Gönderen Konu: Yarı otomatik yivsiz av tüfeklerinde mekanizma çalışma tekniği hakkında soru  (Okunma sayısı 1067 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Yılmaz İZTAY

  • AvlakForum Üye
  • *
  • İleti: 26
  • AVLAKFORUM.COM AVCI FORUMU
   Merhabalar. Benim burada merak ettiğim, araştırıp da bilgisini bulamadığım yarı otomatik yivsiz av tüfeklerinin bir çalışma mekaniği hakkında bilgi edinmek istiyorum.

   Bilindiği üzere yarı otomatik tüfeklerde atış gerçekleştirilirken şarjördeki tüm fişekler bitinceye kadar besleme yapılarak tüfek yeni bir atışa hazır hale gelmekte. Şarjör borusundaki tüm fişekler harcandığında ve atım yatağındaki son fişek de ateşlenip boş kovan tahliye edildikten sonra mekanizma geri pozisyonda kalmaktadır. Mekanizmayı sadece mekanizma düşürme butonu ile normal konumuna alabilmekteyiz.

   Peki şarjör borusundaki tüm fişekler harcanıp bittiğinde hangi teknikle/parçayla çalışıyor da mekanizmanın geri pozisyonda kalmasını sağlıyor? Şarjör borusunun ağız-giriş kısmında herhangi bir bağlantılı parça gözüme çarpmamıştır. Mekanizma düşürme butonu ile bağlantısı olduğunu tahmin ediyorum, doğru mudur? Kısacası sistemin çalışma tekniğinin açıklamasını yapabilecek birilerine şimdiden teşekkürlerimi sunarım.
« Son Düzenleme: 24 Ekim 2021, 13:45:28 Gönderen: Yılmaz İZTAY »
1992 Kütahya
 

Çevrimdışı S.Alper ERDEM

  • Expert Üye
  • *****
  • İleti: 172
  • Thanked: 644 times
  • AVLAKFORUM.COM AVCI FORUMU

Muhterem Yılmaz Bey,


Çalışma düzenlerine ilginiz takdire değer. Zaten kendinizce sorunuzun cevabını da bulmuşsunuz. Elimden
geldiğince size yardımcı olmaya çalışayım;

Otomatik dolum yapan yivsiz, sabit şarjörlü tüfeklerin çok büyük kısmı her atış sonrası mekanizmanın geride
takılı kalması esasına göre çalışır. Dışarıda komut düğmesi olan parçaya tetik grubunu çıkarır bakarsanız, ona
basıldığında ön kısmının şarjör çıkışını kapattığını, arka ucunun kasa içine dönerek, tetik grubu takıldığında o
yere rastlayan kaşık üst hareket yolunu serbest bıraktığını görürsünüz. Normal halde, dolum sistemine göre
değişiklik gösterse de, her tüfekte şarjör mandalı, bazı üreticilerin "Yan saç" dediği bu parça, mekanizma en
ileri durumunda ve horoz düşmüş iken, her zaman hazne çıkışını açık bırakır durumdadır. Çoğu tüfekte sadece
bir adet olan bu anahtar aksam bazılarında, karşı tarafta, mekanizma devinimiyle açılır kapanır özelliğiyle iki
tanedir ve  dışarı düğme ile bağlantılı olanın elle basılıp  kaşığın yukarı hareketine izin verilmesi durumunda,
onun tekrar geri dönüşüne kadar açık kalan  şarjör çıkışını kapatır.

Tetik grubu ön kısmında yer alan kaşık, arka tarafında yer alan "Atbaşı" tabir edilen parçanın, mekanizma  en
geri durumunda onun altındaki bir yuvaya yerleşmesi ve bu parçayı öne hareketten men etmesi halinden, ancak
ileri tarafının yukarı devinimiyle kurtulabilir şekilde yapılmıştır ve şarjör mandalı hazne ağzını açık bıraktığı zaman
arka ucu kasa içine dönüp onun bu hareketine engel olarak mekanizmanın geride takılı durmasını sağlar.

