Gönderen Konu: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA  (Okunma sayısı 10850 defa)

0 Üye ve 4 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Tevfik GÜN

  • Müdavim Üyemiz
  • ***
  • İleti: 1021
  • Thanked: 2192 times
  • AVCILIK AVCI SAYFASI
Ynt: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
« Yanıtla #25 : 10 Kasım 2018, 17:57:55 »
Şampiyonlar ligindeki ölüm grubu gibi olmuş burası oyuna çok fazla ayak uyduramasakta okurken keyif aldım teşekkür ederim değerli Büyüklerim.
Hazır yeri gelmişken aklıma takılan soruyu sorayım,fişek ağız kapaması yıldız yada ağız kıvırma olabiliyor ilk patlama anında fişek ağzı oluşan basınçla kurşun yada saçmanın itmesinden öncemi yoksa basıncın tapayı ittirmesine bağlı olarak kurşun yada saçmanın ağıza değmesiylemi açılıyor.
Teşekkür ederim.
1978 Eğirdir-Isparta
 
The following users thanked this post: Yaşar KÖKÇEN, Emrah AKDENİZ

Çevrimdışı S.Alper ERDEM

  • Expert Üye
  • *****
  • İleti: 172
  • Thanked: 644 times
  • AVLAKFORUM.COM AVCI FORUMU
Ynt: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
« Yanıtla #26 : 10 Kasım 2018, 20:32:01 »
Muhterem Sabri Bey,


Paylaşımız için teşekkürler... Araştırmalar genellikle optimum imalat şartlarında yapılmış birimler için
geçerlidir. Gaz tahliyeleri erken ve istenenden büyük hacimlerde, hesapsız, deneysiz yapılırsa, sonuç farklı
olacaktır. Bunun yanında, geri tepmenin lahzında oluştuğu ilk milisaniyeler içinde, irca yayının mekanizma
arkasında hesaplanan kompresyonu nisbetinde desteği mümkün değildir. Aynen bir akerdeon gibi, eylemsizliği
ile kendi boyunca büzülür, evsafına göre, daha sonraki safhalarda, kilit açılımını takiben etkisini göstermeğe
başlar. Bu nedenle, aynı benzerlikte basit geri tepmeli düzenlerin arkaya serbest inisyal devinim hesaplarında
irca yayı sadece tartı vereceği ağırlığı nisbetinde yer alır.

Yine de kendi kanaatlerinizle ilgili araştırma sonuçlarının bilgi dağarcığımıza katkılarını beklediğimi, mahcuben
ifade ederim.


Saygılar.
« Son Düzenleme: 10 Kasım 2018, 20:34:44 Gönderen: S.Alper ERDEM »
1944-Istanbul
 
The following users thanked this post: Tevfik GÜN, Yaşar KÖKÇEN, Emrah AKDENİZ, Mehmet Sabri MUTLUER

Çevrimdışı S.Alper ERDEM

  • Expert Üye
  • *****
  • İleti: 172
  • Thanked: 644 times
  • AVLAKFORUM.COM AVCI FORUMU
Ynt: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
« Yanıtla #27 : 11 Kasım 2018, 14:23:03 »

Muhterem Sabri Bey ve ilgi duyup değer vererek okuyan arkadaşlar,

Gazlı yivsizler hakkında en çok araştırma yapan ve bunları 1960'lı yıllarda aldıkları patentlerle kamuoyuna
açıklayan kuruluşlardan biri, "Remington" dur.

Bunlardan birinde yer alan denemede, mekanizmanın, kendine güç veren hiç bir mekanik bağlantı olmadan,
geri tepmenin omuz gibi bir maniada sonlanması ile kazandığı momenti devam ettirerek kendiliğinden
açılabildiği, ancak yeteri basit geri tepme öğelerinin hayli zaman alan bu devinim sırasında etkinliğini
yitirdiğinden boşaltma ve kurma işlevlerinin başarılamadığından bahseder.

Bunun gündelik hayata tercümesi ve çoğu tüfek kullanıcısının farkına varmadan yaşadığı şudur; Aşırı veya
hoyrat kullanımla yahut fabrikadan çıkışından hatalı olarak kilit ve yuvası aralığı çok az açılmış tüfeklerle
ateş edildiğinde, mekanizma cok az olan bu boşlukta geri gidip aniden durunca,  buna uyum gösteremiyerek
geriye hareketine devam eden taşıyıcı kol, namlu arkasının vaktinden önce açılmasına neden olur.

Konuyu ilgilendirdiği için yer verme gereğini duydum.


Saygılar.
« Son Düzenleme: 11 Kasım 2018, 18:51:30 Gönderen: S.Alper ERDEM »
1944-Istanbul
 
The following users thanked this post: Tevfik GÜN, Yaşar KÖKÇEN, Emrah AKDENİZ, Mehmet Sabri MUTLUER

Çevrimdışı S.Alper ERDEM

  • Expert Üye
  • *****
  • İleti: 172
  • Thanked: 644 times
  • AVLAKFORUM.COM AVCI FORUMU
Ynt: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
« Yanıtla #28 : 11 Kasım 2018, 20:09:10 »


Muhterem Tevfik Bey,


Yıldız kapamanın genelde bükmeliye , derin kapamanın sığ uygulamaya  göre çoğunlukla daha yüksek
ilk hız ve basınç nedeni olduğu bilindiği öngörüşüyle fişek önünü açan itişin dolu kütlesinden kaynaklandığı
söylenebilir.


