Gönderen Konu: Hibrit Sistem Karmaşası  (Okunma sayısı 13469 defa)

0 Üye ve 5 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı S.Alper ERDEM

  • Expert Üye
  • *****
  • İleti: 172
  • Thanked: 644 times
  • AVLAKFORUM.COM AVCI FORUMU
Ynt: Hibrit Sistem Karmaşası
« Yanıtla #75 : 10 Ocak 2019, 14:10:59 »


Muhterem Kamil Ünlütürk Bey,


Melez bir tüfek için düşününce ele alınabilecek hayli alternatif bulunabilir. Ancak önemli olan, bunun bir kullanım avantajı vermesi.
Kinetik tüfeklerin en belirgin vasfı, temizliğe çok duyarlı olmaması ve gazla melezleme durumunda bu tamamen ortadan kalkıyor.
Binaenaleyh, oturup kafa yormaya değecek bir konu değil. Sadece bizim tüfekçilerimiz arasında, maliyet muhasebesine çok vakıf
olmayan, tasarrufunu getiri zanneden saf Anadolu çoçuklarının bir özgün tasarımı.  Üretimden beş para kısmak için kafasında kırk
tilki dolaştıran yabancıların aklına dahi gelmez... Görünce şaşırır... Anlam veremez...

Bizim tüfekçilerimizden hayli sonra Beretta, mekanizma içindeki kinetik yayı, yaylı pullar ve polimer tamponlarla aldığı sademeyi
civara sürtünerek yayan ve yavaşlatan bir yapılanmayla değiştirerek, sadece yüksek güçlü fişeklerde kinetik, sair zaman gazlı
bünyede mesai veren bir yivsizin patentini almış, ancak üretimine dahll etmemişti.

Ezcümle, melez bir yapılanma için uğraşmaya değmez... Boşa zahmet.


Saygılar.



1944-Istanbul
 
The following users thanked this post: Kamil ÜNLÜTÜRK, Yaşar KÖKÇEN, Özhan ÖZBAY, Mehmet Sabri MUTLUER

Çevrimdışı S.Alper ERDEM

  • Expert Üye
  • *****
  • İleti: 172
  • Thanked: 644 times
  • AVLAKFORUM.COM AVCI FORUMU
Ynt: Hibrit Sistem Karmaşası
« Yanıtla #76 : 10 Ocak 2019, 14:24:30 »


Muhterem Kamil Selcik Bey,


Gazlı tüfeklerin silahı yormayan en uygun şekli, pistona alınan hacme genleşme için uygun zaman verilmesidir. Böylelikle basınç
aniden mekanizma bağlantılarına vurarak tahribat yapmaz. Özellikle askeri hizmet tüfeklerinde bu, istenen bir özelliktir. Amerikan
ordusu, hırçın bünyede M1'den M14'de bunun için geliştirilen bir yapılanmayla geçmiştir.

Küçük çaplı ve az sayıda tahliye kanalları, uygun namlu boyunda böyle bir avantaj verir. Eski Fabarm ve Beretta modellerinde de
bunu piston ve silindir iç hacimleriyle sağlayan yapılanmalar mevcuttur.

Ciddi firmalar, hesaplamalar ve daha da gerçekçi olarak tecrübelerle gaz tahliye kanal çap ve adetlerini, isterlerse, zikredilen nitelikte
yapabilirler.


Saygılar.