Ateş edildiğinde, dolum sistemine göre, düşen horozun veya arkaya hareket eden mekanizmanın devinimiyle
açılan hazneden bir fişek geriye fırlayarak, geri kısmı kasa içine dönüp kaşık üste rotasyon yolunu kapatan şarjör
mandalını, tablasının geniş çevresiyle arkadan kasa içine döndürerek itip ön ucunun hazne ağzını örterek ikinci
bir fişeğin çıkışına mani olurken geride takılı duran mekanizmayı serbest bırakarak yükselen kaşıkla atım yatağına
dolumu gerçekleştirir.

Umarım yeterince yardımcı olabilmişimdir.



Saygılar.
« Son Düzenleme: 21 Ocak 2019, 07:59:00 Gönderen: S.Alper ERDEM »
1944-Istanbul
 
The following users thanked this post: Kamil ÜNLÜTÜRK, Fatih YAZICI

Çevrimdışı Yılmaz İZTAY

  • AvlakForum Üye
  • *
  • İleti: 26
  • AVLAKFORUM.COM AVCI FORUMU
Tabii ki çok yardımcı oldunuz, kafamda hiçbir olgu yok iken şimdi bir fikre sahip olmamı sağladınız. Çok profesyonelce yardımcı oldunuz, siz bu uzmanlığınızla benim gibi amatörler için çok değerlisiniz. Çok teşekkür ederim.
   Anlamadığım noktada bazı şeyleri daha kolay ifade edebilmek için video hazırlayarak soru sordum. Videoyu izlemek için aşağıdaki linke tıklayabilirsiniz.

https://drive.google.com/file/d/1HQ54xGWbiOafAEm4viBzvbTTr1LFbwoG/view?usp=drivesdk
« Son Düzenleme: 07 Aralık 2020, 01:26:23 Gönderen: Yılmaz İZTAY »
1992 Kütahya
 

Çevrimdışı S.Alper ERDEM

  • Expert Üye
  • *****
  • İleti: 172
  • Thanked: 644 times
  • AVLAKFORUM.COM AVCI FORUMU


Muhterem Yılmaz Bey,


Maalesef videonuza ulaşım sağlayamadım.

Daha basit olarak söylemek gerekirse;

- Otomatik dolumlu sabit(Boru) şarjörlü tüfeklerin genel besleme sistemi, her atış sonrasında mekanizma geride takılı kalacak
şekilde tasarlanmıştır.

- Şarjörden arkaya yay gücüyle fırlayan fişek, mekanizmayı takılı  durumdan kurtarır. Fişek kalmayınca mekanizma takılı kalır.

- Mekanizmayı takılı durumda tutan, kaşığın arka kısmında yer alan "Atbaşı" tanımlı parçadır. Ön üst ucundaki çıkıntı, mekanizma
altındaki bir yuvaya, mekanizmanın geriye vurup öne hareket ettiği sırada yerleşir. Yuvaya yerleşen ucun arkası mekanizma altına
temas halindedir ve mekanizmanın ileri hareketinde kaşığın  ön ucunun yukarı kalkmasıyla arkadan manivela etkisiyle giderek
çıkıntılı ucu mekanizma altındaki yuvasından aşağı iterek mekanizmayı ileri gidecek şekilde takılı durumdan kurtarır.

- Kaşığın önden yukarı hareketine engel olan, dışarıda mekanizma salma düğmesi olan şarjör mandalıdır. Arka alt ucuyla kaşığın
yanındaki bir kesime oturduğunda hazne çıkışını açar, ayn zamanda kaşığın yukarı rotasyonuna mani olur.

- Haznede fişek varsa, yay gücüyle arkaya fırlayarak şarjör mandalının kaşığı tutan kesimini iter ve yükselen kaşığın üzerinde atım
yatağına, ileri giden mekanizma itişiyle yerleşir.

Daha anlaşılabilir olabildiğini umarım.



Saygılar.