Saygılar.
1944-Istanbul
 
The following users thanked this post: Tevfik GÜN, Yaşar KÖKÇEN

Çevrimdışı Kamil ÜNLÜTÜRK

  • Expert Üye
  • *****
  • İleti: 2283
  • Thanked: 3254 times
Ynt: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
« Yanıtla #29 : 11 Kasım 2018, 22:19:21 »
Bu konu ilgi çekici bir konu olarak beni de zihin jimnastiği yapmaya itti.Muhterem S.Alper ve Mehmet Sabri beylerin yarı otomatik silah işleyiş prensiplerini bilimsel temelli esaslarla ve görsellerle destekleyerek açıklamaları iyi etüt edildiğinde büyük ölçüde sistemin bir portresi zihinde canlanmakta.Fakat şu konuyu gene de düşünmekten kendimi alamadım ve kendimce bir açıklamasını da yaptım ama bu değerli isimlerin de yorumlarını almak isterim eğer lütfederlerse,şimdiden teşekkürler.O da şu;Nasıl oluyor da fişek muhtevası henüz namlunun ilk 20 küsür cm de ve daha katedecek bir 40-50 cm yolu varken gaz portu sebebiyle itkiye maruz kalan kilit hemen açılmıyor da muhteva namluyu terkettikten sonra açılmaya başlıyor?Bunun cevabını ben kendimce F:MxA fizik formülüne istinaden mermi gerisindeki F(kuvvet)ve mermi ağırlığının (ki mermi zaten o anda V1 hızının söylenildiğine göre %80 lerine ulaşmış durumda)mermi ivmelenmesine katkısına kıyasla,piston artı önüne kattığı kütle ve bunların gerisindeki nispeten oldukça az itkisi(F)ile kıyas kabul edilemeyecek derecede daha az bir ivmelenme gösterip mermi 50 cm i alana kadar ancak ilgili 1 küsür cm(kilit açma için gereken yol olarak tahmin ediyorum)i katedebileceği ile ilgili olsa gerektir diye verdim.Ne kadar güçlü fişek atılırsa da atılsın bu nisbi fark değişmeyecektir sanırım.
« Son Düzenleme: 11 Kasım 2018, 22:50:55 Gönderen: Kamil ÜNLÜTÜRK »
  • P.Beretta 687 SP5 67cm
  • P.Beretta ES100 71cm
Kamil ÜNLÜTÜRK
1965 - Bartın

 
The following users thanked this post: Tevfik GÜN, Yaşar KÖKÇEN, Emrah AKDENİZ

Çevrimdışı Emrah AKDENİZ

  • Müdavim Üyemiz
  • ***
  • İleti: 5004
  • Thanked: 7587 times
  • Hürgeneral ⭐️⭐️⭐️⭐️
Ynt: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
« Yanıtla #30 : 11 Kasım 2018, 23:20:30 »
Piston ve gramajdan başlayıp konu nerelere geldi ve ne güzel şeyler öğrendik  ^-^
Kamil Bey'in yorumu okuyunca aklıma geldi, keşke şöyle şeffaf namlu yapabilseler, fişeğin patlama anını, o anki reaksiyonunu ve namlu içindeki ilerlemesini, akabinde de mekanizma üzerindeki etkisini ağır çekimde kare kare izleyebilsek.. :)
  • Akdaş Kuntor 312 SE
  • Huğlu 104A
  • Huğlu Renova
  • Huğlu 202B
  • Özkanlar FX12
Samsun / 1986
 
The following users thanked this post: Kamil ÜNLÜTÜRK, Tevfik GÜN

Çevrimdışı Mehmet Sabri MUTLUER

  • Expert Üye
  • *****
  • İleti: 317
  • Thanked: 875 times
  • AVLAKFORUM.COM AVCI FORUMU
Ynt: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
« Yanıtla #31 : 11 Kasım 2018, 23:27:33 »
Nasıl oluyor da fişek muhtevası henüz namlunun ilk 20 küsür cm de ve daha katedecek bir 40-50 cm yolu varken gaz portu sebebiyle itkiye maruz kalan kilit hemen açılmıyor da muhteva namluyu terkettikten sonra açılmaya başlıyor?

Sayın Kamil bey,

Sizin için hemen bir video sekans analizi yaptım. 47 cm namlu uzunluğu olan gazlı sistem Beretta 1301 Tactical de yaptığım bir atışı değerlendirdim:


Burada göreceğiniz üzere ilk resimde sıkı namludan çıkmış ama okla işaretlediğim üzere mekanizmada henüz bir açılma yok. Sağdaki resimde mekanizma tam açılmış ancak kovan tahliyesi henüz başlamamış aradaki süre sıkı namluyu terk ettikten 0.4 saniye sonrası olarak ölçülebiliyor.

