Ekran-Resmi-2018-11-11-23-04-42.png) (https://ibb.co/hAjqnq)

Burada göreceğiniz üzere ilk resimde sıkı namludan çıkmış ama okla işaretlediğim üzere mekanizmada henüz bir açılma yok. Sağdaki resimde mekanizma tam açılmış ancak kovan tahliyesi henüz başlamamış aradaki süre sıkı namluyu terk ettikten 0.4 saniye sonrası olarak ölçülebiliyor.

Sıkı gaz deliklerini geçip, pistonu ittirip, mekanizma daki kilidini döner başlığa dönme hareketi yaptırıp çevirerek veya dili düşürerek çözmesi için kinetik enerjinin mekanik bir iş yaptırması bu kadar bir gecikme yaratırken (Basınca göre hareket daha hızlı olsa bile), gaz kaçış deliklerinden sonra sıkının namluyu terketmesi namlu uzunluğuna bağlı olarak  0.0002-0.0004 saniye sürüyor.

Özetle mekanizmanın açılma hızı (kinetik enerjinin mekanik bir iş yaptırması nedeniyle) sıkının hızından 1000 kez yavaş gerçekleşiyor.

Umarım durumu açıklayabilmişimdir.

Not: Sağlığıma kavuşunca ayni analizi kinetik sitemde de yapacağım. Ancak çalışma sistemi çok farklı olsa da, gecikmenin çok farklı olmayacağı hatta daha fazla olacağını düşünüyorum
Başlık: Ynt: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
Gönderen: Kamil ÜNLÜTÜRK - 11 Kasım 2018, 23:29:57
Piston ve gramajdan başlayıp konu nerelere geldi ve ne güzel şeyler öğrendik  ^-^
Kamil Bey'in yorumu okuyunca aklıma geldi, keşke şöyle şeffaf namlu yapabilseler, fişeğin patlama anını, o anki reaksiyonunu ve namlu içindeki ilerlemesini, akabinde de mekanizma üzerindeki etkisini ağır çekimde kare kare izleyebilsek.. :)

Bu konuda youtube da animasyonlar var."How does a Gas operated semi-automatic(veya inertia operated)action work"yazıldığında oldukça iyi hazırlanmış şeffaf tüfeklerle anlatılan animasyonlar bulunabiliyor.Ve gerek bu animasyonlarda gerek gerçek silahlarla yavaş çekimlerde mekanizmanın mermi namluyu terkettikten sonra açılmaya başladığı net olarak görülüyor fakat bu neden böyle oluyor ben bir açıklamaya rastlamadım.
Başlık: Ynt: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
Gönderen: Kamil ÜNLÜTÜRK - 11 Kasım 2018, 23:34:58
Sayın Kamil bey,

Sizin için hemen bir video sekans analizi yaptım. 47 cm namlu uzunluğu olan gazlı sistem Beretta 1301 Tactical de yaptığım bir atışı değerlendirdim:
(https://preview.ibb.co/cmeO7q/Ekran-Resmi-2018-11-11-23-04-42.png) (https://ibb.co/hAjqnq)

Burada göreceğiniz üzere ilk resimde sıkı namludan çıkmış ama okla işaretlediğim üzere mekanizmada henüz bir açılma yok. Sağdaki resimde mekanizma tam açılmış ancak kovan tahliyesi henüz başlamamış aradaki süre sıkı namluyu terk ettikten 0.4 saniye sonrası olarak ölçülebiliyor.

Sıkı gaz deliklerini geçip, pistonu ittirip, mekanizma daki kilidini döner başlığa dönme hareketi yaptırıp çevirerek veya dili düşürerek çözmesi için kinetik enerjinin mekanik bir iş yaptırması bu kadar bir gecikme yaratırken (Basınca göre hareket daha hızlı olsa bile), gaz kaçış deliklerinden sonra sıkının namluyu terketmesi namlu uzunluğuna bağlı olarak  0.0002-0.0004 saniye sürüyor.

Özetle mekanizmanın açılma hızı (kinetik enerjinin mekanik bir iş yaptırması nedeniyle) sıkının hızından 1000 kez yavaş gerçekleşiyor.

Umarım durumu açıklayabilmişimdir.