1944-Istanbul
 
The following users thanked this post: Kamil ÜNLÜTÜRK, Yaşar KÖKÇEN

Çevrimdışı Kamil SELCİK

  • AvlakForum Üye
  • *
  • İleti: 102
  • Thanked: 50 times
  • AVLAKFORUM.COM AVCI FORUMU
Ynt: Hibrit Sistem Karmaşası
« Yanıtla #77 : 10 Ocak 2019, 14:29:46 »
Sayın Alper Erdem bey ve sayın Sabri bey benden yaşça büyüksünüz eski dilde kelimeler vede bilimsel üst kavram kelimeler kullanıyorsunuz ha belki yaşıtlarınız anlayabilir ama ben sizi fazla anlamıyorum kusura bakmayın biraz daha gençlerin anlayabildiği sadelikte kelimeler kullanırsanız çok memnun olurum şahsım adına. (ben motorsiklet tamircisiyim şimdi bende parçacıya parça almaya gittiğimde fabrika dilimi kullanayım örnek: benim dilim :dış ateşleme bobini       fabrika dili: endüksiyon bobini bunun gibi bir sürü örnek verebilirim eğer fabrika dilinde parçacıdan parça istesem inanın yüzüme kusura bakmayın mal gibi bakar  ;D valla bende bazı kelimeleri sizlerden duyunca kusura bakmayın anlamıyorum sakın kusuruma bakmayın ellerinizden öperim büyüğümsünüz.
  • Stoeger md2000
  • Akdaş AH212 hybrit
1982-Konya
 

Çevrimiçi Abdullah GÜLTEPE

  • Müdavim Üyemiz
  • ***
  • İleti: 1077
  • Thanked: 176 times
Ynt: Hibrit Sistem Karmaşası
« Yanıtla #78 : 10 Ocak 2019, 15:37:33 »
Döner kafa kilit sistemine çokta takılmamak lazım hatta konu bayada uzadı sonuçta beratta firmasıda a400 gibi yeni modellerde kullanıyor, önemli olan tüfeğin çalışması ve ömrü gerisi teferruat anca tartışıriz isteklerimizi firmalara iletiriz su varkı akdas firmasının bir yetkilisinin bu forumda olması iyi birşey, ben buradan yerli birçok firmaya her türlü forumda ve maille pompalılarda  avda kullanım için basit bir değişiklik istedim hiçbir firmada bu talebim karşılık bulmadı ve akdas firması benim istediğim değişikliği pompalı modellerinde yapmış  bunun için kendilerine teşekkür ederim başarılarının devamını dilerim...
Burada kimsenin fikir ve bilgilerini paylaşmaktan başka bir amacı oldugunu düşünmüyorum bilgilerimizi paylaşıp firma yetkilileriyle ürünlerindeki sıkıntılarını paylaşmak adına biraz daha yumuşak üslupla burada paylaşımlarımızı gerekir diye düşünüyorum bazen haklı bile olsanız yanlış yapmadığınızı da düşünceniz ufak bir tevazu bu forumda tatsız tartışmalar yerine bilgi paylaşım ortamını korumuş oluruz yaşım sizlerden küçük  kimseye akıl verme veya saygısızlık olarak algılanmasın verilen bilgiler için teşekkür ederim bu kadar bilgiyi bulabileceğimiz başka forum yok bunu iyi değerlendirmemiz lazım saygılar sunarım...
  • baikal mp 153 0tomatik
  • yıldız p71 otomatik
  • turkuaz sn12 otomatik
  • akdaş ah 212
Abdullah GÜLTEPE 1984 KARABÜK-İSKENDERUN/HATAY
 Tel: 05354083156
 

Çevrimdışı Hakan ATASOY

  • Müdavim Üyemiz
  • ***
  • İleti: 638
  • Thanked: 564 times
  • AVCILIK AVCI SAYFASI
Ynt: Hibrit Sistem Karmaşası
« Yanıtla #79 : 10 Ocak 2019, 15:41:47 »
Döner kafa kilit sistemine çokta takılmamak lazım hatta konu bayada uzadı sonuçta beratta firmasıda a400 gibi yeni modellerde kullanıyor, önemli olan tüfeğin çalışması ve ömrü gerisi teferruat anca tartışıriz isteklerimizi firmalara iletiriz su varkı akdas firmasının bir yetkilisinin bu forumda olması iyi birşey, ben buradan yerli birçok firmaya her türlü forumda ve maille pompalılarda  avda kullanım için basit bir değişiklik istedim hiçbir firmada bu talebim karşılık bulmadı ve akdas firması benim istediğim değişikliği pompalı modellerinde yapmış  bunun için kendilerine teşekkür ederim başarılarının devamını dilerim...
Burada kimsenin fikir ve bilgilerini paylaşmaktan başka bir amacı oldugunu düşünmüyorum bilgilerimizi paylaşıp firma yetkilileriyle ürünlerindeki sıkıntılarını paylaşmak adına biraz daha yumuşak üslupla burada paylaşımlarımızı gerekir diye düşünüyorum bazen haklı bile olsanız yanlış yapmadığınızı da düşünceniz ufak bir tevazu bu forumda tatsız tartışmalar yerine bilgi paylaşım ortamını korumuş oluruz yaşım sizlerden küçük  kimseye akıl verme veya saygısızlık olarak algılanmasın verilen bilgiler için teşekkür ederim bu kadar bilgiyi bulabileceğimiz başka forum yok bunu iyi değerlendirmemiz lazım saygılar sunarım...
Pompalılarda istediğiniz o değişiklik neydi?
Bu memleket tarihte Türktü, bugün de Türktür ve ebediyyen de Türk olarak yaşayacaktır.Türkiye Türklerindir! Ne mutlu, Türküm diyene!1980 BURSA
 