Sıkı gaz deliklerini geçip, pistonu ittirip, mekanizma daki kilidini döner başlığa dönme hareketi yaptırıp çevirerek veya dili düşürerek çözmesi için kinetik enerjinin mekanik bir iş yaptırması bu kadar bir gecikme yaratırken (Basınca göre hareket daha hızlı olsa bile), gaz kaçış deliklerinden sonra sıkının namluyu terketmesi namlu uzunluğuna bağlı olarak  0.0002-0.0004 saniye sürüyor.

Özetle mekanizmanın açılma hızı (kinetik enerjinin mekanik bir iş yaptırması nedeniyle) sıkının hızından 1000 kez yavaş gerçekleşiyor.

Umarım durumu açıklayabilmişimdir.

Not: Sağlığıma kavuşunca ayni analizi kinetik sitemde de yapacağım. Ancak çalışma sistemi çok farklı olsa da, gecikmenin çok farklı olmayacağı hatta daha fazla olacağını düşünüyorum
« Son Düzenleme: 11 Kasım 2018, 23:32:16 Gönderen: Mehmet Sabri MUTLUER »
  • Benelli Supernova
  • Beretta 1301
  • Ata CY Slug
  • Retay Masai Mara
MSM 1948-İzmir
 
The following users thanked this post: Kamil ÜNLÜTÜRK, Tevfik GÜN, Yaşar KÖKÇEN, Emrah AKDENİZ

Çevrimdışı Kamil ÜNLÜTÜRK

  • Expert Üye
  • *****
  • İleti: 2283
  • Thanked: 3254 times
Ynt: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
« Yanıtla #32 : 11 Kasım 2018, 23:29:57 »
Piston ve gramajdan başlayıp konu nerelere geldi ve ne güzel şeyler öğrendik  ^-^
Kamil Bey'in yorumu okuyunca aklıma geldi, keşke şöyle şeffaf namlu yapabilseler, fişeğin patlama anını, o anki reaksiyonunu ve namlu içindeki ilerlemesini, akabinde de mekanizma üzerindeki etkisini ağır çekimde kare kare izleyebilsek.. :)

Bu konuda youtube da animasyonlar var."How does a Gas operated semi-automatic(veya inertia operated)action work"yazıldığında oldukça iyi hazırlanmış şeffaf tüfeklerle anlatılan animasyonlar bulunabiliyor.Ve gerek bu animasyonlarda gerek gerçek silahlarla yavaş çekimlerde mekanizmanın mermi namluyu terkettikten sonra açılmaya başladığı net olarak görülüyor fakat bu neden böyle oluyor ben bir açıklamaya rastlamadım.
  • P.Beretta 687 SP5 67cm
  • P.Beretta ES100 71cm
Kamil ÜNLÜTÜRK
1965 - Bartın

 
The following users thanked this post: Tevfik GÜN, Yaşar KÖKÇEN, Emrah AKDENİZ

Çevrimdışı Kamil ÜNLÜTÜRK

  • Expert Üye
  • *****
  • İleti: 2283
  • Thanked: 3254 times
Ynt: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
« Yanıtla #33 : 11 Kasım 2018, 23:34:58 »
Sayın Kamil bey,

Sizin için hemen bir video sekans analizi yaptım. 47 cm namlu uzunluğu olan gazlı sistem Beretta 1301 Tactical de yaptığım bir atışı değerlendirdim:


Burada göreceğiniz üzere ilk resimde sıkı namludan çıkmış ama okla işaretlediğim üzere mekanizmada henüz bir açılma yok. Sağdaki resimde mekanizma tam açılmış ancak kovan tahliyesi henüz başlamamış aradaki süre sıkı namluyu terk ettikten 0.4 saniye sonrası olarak ölçülebiliyor.

Sıkı gaz deliklerini geçip, pistonu ittirip, mekanizma daki kilidini döner başlığa dönme hareketi yaptırıp çevirerek veya dili düşürerek çözmesi için kinetik enerjinin mekanik bir iş yaptırması bu kadar bir gecikme yaratırken (Basınca göre hareket daha hızlı olsa bile), gaz kaçış deliklerinden sonra sıkının namluyu terketmesi namlu uzunluğuna bağlı olarak  0.0002-0.0004 saniye sürüyor.

Özetle mekanizmanın açılma hızı (kinetik enerjinin mekanik bir iş yaptırması nedeniyle) sıkının hızından 1000 kez yavaş gerçekleşiyor.

Umarım durumu açıklayabilmişimdir.