Zahmetiniz için çok teşekkürler.Evet mekanizmanın açılıp geriye gidişi çok daha yavaş gerçekleştiğinden durumun bu şekilde gerçekleştiği sizin bu iletinizle de sabitlenmiş oldu.Ben bunun olası fizik temellerini yorumlamaya çalıştım.
Başlık: Ynt: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
Gönderen: Kamil ÜNLÜTÜRK - 11 Kasım 2018, 23:54:46
Bu arada aklıma güçlü dolularda gaz tahliyesine gerek bırakmayabilecek bir sistem tasarımı geldi.Ya tüfeğin geri tepme şiddetine ya da gaz pistonunun hızına göre devreye girebilecek şekilde entegre edilmiş ve piston hareketini hafif dolu seviyesine yavaşlatabilecek şekilde kalibre edilmiş bir kütle veya yay sistemi tasarlanabilir mi acaba?Tabi ağır dolu atımı tamamlanıp yeni fişek sürüldüğünde devreden çıkmış olmalı beri taraftan.
Başlık: Ynt: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
Gönderen: Kamil ÜNLÜTÜRK - 12 Kasım 2018, 00:14:18
Bir de yukarıya doğru(özellikle tam dik)atışlarda işler gerek gaz gerek inertia sistemlerde ne ölçüde değişiyor?Bir de bu konu var aklıma takılan.Gazlı da piston önündeki yük azalıyor muhtemelen,inertia da da atıl blokun inertia yayı sıkıştırması için yerçekimi kuvvetini de yenmesi gerekiyor gibi...
Başlık: Ynt: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
Gönderen: S.Alper ERDEM - 12 Kasım 2018, 08:58:44


Muhterem Kamil Bey,


Teknik konularla alakadar bir forumdaşımızın paylaşımlarıyla aramızda olması memnuniyet vericidir.

Otomatik dolumlu ateşli silahlarda, namlu içinde sevkedilen metaın bu birimin nerelerinde olduğu an, namlu arkasını
kapatan bloğun, silah üzerinde, varsa bağlı olduğu diğer birimlerle, yoksa müstakilen, arkaya doğru ne kadar devinim
içinde olacağını ortaya koyan fizik formülü, Newton'un üç numaralı eşitliğinde, "Hız" yerine onun muadili olduğu; "Yol/
Zaman"kavramının konulduğu, "Zaman" faktörü için, her iki tarafta  olay sırasında geçen ve yekdiğerine eşit olan
"Katedilmiş süre" ikamesi ve bunun formülün iki yanında aynı değer olarak hesaptan alınması kabuluyle, geride kalan
değişken faktör,"Yol" un kaim  olduğu; Geri tepen namlu arkası blok ağırlığı(gram) x  Bu ağırlığın arkaya katettiği yol(mm)
eşittir(=) Namlu içinde ileri giden sevk edilen nesne ağırlığı(gram) x Bu nesnenin namlu içinde katettiği yol(mm) x
12 Ga. için Fişek taban alanı/ Namlu dikey kesit alanı( Yaklaşık olarak=1.3) eşitliğidir.

Bu formülle, mesela, kurşun veya saçma kütlesinin gaz tahliye kanallarına ulaştığı an namlu arkasını, ona kilitli olarak
örten ve mekanizma grubu ve onu taşıyan sürgü kolunun irca yayının tartı veren ağırlığı toplamlarıyla tüfek içinde geriye
ne kadar yol alacağını, bundan sonraki evrelerde, dolu namlu içinde hangi uzaklıkta iken açılmış mekanizma gurubunun
ne kadar arkaya devinim içinde olacağını hesaplayabilirsiniz. Bu işlem sırasında akılda tutulması gereken, mekanizma irca
yayının, kilitten açılma aralığı olan en çok bir santim geriye mesafede, eylemsizliği ve elastıkıyet katsayısına bağlı olarak,
sükunet halindeki kompresyon değerini veremiyeceği, arkaya doğru ilk bir santim ötesinde bu özelliğini ortaya koyabileceği
keyfiyetidir.

Daha önceden bir başka konuda verilmiş alakadar bir alıntı aşağıdadır;




Ynt: Gazlı sistem & Kinetik sistem arasındaki güç/etkili menzil farkı
« Yanıtla #48 : 20 Eylül 2018, 09:37:09 »
Selamlar muhterem arkadaşlar,


Gazlı tüfeklerde güç kaybı vehimi, ülkemizde, üreticiler indinde bile, nedense, gündemden hiç düşmeyen bir konudur.