Çevrimiçi Abdullah GÜLTEPE

  • Müdavim Üyemiz
  • ***
  • İleti: 1077
  • Thanked: 176 times
Ynt: Hibrit Sistem Karmaşası
« Yanıtla #80 : 10 Ocak 2019, 17:08:24 »



 Fotoğraflarda görülen tetik tertibatının  önünde bulunan mekanizma açmaya yarayan mandal yerli pompalılarda aynı şekilde konumlandırılmış durumda pompalı tüfekler taktik olarak kullanıldığında mandal bu haliyle sorun olmasada avda kullanırken sıkıntı olabiliyor ben ilk tüfeğimi pompalı olarak aldım ve tufegimin bu şekildeydi zaman zaman askıda taşırken orman içinden geçerken bu mandala basılıp mekanizma açılabiliyordu

İkinci pompalı tufegim olan stoegeri ilk tufegimde yaşadığım sıkıntıdan dolayı tercih ettim ve gerçekten 2 yıl sürekli olarak kullandım stoegerde bu mandaldan hiçbir sıkıntı yaşamadım stoeger sağlam supermagnum bir tüfek dolasiyla biraz ağır çekme mesafeside supermagnum olduğu için biraz uzun ama sürekli kullanırken çekme konusunda bir sıkıntı yaşamıyordum ilk tufegim 76 yataklı çok hafifti ve avda hafif bir pompalı için yerli firmalara bu mandalin sol tarafta konumlandırılması sağ kullanıcıya ters kaldığını stoegeri örnek göstererek basit bir çalışma yapmalarını istedigimi bildirdim hiçbir firma çalışma yapmadi 2012 de bir firma çalışma yapıyoruz dedi ama maalesef  yapılmadı


 Buda akdas firmasının yapmış olduğu pompalı gerçekten istediğime yakın olmuş başarılarının devamını dilerim...
« Son Düzenleme: 10 Ocak 2019, 17:43:25 Gönderen: Abdullah GÜLTEPE »
  • baikal mp 153 0tomatik
  • yıldız p71 otomatik
  • turkuaz sn12 otomatik
  • akdaş ah 212
Abdullah GÜLTEPE 1984 KARABÜK-İSKENDERUN/HATAY
 Tel: 05354083156
 

Çevrimdışı Hakan ATASOY

  • Müdavim Üyemiz
  • ***
  • İleti: 638
  • Thanked: 564 times
  • AVCILIK AVCI SAYFASI
Ynt: Hibrit Sistem Karmaşası
« Yanıtla #81 : 10 Ocak 2019, 17:33:06 »
Anladım. O zaman tebrik etmek lazım bu duyarlı davranışı.  ;)
« Son Düzenleme: 10 Ocak 2019, 17:45:09 Gönderen: Hakan ATASOY »
Bu memleket tarihte Türktü, bugün de Türktür ve ebediyyen de Türk olarak yaşayacaktır.Türkiye Türklerindir! Ne mutlu, Türküm diyene!1980 BURSA
 

Çevrimiçi Abdullah GÜLTEPE

  • Müdavim Üyemiz
  • ***
  • İleti: 1077
  • Thanked: 176 times
Ynt: Hibrit Sistem Karmaşası
« Yanıtla #82 : 10 Ocak 2019, 17:50:30 »



  • baikal mp 153 0tomatik
  • yıldız p71 otomatik
  • turkuaz sn12 otomatik
  • akdaş ah 212
Abdullah GÜLTEPE 1984 KARABÜK-İSKENDERUN/HATAY
 Tel: 05354083156
 