Zahmetiniz için çok teşekkürler.Evet mekanizmanın açılıp geriye gidişi çok daha yavaş gerçekleştiğinden durumun bu şekilde gerçekleştiği sizin bu iletinizle de sabitlenmiş oldu.Ben bunun olası fizik temellerini yorumlamaya çalıştım.
« Son Düzenleme: 12 Kasım 2018, 11:43:23 Gönderen: Kamil ÜNLÜTÜRK »
  • P.Beretta 687 SP5 67cm
  • P.Beretta ES100 71cm
Kamil ÜNLÜTÜRK
1965 - Bartın

 
The following users thanked this post: Tevfik GÜN, Mehmet Sabri MUTLUER

Çevrimdışı Kamil ÜNLÜTÜRK

  • Expert Üye
  • *****
  • İleti: 2283
  • Thanked: 3254 times
Ynt: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
« Yanıtla #34 : 11 Kasım 2018, 23:54:46 »
Bu arada aklıma güçlü dolularda gaz tahliyesine gerek bırakmayabilecek bir sistem tasarımı geldi.Ya tüfeğin geri tepme şiddetine ya da gaz pistonunun hızına göre devreye girebilecek şekilde entegre edilmiş ve piston hareketini hafif dolu seviyesine yavaşlatabilecek şekilde kalibre edilmiş bir kütle veya yay sistemi tasarlanabilir mi acaba?Tabi ağır dolu atımı tamamlanıp yeni fişek sürüldüğünde devreden çıkmış olmalı beri taraftan.
  • P.Beretta 687 SP5 67cm
  • P.Beretta ES100 71cm
Kamil ÜNLÜTÜRK
1965 - Bartın

 
The following users thanked this post: Yaşar KÖKÇEN

Çevrimdışı Kamil ÜNLÜTÜRK

  • Expert Üye
  • *****
  • İleti: 2283
  • Thanked: 3254 times
Ynt: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
« Yanıtla #35 : 12 Kasım 2018, 00:14:18 »
Bir de yukarıya doğru(özellikle tam dik)atışlarda işler gerek gaz gerek inertia sistemlerde ne ölçüde değişiyor?Bir de bu konu var aklıma takılan.Gazlı da piston önündeki yük azalıyor muhtemelen,inertia da da atıl blokun inertia yayı sıkıştırması için yerçekimi kuvvetini de yenmesi gerekiyor gibi...
  • P.Beretta 687 SP5 67cm
  • P.Beretta ES100 71cm
Kamil ÜNLÜTÜRK
1965 - Bartın

 

Çevrimdışı S.Alper ERDEM

  • Expert Üye
  • *****
  • İleti: 172
  • Thanked: 644 times
  • AVLAKFORUM.COM AVCI FORUMU
Ynt: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
« Yanıtla #36 : 12 Kasım 2018, 08:58:44 »


Muhterem Kamil Bey,


Teknik konularla alakadar bir forumdaşımızın paylaşımlarıyla aramızda olması memnuniyet vericidir.

Otomatik dolumlu ateşli silahlarda, namlu içinde sevkedilen metaın bu birimin nerelerinde olduğu an, namlu arkasını
kapatan bloğun, silah üzerinde, varsa bağlı olduğu diğer birimlerle, yoksa müstakilen, arkaya doğru ne kadar devinim
içinde olacağını ortaya koyan fizik formülü, Newton'un üç numaralı eşitliğinde, "Hız" yerine onun muadili olduğu; "Yol/
Zaman"kavramının konulduğu, "Zaman" faktörü için, her iki tarafta  olay sırasında geçen ve yekdiğerine eşit olan
"Katedilmiş süre" ikamesi ve bunun formülün iki yanında aynı değer olarak hesaptan alınması kabuluyle, geride kalan
değişken faktör,"Yol" un kaim  olduğu; Geri tepen namlu arkası blok ağırlığı(gram) x  Bu ağırlığın arkaya katettiği yol(mm)
eşittir(=) Namlu içinde ileri giden sevk edilen nesne ağırlığı(gram) x Bu nesnenin namlu içinde katettiği yol(mm) x
12 Ga. için Fişek taban alanı/ Namlu dikey kesit alanı( Yaklaşık olarak=1.3) eşitliğidir.

Bu formülle, mesela, kurşun veya saçma kütlesinin gaz tahliye kanallarına ulaştığı an namlu arkasını, ona kilitli olarak
örten ve mekanizma grubu ve onu taşıyan sürgü kolunun irca yayının tartı veren ağırlığı toplamlarıyla tüfek içinde geriye
ne kadar yol alacağını, bundan sonraki evrelerde, dolu namlu içinde hangi uzaklıkta iken açılmış mekanizma gurubunun
ne kadar arkaya devinim içinde olacağını hesaplayabilirsiniz. Bu işlem sırasında akılda tutulması gereken, mekanizma irca
yayının, kilitten açılma aralığı olan en çok bir santim geriye mesafede, eylemsizliği ve elastıkıyet katsayısına bağlı olarak,
sükunet halindeki kompresyon değerini veremiyeceği, arkaya doğru ilk bir santim ötesinde bu özelliğini ortaya koyabileceği
keyfiyetidir.

Daha önceden bir başka konuda verilmiş alakadar bir alıntı aşağıdadır;




Ynt: Gazlı sistem & Kinetik sistem arasındaki güç/etkili menzil farkı
« Yanıtla #48 : 20 Eylül 2018, 09:37:09 »
Selamlar muhterem arkadaşlar,


Gazlı tüfeklerde güç kaybı vehimi, ülkemizde, üreticiler indinde bile, nedense, gündemden hiç düşmeyen bir konudur.