Gaz basıncını namludan küçük çıkışlarla kilit açma mekanizmalarına yönlendirme düşüncesi, yivli tüfeklerde, geçen
asrın ilk yıllarından da önce başlamış bir uygulamadır. O zamanın kara barutlu fişekleri. tahliye kanallarını çok kısa
sürede tıkadığı, korozyona yol açtığı için fazla tutulmamış, bu şekilde otomatik dolumlu piyade tüfeklerinin gelişmesi bayağı
ertelenmiş, hatta Almanya gibi bazı ülkelerde, bu nedenle, askeri tüfek talepleri arasına "Namluda delik olmama" zarureti
getirilmiştir.

Zaman içinde barut teknolojisinin gelişimiyle gazlı sistemler kullanılmaya başlanmış, Newton fiziği üyarınca yapılan
basit hesaplarla mekanizma devrelerine aktarılan barut gazının, tabir caizse "Atık gaz" niteliğinde olduğu ordonat
yetkililerine anlatılarak tasvibleri paralelinde bugün çok kullanılan gazlı piyade tüfeklerinin çağı başlamıştır.

Yivsiz tüfeklerde, gaz tahliye çıkışlarının, barut artığı, küçük saçmalar, keçe ve sair ıvır zıvırla tıkanmasını önleyen
plastik tapaların gelişimiyle aynı sistem, geçen asrın ortalarından itibaren kullanım görmeye başlamıştır. O zamana
kadar pazar hakimi olan Browning A5 ve klonlarının "Uzun geri tepmeli" çalıştırma sistemi, daha ucuz ve etkin bu
yaklaşımla giderek pazardan çekilmiş, kaybolmuştur.

Yivsizlerde gazlı düzenin ilk yapımcılarından "Remington" un başlangıç modeli patentinde, "Yapılan araştımalar neticesinde,
kullanılan barut türlerinin büyük çoğunluğuyla namlu ilk yirmi ile yirmibeş santım ilerisinde, gaz basıncının itiş etkisinin
takribi yüzde sekseninin elde edildiği, bu nedenle her tür dolu için bu mesafeden mekanizma kilit devrelerine alınacak
gaz niteliklerinin görevini kusursuz yapacağı" ifadesi yer almaktadır. Söz konusu söylem, uzun araştırma ve deneylerin
sonucudur.

Bugün de bu görüş büyük oranda geçerlidir. Namlu içi ilk  yirmibeş santim önünde, barut gazı itiş gücünün yaklaşık
yüzde seksenini kazanmaktadır. Kalan mikdar takribi yüzde yirmi, normalde altmışbeş santımlık bir namludan artakalan
öne uzunlukta, 12 Ga. namlu çapıyla 230 santimetre karede, 2.5 milim çaplı iki tahliye kanalı alanı 0.03 santimetre kare;
0,000125 (1/8000 civarı) oranlı kapalı ve açık alan kıyaslı ortamda işlevini sürdürmektedir.

Çok müşkülpesent düşünürler için bu oranın 1/3000 olduğu varsayılırsa, tahliye kanallarına kadar gelen dolunun, orada
"Zınk!" diye çakılıp gazın  aşağı gidişine seyirci olduğu düşünülse dahi , mesela 450 m/saniye kazanılmış ilk ..
hızın bu oranda kaybı; Ancak 1.35 m/saniye civarı  olacaktır.

Ki gerçek böyle de değildir. Gazın çok küçük bir kısmı tahliye kanallarına sevkedilirken, büyük kısmı mesela 36 gram gelen
dolunun ileri sürüm işlevinde mesaiine devam halindedir.

Mekanizma grubunun ortalama ağırlığı 600 gram civarıdır.

Aynı birimin geri giderek kilitten kurtulma mesafesi de yaklaşık bir santimdir.

Newton üçüncü formülünden neşet eden; "Mekanizma ağırlığı x mekanizmanın dolu namludan çıkıp gittiği zaman içindeki
aldığı yol= Dolu ağırlığı x dolunun namlu sonuna kadar gideceği yol x fişek taban alanı/namlu iç çap vüsati " eşitliğiyle, bir
santim geri kilit açılma aralığı sonuna kadar seyahatin bitişinde, dolunun, namlu içi tahliye kanalları ilerisinde yaklaşık 22
santime ulaşacağı hesaplanabilmektedir. Yani, 25+22= 47 santim namlu içinde barut gazı tamamen kapalı bir ortam
içinde devinim vermektedir. Bu vukuat sırasında mekanizma geri getirme yayı, eylemsizliği ile kendi içinde çok az sıkışıp
gerekli parçalara destek özelliğini kaybettiğinden, geri tepen parçalara durdurucu etki verebilme kabiliyetinde değildir.