1944-Istanbul
 
The following users thanked this post: Kamil ÜNLÜTÜRK

Çevrimdışı Yılmaz İZTAY

  • AvlakForum Üye
  • *
  • İleti: 26
  • AVLAKFORUM.COM AVCI FORUMU
   Evet daha basitçe ve sadeleştirilmiş anlatımınız bu sefer çok anlaşılır oldu. Yani bilmediğim püf nokta şuymuş; kaşığın üstünde fişek olmayınca şarjör mandalı itelenmiyor ve şarjör mandalı kaşığı tutuyor dolayısıyla mekanizmanın devinimi engelleniyor. Kaşığın üstünde fişek olduğu zaman ise kaşığa gelen fişek, şarjör mandalının arka kısmını dışa doğru iteliyerek açılmasıyla, şarjör mandalının arka kısmı kaşığı tutan kısmından kurtuluyor/ayrılıyor ve böylece mekanizmanın devinimi devam ediyor.

   Emekleriniz için çok teşekkürler çok yardımcı oldunuz. Ben artık sistemi anladım ama hazırladığım videonun izlenilebilmesi için güncel linkini aşağıya koyuyorum, videonun görsellik açısından bu makalenin anlaşılmasında yardımcı olacağını düşünüyorum. Esenlikler.

Not: Az önce de dediğim gibi ben sorularımın cevaplarını aldım, sistemi anladım. Soru sormak için hazırladığım videoyu koymamın sebebi benim gibi bilmeyenler için görsel olarak hazıfalarında birşeyler canlanması içindir. Videoda pek güzel akıcı bir konuşma sağlayamadığım bu yüzden kusura bakmayın.
« Son Düzenleme: 22 Şubat 2020, 15:36:14 Gönderen: Yılmaz İZTAY »
1992 Kütahya
 

Çevrimdışı S.Alper ERDEM

  • Expert Üye
  • *****
  • İleti: 172
  • Thanked: 644 times
  • AVLAKFORUM.COM AVCI FORUMU
Muhterem Yılmaz Bey,


Yurdumuzda üretilen yivsizlerin büyük çoğunluğu, İtalyan Hükümeti'nin kendi imalatcıları için şart koştuğu;
Horoz düşmesi dışında, şarjörden beslemenin ancak aracı bir mekanik devre ile mümkün olması prensibine
göre çalışmaktadır. Daha önce izah edildiği gibi; horozu düşürerek gerçekleştiren her atış sonrası şarjör mandalı
arkadan içe dönerek kaşığın yukarı devinimine mani olup mekanizmayı geride tutarken hazneden fırlayan
fişeğin tabla kenarıyla kendini içeri itmesiyle mekanizmaya yol vererek dolumu gerçekleştirmekte, horoz kurulu
durumda, kendisi veya yayının etkilediği bir ara parça, şarjör mandalının arkadan içe dönerek kaşığı dönemez
biçimde yerinde tutmasına mani olmaktadır.

- Benelli ve klonlarında ara parça tetik grubu sağında üzeri kırmızı noktalı bir kanat olup horoz kurulu durumda
şarjör mandalı ve kaşık arasına girerek,

- Beretta ve klonlarında, tetik grubu önündeki bir pim, horoz kurulu vaziyette kaşığın altına girerek ve onun
şarjör mandalının yakalayabileceği seviyeye inmesine mani olarak...

Yukarıda söylenen aracı parça işlevini yapmaktadırlar.

Bu ara parçalar, istenirse elle kontrol edilerek şarjör mandalının arkadan içe dönerek hazneden fişek sevki için
kullananılabilmekte olup tanımları " Fişek salma kanat veya pimi" şeklindedir. Bu modellerde, adı geçen aracı
parçayı etkinleştirmeden kullanıcının hazneden atım yatağına fişek yüklemesi mümkün değildir.

Yurdumuzda İtalyan kanunlarına uyum zorunluğu yoksa da, üreticilerimizde kendi besleme düzenlerini
tasarlama kabiliyeti mevcut değildir.


Saygılar.
« Son Düzenleme: 22 Ocak 2019, 21:47:58 Gönderen: S.Alper ERDEM »
1944-Istanbul
 
The following users thanked this post: Kamil ÜNLÜTÜRK, Yılmaz İZTAY