Gaz basıncını namludan küçük çıkışlarla kilit açma mekanizmalarına yönlendirme düşüncesi, yivli tüfeklerde, geçen
asrın ilk yıllarından da önce başlamış bir uygulamadır. O zamanın kara barutlu fişekleri. tahliye kanallarını çok kısa
sürede tıkadığı, korozyona yol açtığı için fazla tutulmamış, bu şekilde otomatik dolumlu piyade tüfeklerinin gelişmesi bayağı
ertelenmiş, hatta Almanya gibi bazı ülkelerde, bu nedenle, askeri tüfek talepleri arasına "Namluda delik olmama" zarureti
getirilmiştir.

Zaman içinde barut teknolojisinin gelişimiyle gazlı sistemler kullanılmaya başlanmış, Newton fiziği üyarınca yapılan
basit hesaplarla mekanizma devrelerine aktarılan barut gazının, tabir caizse "Atık gaz" niteliğinde olduğu ordonat
yetkililerine anlatılarak tasvibleri paralelinde bugün çok kullanılan gazlı piyade tüfeklerinin çağı başlamıştır.

Yivsiz tüfeklerde, gaz tahliye çıkışlarının, barut artığı, küçük saçmalar, keçe ve sair ıvır zıvırla tıkanmasını önleyen
plastik tapaların gelişimiyle aynı sistem, geçen asrın ortalarından itibaren kullanım görmeye başlamıştır. O zamana
kadar pazar hakimi olan Browning A5 ve klonlarının "Uzun geri tepmeli" çalıştırma sistemi, daha ucuz ve etkin bu
yaklaşımla giderek pazardan çekilmiş, kaybolmuştur.

Yivsizlerde gazlı düzenin ilk yapımcılarından "Remington" un başlangıç modeli patentinde, "Yapılan araştımalar neticesinde,
kullanılan barut türlerinin büyük çoğunluğuyla namlu ilk yirmi ile yirmibeş santım ilerisinde, gaz basıncının itiş etkisinin
takribi yüzde sekseninin elde edildiği, bu nedenle her tür dolu için bu mesafeden mekanizma kilit devrelerine alınacak
gaz niteliklerinin görevini kusursuz yapacağı" ifadesi yer almaktadır. Söz konusu söylem, uzun araştırma ve deneylerin
sonucudur.

Bugün de bu görüş büyük oranda geçerlidir. Namlu içi ilk  yirmibeş santim önünde, barut gazı itiş gücünün yaklaşık
yüzde seksenini kazanmaktadır. Kalan mikdar takribi yüzde yirmi, normalde altmışbeş santımlık bir namludan artakalan
öne uzunlukta, 12 Ga. namlu çapıyla 230 santimetre karede, 2.5 milim çaplı iki tahliye kanalı alanı 0.03 santimetre kare;
0,000125 (1/8000 civarı) oranlı kapalı ve açık alan kıyaslı ortamda işlevini sürdürmektedir.

Çok müşkülpesent düşünürler için bu oranın 1/3000 olduğu varsayılırsa, tahliye kanallarına kadar gelen dolunun, orada
"Zınk!" diye çakılıp gazın  aşağı gidişine seyirci olduğu düşünülse dahi , mesela 450 m/saniye kazanılmış ilk ..
hızın bu oranda kaybı; Ancak 1.35 m/saniye civarı  olacaktır.

Ki gerçek böyle de değildir. Gazın çok küçük bir kısmı tahliye kanallarına sevkedilirken, büyük kısmı mesela 36 gram gelen
dolunun ileri sürüm işlevinde mesaiine devam halindedir.

Mekanizma grubunun ortalama ağırlığı 600 gram civarıdır.

Aynı birimin geri giderek kilitten kurtulma mesafesi de yaklaşık bir santimdir.

Newton üçüncü formülünden neşet eden; "Mekanizma ağırlığı x mekanizmanın dolu namludan çıkıp gittiği zaman içindeki
aldığı yol= Dolu ağırlığı x dolunun namlu sonuna kadar gideceği yol x fişek taban alanı/namlu iç çap vüsati " eşitliğiyle, bir
santim geri kilit açılma aralığı sonuna kadar seyahatin bitişinde, dolunun, namlu içi tahliye kanalları ilerisinde yaklaşık 22
santime ulaşacağı hesaplanabilmektedir. Yani, 25+22= 47 santim namlu içinde barut gazı tamamen kapalı bir ortam
içinde devinim vermektedir. Bu vukuat sırasında mekanizma geri getirme yayı, eylemsizliği ile kendi içinde çok az sıkışıp
gerekli parçalara destek özelliğini kaybettiğinden, geri tepen parçalara durdurucu etki verebilme kabiliyetinde değildir.