65 santimlik namlunun kalan , en fazla 25 santiminde söz konusu kapalı açık alan oranı, gerçekte 1/15000, karamsar
yorumcu için, haydi onunda üçte biri; 1/5000, bu değerin 450 m/saniye ilk hıza kıyası, takribi, 0.9 m/saniye civarı olsa
gerektir.

Ki gerçekte oluşum böyle de değildir.

Kilit açıldıktan sonra mekanizma grubu, tamamen basit geri tepmeli düzende devinim vermektedir. Yani, fişeğin arkaya
itişine karşı koyan, aksam ağırlığı olarak yalnızca takribi 600 gramlık kütlenin eylemsizliğidir. Bu birimin dolunun namludan
çıkıp gitmesi için gerekli, kalan yirmibeş santim öne mesefede, fişek arka kısmının çıplak olarak dışarı taşırabileceği
uzunluk 2 santim civarı olması gerekir ki, bu dahi güvenli sayılabilecek bir değerdir.

Ancak gerçekte durum farklıdır. Geri tepme şoku etkisiyle kendi içinde şıkışarak destek özelliğini kaybeden irca yayı, ilk
bir santimlik mekanizma arkaya deviniminin bu aralığı kapatması neticesinde etkinliğini kazanıp, en az üç dört kilo yükle
geri tepen aksam üzerinde durdurucu etkisini başlatacak, namlu içindeki dolunun tamamen çıkıp gitmesinden sonra
kazanılmış moment ve kalan gaz basıncına yenilerek mekanizma arkaya hareketine izin verecektir.

Görülmektedir ki...

Tahliye kanallarından alınan gaz basıncının güç kaybı gibi bir etkisi hiç yoktur.

Olsa bile... Hesapla bulunan 1/5000, haydi olmadı 1/3000 açık alan kıyasıyla, dolu ileri devinimi namlu içinde yavaşlamış
dahi bulunsa...

Herkesin malumu olduğu üzere, barut hakkının tamamı  standart en uzun namlu içinde dahi yanmamakta, bir kısmı
dışarı atılmaktadır. Ağız alevi ve sesin büyük ölçüde sebebi bu oluşumdur.

Namlu içinde yavaşlayan dolu, bu zaman içinde daha çok miktar barudun yanmasına, bunun neticesinde daha yüksek
ilk hız kazanımına neden olacaktır.

Yani, gazlı tüfeklerde beklenen, daha az değil daha çok ilk hız ve vuruş enerjisi olmalıdır...

Neye niyet... Neye kısmet...

Netice-i kelam...

Gazlı tüfeklerde güç kaybı yoktur... Aksine inananlar bir an önce bu vehimden kurtulmalıdırlar.



Saygılar.






Anlayabildiğim kadarıyla, hayli ilgi çekici olan diğer yaklaşımlarınızla alakadar olarak, kısıtlı bilgim çerçevesinde
ekleyebileceklerim aşağıdadır;

- Yer çekiminin otomatik dolum sistemlerine etkisi; namlu tam dikey durumda iken, geri tepen öğelerin aşağı doğru
ne kadar bir sarkma içinde olduğu nisbetindedir.  Söylenen keyfiyet, en aşırı etkisini geri getirme(İrca) yayı üzerinde
gösterebilir ve ateşlemenin ilk anında, bu birim faktörünün zaten eylemsizliği etkisiyle hesap edilen kompresyonunu
veremeyeceği düşünüldüğünde, vukuatın etkisinin ihmal edilebileceği görülecektir. Kinetik düzende enerji toplamayı
mümkün kılan aşırı sert ve esnek yayda zikredilen etki ihmal fiilini dahi ihmal ettirecek seviyededir.

- Dolu ağırlığına göre kendinden ayar yapan, atalet esaslı mekanizmalar, geçen asrın ortalarından itibaren çeşitli
kuruluşlar tarafından denenmiş, patentlere bağlanmış, ancak, çalışma ortamının barut gazı artıklarıyla  kısa sürede
arzu edilen evsafını terk ettiği görülerek seri üretime alınmamıştır. Bunlarda en çok üzerinde durulan yaklaşım, geri tepen
tüfek içinde, etki veren kuvvet şiddetine göre, kütlesine bağlı eylemsizliğiyle yerini koruyarak gaz tahliye kanallarını, dolu
ağırlığına göre aralayan mekanik düzenlerdir.

İlgi çekici paylaşımlarınızın devamını görmek umuduyla...