Çevrimdışı Hakan ATASOY

  • Müdavim Üyemiz
  • ***
  • İleti: 638
  • Thanked: 564 times
  • AVCILIK AVCI SAYFASI
Ynt: Hibrit Sistem Karmaşası
« Yanıtla #83 : 10 Ocak 2019, 19:10:35 »



Bir tane Akdaş pompalı alırsın artık.  :)
Bu memleket tarihte Türktü, bugün de Türktür ve ebediyyen de Türk olarak yaşayacaktır.Türkiye Türklerindir! Ne mutlu, Türküm diyene!1980 BURSA
 

Çevrimiçi Abdullah GÜLTEPE

  • Müdavim Üyemiz
  • ***
  • İleti: 1077
  • Thanked: 176 times
Ynt: Hibrit Sistem Karmaşası
« Yanıtla #84 : 10 Ocak 2019, 23:19:47 »
Bir tane Akdaş pompalı alırsın artık.  :)
İl değişikliği nedeniyle 3-4 yıldır sadece yıllık izinde ava gidebiliyorum ve pompalı kullanmada reflekslerim zayıflıyor sürekli ava gidiyor olsaydım hiç düşünmeden alırdım şuan stoeger pompalimda var onu satarsamda alabirim nasip bakalım en azından alırsam marka belli oldu...
  • baikal mp 153 0tomatik
  • yıldız p71 otomatik
  • turkuaz sn12 otomatik
  • akdaş ah 212
Abdullah GÜLTEPE 1984 KARABÜK-İSKENDERUN/HATAY
 Tel: 05354083156
 

Çevrimdışı Samet BİRİCİK

  • Avlak Yönetici
  • *****
  • İleti: 1988
  • Thanked: 1987 times
Ynt: Hibrit Sistem Karmaşası
« Yanıtla #85 : 10 Ocak 2019, 23:38:00 »
Yorumum şahsi görüşümdür hiçbir silah üreticisi kapsamıyor ama Türk Avcısı senede 25 bin fişek atıyormuş gibi sankide kinetik sistem ihtiyacı ve sürekli kinetik silahlar neden düşünüyor anlamadım Benelli Amerikadaki temizlik sevmeyen üşengeç adamlara pazarladı bol bol meşhur etti =) temizleme üşengeçliği mi yoksa şu kinetik gazlıdan daha güçlü daha iyi vurur öldürür şehir efsanesi mi yoksa tamamen kişisel zevk meselesimi..Elimdeki Gazlı silah ile çamur su soğuk hertürlü ekstrem koşullarda tık demedi yarı yolda bırakmadı avlamadığım hayvan kalmadı yasak olmayan türleri..  fişek şok dipçik uyumu hangi havalarda ne fişek atacağını bildikten sonra hiçbir silah birbirinden daha güçlü değildir silahımda çok şükür GAZ KAÇAĞI da  :laugh: yok  bunu birçok testlerde gördük..
« Son Düzenleme: 10 Ocak 2019, 23:40:14 Gönderen: Samet BİRİCİK »
  • Kırklareli
  • İstanbul
  • https://www.facebook.com/motorlumuhre/
1986-istanbul
 
The following users thanked this post: Bilal AYDIN

Çevrimdışı Emrah AKDENİZ

  • Müdavim Üyemiz
  • ***
  • İleti: 5004
  • Thanked: 7587 times
  • Hürgeneral ⭐️⭐️⭐️⭐️
Ynt: Hibrit Sistem Karmaşası
« Yanıtla #86 : 29 Ağustos 2019, 23:14:36 »
Forumun yeniden açılma heyecanı ve keyfiyle forumda geziniyorum.
Bu konuyu görünce, sene başındaki yazışmalar aklıma geldi. Konuyu tekrar gözden geçirdim.
Epey bir muhabbet oldu sistem ve tüfekle ilgili.

Nasip olacak ya, geçtiğimiz şubat ayında bu tüfeğe ben de sahip oldum.
Bizzat kullanma ve gözlemleme fırsatım olduğu için kendimce birkaç şey eklemek istedim.
Amacım tartışmaları tekrar gündeme getirmek değil.
Nacizane gözlem ve bilgi paylaşımı babında düşünün lütfen..