65 santimlik namlunun kalan , en fazla 25 santiminde söz konusu kapalı açık alan oranı, gerçekte 1/15000, karamsar
yorumcu için, haydi onunda üçte biri; 1/5000, bu değerin 450 m/saniye ilk hıza kıyası, takribi, 0.9 m/saniye civarı olsa
gerektir.

Ki gerçekte oluşum böyle de değildir.

Kilit açıldıktan sonra mekanizma grubu, tamamen basit geri tepmeli düzende devinim vermektedir. Yani, fişeğin arkaya
itişine karşı koyan, aksam ağırlığı olarak yalnızca takribi 600 gramlık kütlenin eylemsizliğidir. Bu birimin dolunun namludan
çıkıp gitmesi için gerekli, kalan yirmibeş santim öne mesefede, fişek arka kısmının çıplak olarak dışarı taşırabileceği
uzunluk 2 santim civarı olması gerekir ki, bu dahi güvenli sayılabilecek bir değerdir.

Ancak gerçekte durum farklıdır. Geri tepme şoku etkisiyle kendi içinde şıkışarak destek özelliğini kaybeden irca yayı, ilk
bir santimlik mekanizma arkaya deviniminin bu aralığı kapatması neticesinde etkinliğini kazanıp, en az üç dört kilo yükle
geri tepen aksam üzerinde durdurucu etkisini başlatacak, namlu içindeki dolunun tamamen çıkıp gitmesinden sonra
kazanılmış moment ve kalan gaz basıncına yenilerek mekanizma arkaya hareketine izin verecektir.

Görülmektedir ki...

Tahliye kanallarından alınan gaz basıncının güç kaybı gibi bir etkisi hiç yoktur.

Olsa bile... Hesapla bulunan 1/5000, haydi olmadı 1/3000 açık alan kıyasıyla, dolu ileri devinimi namlu içinde yavaşlamış
dahi bulunsa...

Herkesin malumu olduğu üzere, barut hakkının tamamı  standart en uzun namlu içinde dahi yanmamakta, bir kısmı
dışarı atılmaktadır. Ağız alevi ve sesin büyük ölçüde sebebi bu oluşumdur.

Namlu içinde yavaşlayan dolu, bu zaman içinde daha çok miktar barudun yanmasına, bunun neticesinde daha yüksek
ilk hız kazanımına neden olacaktır.

Yani, gazlı tüfeklerde beklenen, daha az değil daha çok ilk hız ve vuruş enerjisi olmalıdır...

Neye niyet... Neye kısmet...

Netice-i kelam...

Gazlı tüfeklerde güç kaybı yoktur... Aksine inananlar bir an önce bu vehimden kurtulmalıdırlar.



Saygılar.






Anlayabildiğim kadarıyla, hayli ilgi çekici olan diğer yaklaşımlarınızla alakadar olarak, kısıtlı bilgim çerçevesinde
ekleyebileceklerim aşağıdadır;

- Yer çekiminin otomatik dolum sistemlerine etkisi; namlu tam dikey durumda iken, geri tepen öğelerin aşağı doğru
ne kadar bir sarkma içinde olduğu nisbetindedir.  Söylenen keyfiyet, en aşırı etkisini geri getirme(İrca) yayı üzerinde
gösterebilir ve ateşlemenin ilk anında, bu birim faktörünün zaten eylemsizliği etkisiyle hesap edilen kompresyonunu
veremeyeceği düşünüldüğünde, vukuatın etkisinin ihmal edilebileceği görülecektir. Kinetik düzende enerji toplamayı
mümkün kılan aşırı sert ve esnek yayda zikredilen etki ihmal fiilini dahi ihmal ettirecek seviyededir.

- Dolu ağırlığına göre kendinden ayar yapan, atalet esaslı mekanizmalar, geçen asrın ortalarından itibaren çeşitli
kuruluşlar tarafından denenmiş, patentlere bağlanmış, ancak, çalışma ortamının barut gazı artıklarıyla  kısa sürede
arzu edilen evsafını terk ettiği görülerek seri üretime alınmamıştır. Bunlarda en çok üzerinde durulan yaklaşım, geri tepen
tüfek içinde, etki veren kuvvet şiddetine göre, kütlesine bağlı eylemsizliğiyle yerini koruyarak gaz tahliye kanallarını, dolu
ağırlığına göre aralayan mekanik düzenlerdir.

İlgi çekici paylaşımlarınızın devamını görmek umuduyla...



Saygılar.





1944-Istanbul
 

Çevrimdışı Tevfik GÜN

  • Müdavim Üyemiz
  • ***
  • İleti: 1021
  • Thanked: 2192 times
  • AVCILIK AVCI SAYFASI
Ynt: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
« Yanıtla #37 : 12 Kasım 2018, 09:35:33 »

Muhterem Tevfik Bey,


Yıldız kapamanın genelde bükmeliye , derin kapamanın sığ uygulamaya  göre çoğunlukla daha yüksek
ilk hız ve basınç nedeni olduğu bilindiği öngörüşüyle fişek önünü açan itişin dolu kütlesinden kaynaklandığı
söylenebilir.
.