Saygılar.





Başlık: Ynt: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
Gönderen: Tevfik GÜN - 12 Kasım 2018, 09:35:33

Muhterem Tevfik Bey,


Yıldız kapamanın genelde bükmeliye , derin kapamanın sığ uygulamaya  göre çoğunlukla daha yüksek
ilk hız ve basınç nedeni olduğu bilindiği öngörüşüyle fişek önünü açan itişin dolu kütlesinden kaynaklandığı
söylenebilir.
.


Saygılar.
Saygıdeğer Büyüğüm cevabınız için teşekkür ederim,bir karmaşa daha açıklığa kavuşmuş oldu.
Saygılarımla
Başlık: Ynt: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
Gönderen: Mehmet Sabri MUTLUER - 12 Kasım 2018, 11:33:36
Hazır yeri gelmişken aklıma takılan soruyu sorayım,fişek ağız kapaması yıldız yada ağız kıvırma olabiliyor ilk patlama anında fişek ağzı oluşan basınçla kurşun yada saçmanın itmesinden öncemi yoksa basıncın tapayı ittirmesine bağlı olarak kurşun yada saçmanın ağıza değmesiylemi açılıyor.

Tevfik bey,

Ana başlığın dışına çok çıkmakla birlikte, soruyu burada sorduğunuz için izninizle yanıtlamak isterim.

Kıvırmanın açılması elbette en öndeki saçma veya tek kurşunun ittirmesi oluyor.

Bu arada kıvırma ile ilgili ufak bir bilgi aktarmak istiyorum.

1. Yıldız kıvırma, düz kıvırmaya göre daha fazla basınç üretir
2. 8 li yıldız kıvırma 6 lı kıvırmaya göre daha fazla basınç üretir
3. Yıldız kıvırmada her bir 0.5 mm kıvırma artışı, namlu çıkış hızını 7 m/s kadar arttırmakla beraber, aşırı kıvırma atım yatağı basıncını SAAMII sınırları üzerinde anormal arttırabilir

Bir örnek verirsem daha iyi anlaşılır diye düşünüyorum (Veriler barut türüne göre değişecektir):

(https://preview.ibb.co/dvnaNq/Ekran-Resmi-2018-11-12-11-21-39.png) (https://ibb.co/mGKBvA)
Başlık: Ynt: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
Gönderen: Kamil ÜNLÜTÜRK - 12 Kasım 2018, 11:40:47
S.Alper Bey,gerek şahsıma yönelik iltifat kabul ettiğim sözlerinize gerekse açtığım konuya dair ve dahi ekstra bilgilerle bezenmiş detaylı ve olabildiğince berrak açıklamalarınıza çok teşekkür ediyorum.

   Üyeliğinizden bu tarafa iletilerinizi büyük bir ilgi ile takip ediyor ve muhtelif silah çalışma ve mekanikleri ile ilgili pek çok gizemli duruma ışık tuttuğunuz için de ayrıca teşekkür ediyorum.Evet ben de teknik konulara ilgisi olan birisiyim ve merak konusu olduğunu düşündüğüm ve kendim de merak ettiğim belli bir çalışma mekaniği bölümüne dikkat çekerek tabiri caizse bir pas atarak ilgili konuların biraz daha anlaşılır hale gelmesine katkım olduysa da ne mutlu bana.

Saygılar benden efendim.
Başlık: Ynt: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
Gönderen: S.Alper ERDEM - 12 Kasım 2018, 13:33:21


Muhterem Kamil Bey,


Acizane, kendi tecrübe ve hayli muhtelif kaynaklardan doğrulayarak karaladığım yazılarımı ilgilenerek okuyan kişilerin iyi veya
kötü her tür yorum ve kanaati benim için çok değerlidir. Teşekkür ederim.

Mevcut sistemlere katkıda bulunmak istiyor ve bu konuda çalışmalar yapıyorsanız, benim size faydalı olabilecek görüşüm, daha
önceden alakadar mevzuda neler yapıldığığını çok iyi araştırmanızdır. Patent Dairesi arşivleri umuma açık, değerli bilgi kaynaklarıdır
ve yabancı dil refakatinda araştırmacıları, beyhude olabilecek çabalardan kurtaracak ip uçları verir.  Sadece Amerikan Patert Dairesi
arşvinin tetkiki dahi bu maksat için yeterli olabilir.