Bu tüfek, hepinizin malumu "döner başlıklı gazlı sistem" ve "hibrit model" olarak geçiyor.
Gerek kendi sitelerinde gerekse Akdaş'ı bizzat ziyaretimde gözlemlediğim kadarıyla "Hibrit Sistem" diye bir konu veya ifadeleri yok.

Bu tüfeği yaklaşık 9 aydır kullanıp deniyorum.
Gaz pistonu, aktif valf ve genel çalışma görünümü Beretta modellerine benzer şekilde tasarlanmış.
Tek adet gaz deliği var. Piston yapısı klasik gazlı tüfeklerden biraz daha farklı ve daha ufak.
Ağırlığı 3,2 civarı. Kalite hissiyatı güzel. Gayet temiz bir işçiliği var..

Elimdeki örneğin namlu iç çapı 18,38 mm. Standart üretimler 18,35 - 18,45 aralığında yapılıyormuş.
Sipariş opsiyonuna göre 18,25 - 18,65 aralığında üretimin mevcut olduğunu söylediler.
Şoklar hepimizin bildiği 5 cm standart model.

En çok hoşuma giden yanlarından biri, her tip fişekle sıkıntısız şekilde çalışması oldu..
Parça kalitesi ve işçiliği de gayet iyi seviyede..

Gazlı tüfeklerde benim derdim kirlenme sorunuydu. Normalde tüfek temizlemeye üşenmem fakat, normal gazlı tüfeklerde 2-3 kutu fişek attıktan sonra hele de yağışlı havalardan sonra el kundağını çıkarınca gördüğüm manzara gerçekten hoşuma gitmiyordu.
Bu tüfekte, pistonun sadece kilidi açacak kadar hareket etmesi, yani sadece "işini yapması" dolayısıyla şarjör borusu ve parçalar kirlenmiyor. Çünkü piston şarjör borusu üzerinde serbest dolaşım yapmıyor.
Aynı zamanda valf sisteminin de temizlik konusunda avantajı varmış.
Gazlı olduğu halde "temiz kalan" ve sorunsuz çalışan bir tüfek de, kullanıcı için gerçekten güzel oluyor..

Namlu performansına gelince;
Hemen her 18,4 namlu gibi, 24-32 gram aralığında 5 numara ve daha ince saçmalarda grupman yoğunluğu güzel..
Zaten tüfeğin düşük gramaj ve ince saçmalarla av performansının gayet başarılı olduğunu gözlemledim.
Bazı fişek alışkanlıklarımı bile değiştirmeye başladı diyebilirim..
Şöyle ki, 2018-2019 tahtalı avı sezon kapanışını 30 gr 7 numara ile yapmıştım.
Düşünün; tahtalı avı, ben ve 30 gr 7 numara... :)

Döner başlık kilit ve gaz operasyonu, bence iyi bir kombin olmuş.
Gazlı bir tüfekte, döner başlığın çalışma yumuşaklığı ve rahatlığını keyifli buldum.
Kilit şekli yönünden, düz mekanizma kilidine göre, belki daha sağlam ve güvenilir olabilir..
Zira normal mekanizmalarda düz ve ters kilitlerin kırıldığına şahit oldum, benim de başıma gelmişti.
Fakat döner başlı kilidin kırıldığına daha önce şahit olmadım..

Özetle ben tüfeği çok beğendim. Şıkır şıkır, derli toplu ve keyifli bir kullanıma sahip bir model.
Sentetik olarak almıştım, ölçülü dipçik ihtiyacı ve biraz da görsellik adına şimdi ahşap yaptırdım. Tüfek birkaç güne elime geçecek.
Geldiğinde detaylı görselleri ayrı bir konu ile paylaşırım inşallah.