Saygılar.
Saygıdeğer Büyüğüm cevabınız için teşekkür ederim,bir karmaşa daha açıklığa kavuşmuş oldu.
Saygılarımla
« Son Düzenleme: 12 Kasım 2018, 09:36:58 Gönderen: Tevfik GÜN »
1978 Eğirdir-Isparta
 

Çevrimdışı Mehmet Sabri MUTLUER

  • Expert Üye
  • *****
  • İleti: 317
  • Thanked: 875 times
  • AVLAKFORUM.COM AVCI FORUMU
Ynt: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
« Yanıtla #38 : 12 Kasım 2018, 11:33:36 »
Hazır yeri gelmişken aklıma takılan soruyu sorayım,fişek ağız kapaması yıldız yada ağız kıvırma olabiliyor ilk patlama anında fişek ağzı oluşan basınçla kurşun yada saçmanın itmesinden öncemi yoksa basıncın tapayı ittirmesine bağlı olarak kurşun yada saçmanın ağıza değmesiylemi açılıyor.

Tevfik bey,

Ana başlığın dışına çok çıkmakla birlikte, soruyu burada sorduğunuz için izninizle yanıtlamak isterim.

Kıvırmanın açılması elbette en öndeki saçma veya tek kurşunun ittirmesi oluyor.

Bu arada kıvırma ile ilgili ufak bir bilgi aktarmak istiyorum.

1. Yıldız kıvırma, düz kıvırmaya göre daha fazla basınç üretir
2. 8 li yıldız kıvırma 6 lı kıvırmaya göre daha fazla basınç üretir
3. Yıldız kıvırmada her bir 0.5 mm kıvırma artışı, namlu çıkış hızını 7 m/s kadar arttırmakla beraber, aşırı kıvırma atım yatağı basıncını SAAMII sınırları üzerinde anormal arttırabilir

Bir örnek verirsem daha iyi anlaşılır diye düşünüyorum (Veriler barut türüne göre değişecektir):


« Son Düzenleme: 12 Kasım 2018, 11:36:56 Gönderen: Mehmet Sabri MUTLUER »
  • Benelli Supernova
  • Beretta 1301
  • Ata CY Slug
  • Retay Masai Mara
MSM 1948-İzmir
 
The following users thanked this post: Tevfik GÜN

Çevrimdışı Kamil ÜNLÜTÜRK

  • Expert Üye
  • *****
  • İleti: 2283
  • Thanked: 3254 times
Ynt: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
« Yanıtla #39 : 12 Kasım 2018, 11:40:47 »
S.Alper Bey,gerek şahsıma yönelik iltifat kabul ettiğim sözlerinize gerekse açtığım konuya dair ve dahi ekstra bilgilerle bezenmiş detaylı ve olabildiğince berrak açıklamalarınıza çok teşekkür ediyorum.

   Üyeliğinizden bu tarafa iletilerinizi büyük bir ilgi ile takip ediyor ve muhtelif silah çalışma ve mekanikleri ile ilgili pek çok gizemli duruma ışık tuttuğunuz için de ayrıca teşekkür ediyorum.Evet ben de teknik konulara ilgisi olan birisiyim ve merak konusu olduğunu düşündüğüm ve kendim de merak ettiğim belli bir çalışma mekaniği bölümüne dikkat çekerek tabiri caizse bir pas atarak ilgili konuların biraz daha anlaşılır hale gelmesine katkım olduysa da ne mutlu bana.

Saygılar benden efendim.
  • P.Beretta 687 SP5 67cm
  • P.Beretta ES100 71cm
Kamil ÜNLÜTÜRK
1965 - Bartın

 
The following users thanked this post: Tevfik GÜN

Çevrimdışı S.Alper ERDEM

  • Expert Üye
  • *****
  • İleti: 172
  • Thanked: 644 times
  • AVLAKFORUM.COM AVCI FORUMU
Ynt: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
« Yanıtla #40 : 12 Kasım 2018, 13:33:21 »


Muhterem Kamil Bey,


Acizane, kendi tecrübe ve hayli muhtelif kaynaklardan doğrulayarak karaladığım yazılarımı ilgilenerek okuyan kişilerin iyi veya
kötü her tür yorum ve kanaati benim için çok değerlidir. Teşekkür ederim.

Mevcut sistemlere katkıda bulunmak istiyor ve bu konuda çalışmalar yapıyorsanız, benim size faydalı olabilecek görüşüm, daha
önceden alakadar mevzuda neler yapıldığığını çok iyi araştırmanızdır. Patent Dairesi arşivleri umuma açık, değerli bilgi kaynaklarıdır
ve yabancı dil refakatinda araştırmacıları, beyhude olabilecek çabalardan kurtaracak ip uçları verir.  Sadece Amerikan Patert Dairesi
arşvinin tetkiki dahi bu maksat için yeterli olabilir.