Herhangi bir konuda buluşunuz varsa, lütfen, kimseye açıklamayınız. Araştırdığınız konunun asaletini kesinleştirme tetkiklerinizden
sonra mutlaka patent kurumuna baş vurunuz. Ülkemiz mevzuatı Edison'un ampulüne dahi, müracaat halinde yapım tekeli bahşedecek
kadar bol görüllü olsa da bu safhayı ihmal etmeyiniz. Buluşunuzun aslını ifşa etmeden, ara safhalarda bilgisine güvendiğiniz kişilerden
yardım alabilirsiniz. Her konuya hakimiyet kimsenin yapabileceği iş değildir ve basit iki söz dahi araştırıcıyı günler sürecek boşa efordan
kurtarabilir.

Başarı dileklerimle...



Saygılar.




Başlık: Ynt: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
Gönderen: Tevfik GÜN - 12 Kasım 2018, 13:43:17
Tevfik bey,

Ana başlığın dışına çok çıkmakla birlikte, soruyu burada sorduğunuz için izninizle yanıtlamak isterim.

Kıvırmanın açılması elbette en öndeki saçma veya tek kurşunun ittirmesi oluyor.

Bu arada kıvırma ile ilgili ufak bir bilgi aktarmak istiyorum.

1. Yıldız kıvırma, düz kıvırmaya göre daha fazla basınç üretir
2. 8 li yıldız kıvırma 6 lı kıvırmaya göre daha fazla basınç üretir
3. Yıldız kıvırmada her bir 0.5 mm kıvırma artışı, namlu çıkış hızını 7 m/s kadar arttırmakla beraber, aşırı kıvırma atım yatağı basıncını SAAMII sınırları üzerinde anormal arttırabilir

Bir örnek verirsem daha iyi anlaşılır diye düşünüyorum (Veriler barut türüne göre değişecektir):

(https://preview.ibb.co/dvnaNq/Ekran-Resmi-2018-11-12-11-21-39.png) (https://ibb.co/mGKBvA)
Saygıdeğer Hocam, benim için değerli bilgiler bunlar katkılarınız için teşekkür ederim.
Saygılarımla.
Başlık: Ynt: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
Gönderen: Kamil ÜNLÜTÜRK - 12 Kasım 2018, 14:12:45

Muhterem Kamil Bey,


Acizane, kendi tecrübe ve hayli muhtelif kaynaklardan doğrulayarak karaladığım yazılarımı ilgilenerek okuyan kişilerin iyi veya
kötü her tür yorum ve kanaati benim için çok değerlidir. Teşekkür ederim.

Mevcut sistemlere katkıda bulunmak istiyor ve bu konuda çalışmalar yapıyorsanız, benim size faydalı olabilecek görüşüm, daha
önceden alakadar mevzuda neler yapıldığığını çok iyi araştırmanızdır. Patent Dairesi arşivleri umuma açık, değerli bilgi kaynaklarıdır
ve yabancı dil refakatinda araştırmacıları, beyhude olabilecek çabalardan kurtaracak ip uçları verir.  Sadece Amerikan Patert Dairesi
arşvinin tetkiki dahi bu maksat için yeterli olabilir.

Herhangi bir konuda buluşunuz varsa, lütfen, kimseye açıklamayınız. Araştırdığınız konunun asaletini kesinleştirme tetkiklerinizden
sonra mutlaka patent kurumuna baş vurunuz. Ülkemiz mevzuatı Edison'un ampulüne dahi, müracaat halinde yapım tekeli bahşedecek
kadar bol görüllü olsa da bu safhayı ihmal etmeyiniz. Buluşunuzun aslını ifşa etmeden, ara safhalarda bilgisine güvendiğiniz kişilerden
yardım alabilirsiniz. Her konuya hakimiyet kimsenin yapabileceği iş değildir ve basit iki söz dahi araştırıcıyı günler sürecek boşa efordan
kurtarabilir.

Başarı dileklerimle...



Saygılar.






S.Alper Bey,halisane uyarı ve önerileriniz için ayrıca müteşekkirim.Halihazırda amatörce bir meraktan öteye gitmeyen bu ilgim ileride daha ciddi bir mesaiye kanalize olursa söylediklerinizi mutlaka dikkate alacağım.Şimdilik bir sohbet konusu hüviyetindeler.

Saygılar.

Başlık: Ynt: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
Gönderen: Raha BOLAT - 13 Kasım 2018, 09:09:41
Bu güzel bilgiler için büyüklerimize teşekkür ederiz. Herkesin kafasındaki sorular ete kemiğe bürünmeye başladı.