Herkese yeni sezonda keyifli avlar dilerim.
Rast gele..!
  • Akdaş Kuntor 312 SE
  • Huğlu 104A
  • Huğlu Renova
  • Huğlu 202B
  • Özkanlar FX12
Samsun / 1986
 
The following users thanked this post: Kamil ÜNLÜTÜRK, Samet BİRİCİK

Çevrimdışı S.Alper ERDEM

  • Expert Üye
  • *****
  • İleti: 172
  • Thanked: 644 times
  • AVLAKFORUM.COM AVCI FORUMU
Ynt: Hibrit Sistem Karmaşası
« Yanıtla #87 : 30 Ağustos 2019, 16:12:35 »


Muhterem Emrah Bey,


Akdaş kuruluşunun ka!ite anlayışı ve mamulleri hakkında olumsuz söz söylenemez. İstenen, genel kabul
görmüş kavramlar hakkında aynı platformda olmak, karşılıklı ifadelerde eksiksiz anlayışı sağlayabilmektir.

Ülkemiz üreticileri arasında mümkün en iyi tercihlerden birini yapmışsınız. Tüfeğinizi iyi günlerde, güle güle
kullanın.

Genel bilgi kabilinden;

Döner başlıklı kilit düzeni, namlu arkası bağlatılarına hemen tabla arkasında, manivela etkisiz doğrudan yük
bindirme özellikleriyle kabul edilen en güçlü yapılandırmadır. Keşke diğer gazlı tüfekçilerimiz de bu sisteme
adapte olabilseler.

Şarjör borusu önünde konumlu gaz odaları, geniş piston hacmine sıkışarak dolan gazın mekanizma kollarına
tedrici hız bindirme özelliğiyle diğer, şarjör etrafını saran türlerden daha az yorgunluk getiren yapılandırmalardır.
Ancak, kısıtlı hazne boyu gereğiyle şu ara moda olan "Taktikal"!... Modellere uygulanamazlar... Av tüfeğine özel
güç kaynaklarıdırlar. Barut kirini de daha küçük alana yayarlar.

Gazlı yivsizlerin neredeyse tamamında uygulanan gaz pistonları, gaz odacığının hazne ön veya etrafı konumuna
bakılmaksızın, " Kısa Vuruşlu" kategori içindedirler. Mekanizma kollarına entegre veya ayrık bağlantıda oluşları
tarifi değiştirmez. Gaz tahliyesi, basıncın nisbeten yüksek olduğu namlu ortalarından ve kısıtlı hacimde alınır ki
tahribat nedeni olamasın. Tatbikatı daha çok ilk dönem yivli tüfeklerde görülen "Uzun Vuruşlu" örneklerde
gaz tahliyesi, basıncın en düşük olduğu namlu ucuna yakın mahallerden ve yeteri gücün temini için, oldukça
hacimli gaz odacıklarından alınır.



Saygılar.
1944-Istanbul
 
The following users thanked this post: Kamil ÜNLÜTÜRK, Özhan ÖZBAY, Emrah AKDENİZ, Mehmet Sabri MUTLUER

Çevrimdışı Emrah AKDENİZ

  • Müdavim Üyemiz
  • ***
  • İleti: 5004
  • Thanked: 7587 times
  • Hürgeneral ⭐️⭐️⭐️⭐️
Ynt: Hibrit Sistem Karmaşası
« Yanıtla #88 : 30 Ağustos 2019, 21:03:51 »
...
Gaz tahliyesi, basıncın nisbeten yüksek olduğu namlu ortalarından ve kısıtlı hacimde alınır ki
tahribat nedeni olamasın.

Alper hocam yorumunuz için teşekkür ederim.

Şu ifade kafamı karıştırdı. "Basıncın nisbeten yüksek olduğu namlu ortalarından kısıtlı hacimde alınır ki tahribat nedeni olmasın"  ???
Düşük yerine yanlışlıkla yüksek yazmış olabilir misiniz acaba ?
Zira namlu ortalarındaki basıncın, fişek yatağı ve hemen önündeki basınç kadar güçlü olacağını pek sanmıyorum.
Yanlışsam düzeltin lütfen.