Herhangi bir konuda buluşunuz varsa, lütfen, kimseye açıklamayınız. Araştırdığınız konunun asaletini kesinleştirme tetkiklerinizden
sonra mutlaka patent kurumuna baş vurunuz. Ülkemiz mevzuatı Edison'un ampulüne dahi, müracaat halinde yapım tekeli bahşedecek
kadar bol görüllü olsa da bu safhayı ihmal etmeyiniz. Buluşunuzun aslını ifşa etmeden, ara safhalarda bilgisine güvendiğiniz kişilerden
yardım alabilirsiniz. Her konuya hakimiyet kimsenin yapabileceği iş değildir ve basit iki söz dahi araştırıcıyı günler sürecek boşa efordan
kurtarabilir.

Başarı dileklerimle...



Saygılar.




1944-Istanbul
 
The following users thanked this post: Kamil ÜNLÜTÜRK, Cihat KESKİN

Çevrimdışı Tevfik GÜN

  • Müdavim Üyemiz
  • ***
  • İleti: 1021
  • Thanked: 2192 times
  • AVCILIK AVCI SAYFASI
Ynt: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
« Yanıtla #41 : 12 Kasım 2018, 13:43:17 »
Tevfik bey,

Ana başlığın dışına çok çıkmakla birlikte, soruyu burada sorduğunuz için izninizle yanıtlamak isterim.

Kıvırmanın açılması elbette en öndeki saçma veya tek kurşunun ittirmesi oluyor.

Bu arada kıvırma ile ilgili ufak bir bilgi aktarmak istiyorum.

1. Yıldız kıvırma, düz kıvırmaya göre daha fazla basınç üretir
2. 8 li yıldız kıvırma 6 lı kıvırmaya göre daha fazla basınç üretir
3. Yıldız kıvırmada her bir 0.5 mm kıvırma artışı, namlu çıkış hızını 7 m/s kadar arttırmakla beraber, aşırı kıvırma atım yatağı basıncını SAAMII sınırları üzerinde anormal arttırabilir

Bir örnek verirsem daha iyi anlaşılır diye düşünüyorum (Veriler barut türüne göre değişecektir):


Saygıdeğer Hocam, benim için değerli bilgiler bunlar katkılarınız için teşekkür ederim.
Saygılarımla.
1978 Eğirdir-Isparta
 

Çevrimdışı Kamil ÜNLÜTÜRK

  • Expert Üye
  • *****
  • İleti: 2283
  • Thanked: 3254 times
Ynt: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
« Yanıtla #42 : 12 Kasım 2018, 14:12:45 »

Muhterem Kamil Bey,


Acizane, kendi tecrübe ve hayli muhtelif kaynaklardan doğrulayarak karaladığım yazılarımı ilgilenerek okuyan kişilerin iyi veya
kötü her tür yorum ve kanaati benim için çok değerlidir. Teşekkür ederim.

Mevcut sistemlere katkıda bulunmak istiyor ve bu konuda çalışmalar yapıyorsanız, benim size faydalı olabilecek görüşüm, daha
önceden alakadar mevzuda neler yapıldığığını çok iyi araştırmanızdır. Patent Dairesi arşivleri umuma açık, değerli bilgi kaynaklarıdır
ve yabancı dil refakatinda araştırmacıları, beyhude olabilecek çabalardan kurtaracak ip uçları verir.  Sadece Amerikan Patert Dairesi
arşvinin tetkiki dahi bu maksat için yeterli olabilir.

Herhangi bir konuda buluşunuz varsa, lütfen, kimseye açıklamayınız. Araştırdığınız konunun asaletini kesinleştirme tetkiklerinizden
sonra mutlaka patent kurumuna baş vurunuz. Ülkemiz mevzuatı Edison'un ampulüne dahi, müracaat halinde yapım tekeli bahşedecek
kadar bol görüllü olsa da bu safhayı ihmal etmeyiniz. Buluşunuzun aslını ifşa etmeden, ara safhalarda bilgisine güvendiğiniz kişilerden
yardım alabilirsiniz. Her konuya hakimiyet kimsenin yapabileceği iş değildir ve basit iki söz dahi araştırıcıyı günler sürecek boşa efordan
kurtarabilir.

Başarı dileklerimle...



Saygılar.






S.Alper Bey,halisane uyarı ve önerileriniz için ayrıca müteşekkirim.Halihazırda amatörce bir meraktan öteye gitmeyen bu ilgim ileride daha ciddi bir mesaiye kanalize olursa söylediklerinizi mutlaka dikkate alacağım.Şimdilik bir sohbet konusu hüviyetindeler.

Saygılar.

  • P.Beretta 687 SP5 67cm
  • P.Beretta ES100 71cm
Kamil ÜNLÜTÜRK
1965 - Bartın

 

Çevrimdışı Raha BOLAT

  • Müdavim Üyemiz
  • ***
  • İleti: 623
  • Thanked: 113 times
Ynt: ARMSAN ÇİFT PİSTON HAKKINDA
« Yanıtla #43 : 13 Kasım 2018, 09:09:41 »
Bu güzel bilgiler için büyüklerimize teşekkür ederiz. Herkesin kafasındaki sorular ete kemiğe bürünmeye başladı.
Raha BOLAT
1977 kırıkkale