Ayrıca, gaz odasının fişek yatağına yakınlık miktarının, gaz odasına iletilen basınca ciddi etki ettiğini, başka bir üretici ağzından bizzat duymuştum.
Bunun etkisi ne kadardır sizin fikrinizi de alabilir miyim ?
Gaz odası, fişek yatağına normalden biraz daha yakın olursa, tüfeğin çalışmasında (hız, güç kaybı vs) değişiklik olur mu ? Olursa neler değişir ?
  • Akdaş Kuntor 312 SE
  • Huğlu 104A
  • Huğlu Renova
  • Huğlu 202B
  • Özkanlar FX12
Samsun / 1986
 

Çevrimdışı S.Alper ERDEM

  • Expert Üye
  • *****
  • İleti: 172
  • Thanked: 644 times
  • AVLAKFORUM.COM AVCI FORUMU
Ynt: Hibrit Sistem Karmaşası
« Yanıtla #89 : 31 Ağustos 2019, 19:30:15 »
Muhterem Emrah Bey,


İlginiz için teşekkürler. İfademde yanlışlık yok. Öte taraftan sizin dediğiniz de doğru.  Namlu içinde en yüksek
barut gazı basıncı, etkilenen alanın en düşük olduğu atım yatağı hemen önüdür. Sevkedilen kütle ilerledikçe
alan büyür, yanmayan barut miktarının azalmasına rağmen basınç tedrici olarak düşerek en uçta tüm namlu
boyundaki en düşük değere ulaşır. Ancak bu, tam boy ortalarına nazaran kesin olarak daha düşüktür. Yazımda
"Nisbeten" tanımamasıyla yer alan ifade, söylenen kıyaslamayı niteliyor. Çok boylu olmadıkça hiç bir pratik
namlu uzunluğunda fişekteki barut hakkı tam yanarak kütlenin çıkartabileceği maksimum  basıncı veremez,
dışarıda yanmağa devam ederek "Namlu Ağız Sesini" oluşturur. Bizde " Alev Hunisi" tabir edilen takıların
esas görevi, söylenen artık barudun mümkün olduğunca az kısmının yanışını temin ederek daha az alev ve ses
çıkışını sağlamaktır ve bazıları bu nitelikleriyle "Susturucu" olarak dahi sınıflandırılmaktadır. Yani kullanıcı, yalın
namlu ile ne kadar az ses çıkarabiliyorsa barut hakkını o kadar etkili kullanıyor denilebilir.

Diğer taraftan, her ne kadar atım yatağı hemen önü  ilk anda etkilenen alana göre en yüksek basıncı sağlıyor
ise de, barudun yanmayan miktarı ile çoğu,  fişek için otomatik dolum için yeterli geri tepme momentini
sağlayamaz. Yanma olayının devamıyla gerekli basıncın sağlanabilmesi, yaklaşık yirmi santim kadar ileride
vukubulur. Buradaki değer, o anki alana göre başlangıçtakine kıyasla düşük olsa da mutlak aritmetik olarak
daha fazla ve istenen momenti temin eder özelliktedir. Genelde gazlı tüfeklerin gaz odacığı buralarda konum
alarak geri kalan namlu boyunda  girişin artmasıyla mekanizma elemanlarının geri itiş hızını tahripkar seviyeye
taşımayacak nisbeten küçük hacimlerde tertiplenir. Bu tür gaz düzenleri genelde gaz odacığının kısa boyunda
etkili olabilecek efektif itiş uzunluğuna bağımlı olarak " Kısa Vuruşlu" olarak tanımlanır. Namlu ucuna doğru
konumlanan gaz odacıklarında basınç düşeceği için hacim, yani gaz odacığı boyu da nisbeten büyük olacağı,
itişin de gaz kaybı olmadan daha yüksek aralıkta vukubulacağı cihetinden bu tür yapılanmalara "Uzun Vuruşlu"
tanımı uygun bulunmuştur.

Gaz odacığı ne kadar atım yatağına yakınsa gaz girişi tam namlu boyunda o kadar büyük hacimde olacaktır. Bu
nedenle kullanılabilecek en pratik unsur, tahliye kanallarının ebadıdır. Pratik olarak, atım yatağından ne kadar
uzakta konumlanırsalar o kadar yüksek çap taşırlar. Ancak hiç bir zaman gaz odacığı geri itiş alanı fişek çapının
vereceğinden küçük olamaz.

Biraz karışık olsa da yardımcı olabildiğimi umarım.



Saygılar.

« Son Düzenleme: 01 Eylül 2019, 00:55:46 Gönderen: S.Alper ERDEM »
1944-Istanbul
 
The following users thanked this post: Emrah AKDENİZ, Mehmet Sabri MUTLUER